به گفته مقامات بانک مرکزی، ساماندهی حساب‌های راکد و بدون کد ملی در دستور کار قرار گرفته و برنامه واحد شدن حساب‌های بانکی دنبال می‌شود.

حساب بانکی

ارجمندنژاد، مديركل مقررات، مجوزها و مبارزه با پولشويي بانك مركزي به مهر گفت: بسياري از حساب‌هاي راكد، متعلق به افرادي است كه مرحوم شده‌اند و اين حساب‌ها بسته نشده است. حساب‌هايي هم متعلق به ۲۰ يا ۳۰ سال پيش است كه آن زمان هنوز كد و شماره ملي وجود نداشته است.

برخي حساب‌ها متعلق به افرادي است كه سال‌ها پيش از ايران رفته‌اند و ديگر بازنگشته‌اند و يا به بانك مراجعه نداشته‌اند. اين مقام مسئول در بانك مركزي ادامه داد: برخي از حساب‌ها متعلق به اشخاص حقوقي است كه تعداد آنها بيشتر است، اين حساب‌ها فاقد شناسه ملي است.

وي درباره ساماندهي و تجميع حساب‌هاي متعدد افراد در يك حساب اظهارداشت: حساب‌هاي متعدد براي افراد، پديده‌اي نيست كه به تازگي اتفاق افتاده باشد و متعلق به ساليان پيش است كه شركت‌ها براي مقاصد مختلف، حساب‌هاي مختلفي را در بانك‌ها افتتاح كرده‌اند؛ به همين ترتيب امكان دارد كه افراد حقيقي هم بنابه علل مختلف در چند بانك حساب داشته باشند. في‌نفسه طبق مقررات فعلي بانكي اين امر منعي ندارد اما براساس برنامه جديد بانك مركزي، قرار است كه اين حساب‌ها به سمت يك حساب واحد و يونيك پيش بروند كه اين كار زمان‌بر است، زيرا نيازمند همكاري برخي دستگاه‌ها است. براساس اين برنامه‌ريزي، هر فرد فقط داراي يك حساب بانكي خواهد بود.

حميدرضا آذرگون، مدير مجوزهاي بانكي بانك مركزي هم به مهر گفت: حساب‌هاي متعدد بانكي، ميراث ساختار سنتي دهه‌هاي گذشته است و بخشي از اين حساب‌ها راكد است. اين حساب‌ها در گذشته باز شده و هر فردي ممكن است كه آنها را داشته باشد و مبالغ جزئي هم در آنها باقي مانده باشد.

اين حساب‌ها ماهيتا عندالمطالبه است و متقاضي بايد آن را تعيين تكليف كند و اين كار از عهده بانك‌ها خارج است. وي تصريح كرد: براساس قانون فعلي، هركسي مي‌تواند تعدد حساب داشته باشد و اين امر نيازبه اصلاح قوانين دارد. به‌عنوان مثال، فردي از شهري به شهر ديگر نقل مكان كرده و در شهر قبلي داراي حسابي است كه مانده آن ۱۰ هزار تومان است. بخشي از بزرگ شدن آمارهاي اين حساب‌هاي راكد مربوط به همين موضوعات است.

فريد كيان مدير اداره مبارزه با پولشويي بانك مركزي نيز گفت: تعداد عمده‌اي از ۳۸ ميليون حساب بانكي راكد، مسدود است. اين حساب‌ها مسدودي برداشت دارند و فعاليت بانكي براي دارنده آنها امكان‌پذير نيست. 2روز پيش براي مسدود كردن حساب‌هاي اشخاص حقيقي فاقد كد ملي دستور داده شده است. تمام افراد كشور در حال حاضر داراي كد و شناسه ملي هستند و بانك مركزي نمي‌پذيرد كه حساب بانكي فاقد كد‌ملي باشد و اين موضوع در دستور كار قرار گرفته است.

براساس آخرين آمار اخذ شده از بانك‌ها و مؤسسات اعتباري در پايان تيرماه سال‌جاري، كل حساب‌هاي بانكي بالغ بر ۴۱۰ ميليون و ۶۶۱ هزار و ۲۱۶ حساب است كه اين تعداد شامل حساب‌هاي متعلق به اشخاص حقيقي و حقوقي ايراني و خارجي است. از اين تعداد، ۳۷۲ ميليون و ۱۰۲ هزار و ۶۰ حساب داراي شماره ملي يا شناسه ملي و يا شماره فراگير اتباع خارجي هستند. تعداد حساب‌هاي بانكي فاقد شماره ملي، شناسه ملي يا شماره فراگير اتباع خارجي ۳۸ميليون و ۵۵۹ هزار و ۱۵۶حساب است كه از اين تعداد، صرفا ۲ ميليون و ۴۴۲هزار و ۱۷۱ حساب فاقد شماره، فعال هستند.

کد خبر 313548

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha