این کتاب که اولین کار داستانی فریده خرمی است شامل روایتهایی از زنان است.فریده خرمی پیش از این،سالها به نوشتن مقالات اجتماعی و ادبی،نقد فیلم و مصاحبه در روزنامههای صبح ایران مشغول بود.هماکنون این مجموعه داستان با قیمت 9هزار ریال در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است.
محمد محمدعلی (****)
محمد محمدعلی،«دخترخاله ونگوگ» را خوانده است. اما از آن جایی که آن را در دسترس نداشت، نظرات خود را به صورت کلی بیان کرد: «چهار پنج داستان کوتاه از این مجموعه با تعریف من از داستان کوتاه مردمی مطابقت دارد.»
از نظر محمدعلی،برخی با تکنیکها و تاکتیکهای من درآوردی در ساختار زبان و فرم، داستان کوتاه را به سمتی بردهاند که فقط نخبگان انگشت شماری بتوانند از آنها بهره بجویند و این با معیارهای جهانی همخوانی ندارد.
او داستانهایی را با معیار جهانی مطابق می داند که الگو و برنده جایزهای شدهاند و به عبارت دیگر هم خوانندگان عادی دارد و هم خوانندگان نخبه:«در این مجموعه داستان تکنیک به گونه ای به کار رفته است که به چشم نمیآید و همین به چشم نیامدن باعث جذابیت مضمون و در نتیجه خواندن سریع داستان میشود.»
محمدعلی از طنز ظریف زنانه گنجانده شده در سطور نانوشته کتاب،که خواننده را در خلوت مشغول میدارد ،میگوید و ادامه میدهد:«خانم خرمی در این مجموعه میخواهد بگوید که درباره زنان نوشتن همواره آسانتر از نگاه زنانه داشتن است.»
محسن حکیم معانی (**)
محسن حکیم معانی نوشتن از زنان و مشکلات آنها را دارای یک مشکل میداند و آن مشکل چیزی نیست جز احساس گرایی و درگیر مسائل و مشکلات زنان شدن؛که نویسنده فراموش کند در حال نوشتن یک داستان است نه یک گزارش یا یک مانیفست.اما حکیم معانی،فریده خرمی را از این جرگه جدا میکند و میگوید: «خانم خرمی از این سطح بالاتر رفته و مجموعه داستان او دارای قصههایی بود که دست مایه و درون مایه آن مسائل زنان است.»
او،حضور مردها را در داستانهای فریده خرمی،یک مزیت تلقی می کند، اما یادآور می شود که در این مجموعه داستان،شخصیت مردها شبیه به هم بودند. مگر در چند استثنا مثل داستان آقاعزیز.
حکیم معانی، مجموعه دخترخاله ونگوگ، بخصوص داستانهای دخترخاله ونگوگ، شیرین و آقاعزیز را داستانهای خوبی ارزیابی میکند و پیشبینی میکند که فریده خرمی جزو نویسندگانی قرار میگیرد که دغدغه اصلی آنها مسائل زنان است.
محمدحسینی (***)
«به نظر من در این کتاب، روایت ساده و نه سهل انگارانه آن چه پیرامونمان میگذرد، از دخترخاله ونگوگ، مجموعهای قابل توجه ساخته است.»
حسینی، شخصیتهای مجموعه را چنان دچار روزمرگی میداند که فرصتی برای توجه به آن چه پشت رفتارها، گفتارها و تصمیمات خود و دیگران جریان دارد را ندارد و آغاز نقطه ضعف کتاب را از همین جا میداند: «این مجموعه آن چنان که میتوانسته، در نمایش لایه بودن زندگی موفق نبوده است و لایههای زیرین این داستانها آن طور که باید،در لایههای اولیه کدهای لازمه را ندارند.»
حسینی، یکی دیگر از ضعفهای این مجموعه را اینگونه برمیشمارد: «شتابزدگی نویسنده که ممکن است حاصل از این تفکر باشد که روزمرهها برای ساختن داستان کافی نیست، ضرباهنگ داستان را تندتر از آن چه باید، کردهاست.کاش نویسنده کمی با تامل بیش تر و به دور از شتابزدگی آنها را مینوشت.»
با این تفاسیر،محمد حسینی،این کتاب را خواندنی و قابل تامل می داند.
زهره حسین زادگان (***)
به اعتقاد زهره حسین زادگان، دخترخاله ونگوگ مجموعهای دلچسب است که به راحتی خواننده با آن ارتباط برقرار میکند: «حسن مجموعه در این است که قهرمانش یکی مثل خود ماست و همین باعث جذابیت داستانهای آن می شود.»
حسین زادگان،دیدن نوعی شتابزدگی در روایت داستانها را ضعف مجموعه میداند و ادامه میدهد:«احساس میشود اگر بدون این شتاب مجموعه نوشته میشد، قابلیت بهتر شدن را داشت.»