مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۲
۰ نفر

حامد فوقانی: درحالی‌که اهالی خزانه بخارایی و جوانمرد قصاب تهران همچنان آلودگی‌های ناشی از فعالیت کارخانه قدیمی روغن نباتی را در محله‌شان تحمل می‌کنند، مسئولان این کارخانه و برخی از نهادهای دولتی هر روز دلیل دیگری را به دلایل قبلی برای ادامه فعالیت آن اضافه می‌کنند و این در حالی‌است که ساکنان اطراف این کارخانه بزرگ، از این دلایل به عنوان بهانه یاد می‌کنند.

دليلي كه اين بار به‌عنوان يك مشكل اساسي بر سر راه انتقال كارخانه پارس قو مطرح شده به تجهيزات قديمي و فرسوده آن برمي‌گردد. مسئولان كارخانه معتقدند كه انتقال چنين تجهيزاتي عملا توجيه اقتصادي ندارد.

رضا قديمي، رئيس شركت ساماندهي مشاغل شهرداري تهران اما بيان كرد: «اين كارخانه براي برخي منفعت‌هاي بسيار زيادي دارد و فعاليت آن با همين دستگاه‌هاي فرسوده و البته آلاينده براي آنها به صرفه است؛ پس دليلي ندارد كه اصلا به انتقال آن فكر كنند.» وي گفت كه اگر واقعا بهانه‌هاي اينچنيني وجود نداشته باشد، احتياجي به انتقال كارخانه نبوده و با راه‌حلي عملي مي‌توان يك طرح اقتصادي- خدماتي سودآور به جايش راه‌اندازي كرد. اگرچه طبق بند 20ماده 55قانون شهرداري‌ها اين كارخانه از نظر بخار متصاعد شده، پساب خروجي، صداي تجهيزات فعال، بوي آزاردهنده و... آلاينده شناخته شده و اول از همه بايد تعطيل شود.

  • بوي آزاردهنده و موش‌هاي جونده

مسير غرب به شرق بزرگراه بعثت، بعد از تقاطع پرستويي و نرسيده به خزانه بخارايي كارخانه پير شده روغن نباتي قرار دارد. در خيابان خزانه مجتمع در حال ساختي ديده مي‌شود. البته در اطراف كارخانه روغن‌نباتي مجتمع‌هاي بسياري وجود دارد كه بعضا ساكنان قديمي‌اي هم دارند. مجتمع اركيده، مجتمع مسكوني امام رضا(ع) و شهرك گل شهرري ازجمله اين مجتمع‌ها هستند كه خانواده‌هاي آنها به‌ويژه ساكنان طبقات بالاترشان به‌خاطر بوي بد كارخانه به ستوه آمده‌اند.

با وجود اين، يكي از سهامداران كارخانه قو به قدمت60 ساله كارخانه اشاره كرده و گفته است: «زماني كه كارخانه در حال احداث بود خبري از خانه در اين منطقه نبود. از طرف ديگر حقيقت آن است كه كارخانه روغن نباتي قو آلودگي زيادي ندارد، فاضلاب آن تصفيه مي‌شود و تنها بوي گل آفتابگردان و سويا در منطقه مي‌آيد كه اين نيز خطري براي ريه‌هاي مردم ندارد.»

محمدعلي احمدي، شورايار و معتمد اين محله اما با اشاره به بوي بد ناشي از فعاليت كارخانه به‌ويژه در هنگام شب، به مشكلات ديگري هم اشاره مي‌كند؛ «به‌نظر مي‌رسد فاضلاب اين كارخانه تعداد جانوران موذي محل به‌خصوص موش را به‌طرز عجيبي افزايش داده.» اين در حالي است كه مدير اداره محيط‌زيست شهرري اعلام كرده فاضلاب كارخانه قبل از تزريق به شبكه فاضلاب شهري، بايد تصفيه و پس از رسيدن به استانداردهاي موردنظر سازمان آب وارد اكوي شهري شود. البته به گفته محسن شوكتي پسماندهاي كارخانه مديريت مي‌شود تا كمترين آسيب به محيط‌زيست وارد شود.

بحث اشتغال كارگران مشغول در كارخانه روغن نباتي قو مشكلي ديگري است كه باعث شده تا اين كارخانه همچنان در منطقه 16پايتخت، فعال باشد. يك‌ماه‌و‌نيم پيش به همين منظور جلسه‌اي ميان كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران با حضور نمايندگان فرمانداري ومديريت اين كارخانه برگزار شد. در اين جلسه موضوع استفاده از ظرفيت قانون نوسازي مشاغل براي 320تن از پرسنل اين كارخانه مورد توجه قرار گرفت. اينطور كه رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت شوراي شهر به همشهري گفته، مكاتبه‌اي با معاونت حقوقي رياست‌جمهوري هم در اين خصوص صورت گرفته و از طريق مصوبه شوراي‌عالي اداري، كارگران مي‌توانند از مزاياي بازنشستگي پيش از موعد بهره‌مند شوند. به گفته وي درصورت تصويب چنين طرحي، مشكل پرسنل با 30روز حقوق حل خواهد شد. با مسائلي كه مطرح شد 2برداشت مي‌توان داشت؛ نخست آنكه پرونده تشكيل شده براي حل مشكل پرسنل شاغل در كارخانه همچنان در راهروهاي سازمان‌هاي متولي، در حال رد و بدل شدن است و مسئولان به آن وقعي نمي‌نهند. اين موردي است كه حافظي نيز در گفت‌وگو با همشهري آن‌را تأييد كرد. دومين برداشت هم اينكه به گفته رئيس شركت ساماندهي مشاغل تهران، برخي به‌دنبال زمان دادن به كارخانه روغن نباتي هستند.

سال 33 احداث كارخانه روغن نباتي قو

سال 45 خروج مشاغل و كارخانه هاي آلاينده از پايتخت تا شعاع 120 كيلومتر مصوب شد

فروردين 73 طبق بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداري‌ها رأي تعطيلي صادر و براي جابه‌جايي مهلت 3ساله‌اي به كارخانه داده شد

خرداد 73 مديرعامل وقت كارخانه درخواست كرد حكم تعطيلي 10سال به تأخير بيفتد كه مورد موافقت مسئولان قرار گرفت

زمستان 91 سازمان اقتصادي كوثر اين كارخانه را به بخش خصوصي واگذار كرد

ارديبهشت 93 مديران كارخانه انتقال كارخانه به استان قزوين يا به استان چهارمحال و بختياري را پيشنهاد دادند

مهر 94 پس از حل نشدن مشكلات كارگران جلسه‌اي‌ تشكيل شد

آبان 94 شوكتي، مدير اداره محيط‌زيست شهرري از نصب دستگاه‌هاي حذف بو در كارخانه در آينده‌اي نزديك خبر داد

کد خبر 313676

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha