گروه شهری: بافت تاریخی کرمانشاه در حالی در معرض نابودی قرار گرفته است که مسئولان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این شهر نیز اتفاق‌نظری در مواجهه با طرح‌های نوسازی و بهسازی خیابان مدرس ندارند.

سیامک خدیوی مدیرکل بافت‌های تاریخی میراث فرهنگی کرمانشاه در حالی به میراث خبر گفته است شهرداری برای عملیات نوسازی هیچ استعلامی از سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نگرفته که اسدالله بیرانوند، رئیس این سازمان در کرمانشاه تأکید کرده قرار است در جلسه‌ای، کارشناسان درخواست شهرداری را بررسی کنند.

این اظهارنظرها در حالی مطرح شده که از یک سال قبل کمیته‌ای در کرمانشاه تحت‌عنوان کمیته ساماندهی، بهسازی و نوسازی خیابان مدرس تشکیل شده بود و براساس آن قرار بر این بود شهرداری موظف باشد با نظر میراث فرهنگی این طرح را پیش ببرد و برای تخریب‌ها استعلام بگیرد.

با این حال اجرای طرح بهسازی و نوسازی خیابان مدرس که چند دهه قبل بافت تاریخی کرمانشاه را به دو پاره تقسیم کرده بود، اینکه به تخریب سکوی حشمت‌السلطنه، حمام شهبازخان منجر شده است.

در حال حاضر به جای سکوی حشمت‌السلطنه پاساژ مروارید ساخته شده که نه تنها همخوانی با بافت تاریخی کرمانشاه ندارد  بلکه از نظر معماری سازه مدرن یا مرغوبی شناخته نمی‌شود.

نگرانی از وضعیت طرح بهسازی و نوسازی خیابان مدرس وقتی برجسته‌تر می‌شود که اینک برخلاف روزهای نخست آغازین طرح که قرار بود محور نوسازی فرهنگی باشد هم‌اکنون محور طرح‌ها تجاری – اداری است.تازه‌ترین عملیات‌های ساخت و ساز مربوط به مجتمع اداری – تجاری فیروزه غرب است که تا پیش از این به سبب فوت مالک و تملیک آن از سوی ورثه متوقف مانده بود.

علاوه بر این طرح 3 طرح ساخت مجتمع تجاری-اداری گل، برلیان و عقیق ماهیت فرهنگی – تاریخی بافت موردنظر را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند.

کد خبر 31428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز