اوراق تسهیلات مسکن که مدت‌ها بود در محدوده ۶۷ هزار تومان معامله می‌شد، بار دیگر با یک موج صعودی مواجه شد.

بورس

قيمت اغلب اوراق تسهيلات مسكن قابل مبادله در فرابورس به مرزهاي بالاي 70 هزار تومان رسيد.بازار اوراق تسهيلات مسكن از مدت‌ها قبل به‌دليل ركود حاكم بر بخش مسكن و تحت‌تأثير شايعه كاهش نرخ سود سپرده بانكي روند نزولي به‌خود گرفته بود و حتي در مقطعي قيمت اغلب اين اوراق به محدوده 61هزار تومان افت كرد.

حتي انتشار خبر افزايش وام مسكن به 60ميليون تومان، در هفته‌هاي اخير تغييري در روند قيمت اوراق تسهيلات مسكن به‌وجود نياورد و حتي قيمت اوراق وام مسكن در برخي سررسيدها با روند كاهشي مواجه شد. اما از آغاز هفته جاري، برخلاف گذشته قيمت اغلب سر‌رسيدها در بازار وام مسكن با افزايش مواجه شده است؛ به‌طوري كه اوراق تسهيلات سررسيد مهر‌ماه از محدوده 68هزار تومان به 71هزار تومان رسيده و اوراق ارديبهشت، مرداد و شهريور در قيمت‌هاي 70تا 71هزار تومان در حال دادوستد است.

همچنين اوراق مهر، آبان، دي و اسفند در قيمت‌هاي 70هزار تومان معامله مي‌شود. اوراق با سررسيد فروردين‌ماه نيز به قيمت 72هزار تومان رسيده و اوراق ارديبهشت و خرداد در قيمت‌هاي 71هزار تومان معامله مي‌شود. در اين ميان اوراق با سررسيد تابستان 1393در محدوده 70هزار تومان در حال معامله هستند.

  • بازار دوشنبه

در بازار ابزارهاي نوين فرابورس 34هزار و 404برگه اوراق حق تقدم استفاده از تسهيلات مسكن به ارزش 2 ميليارد و 283ميليون تومان ميان 3 هزار و 210معامله‌گر حقيقي و حقوقي دست به‌دست شد. ارزش معاملات اين بازار 8درصد ارزش كل معاملات بازار فرابورس را به‌خود اختصاص داد.

  • شايعه ابلاغ وام 60 ميليوني مسكن

گزارش‌هاي دريافتي حاكي است كه بانك مركزي مفاد و جزئيات مصوبه وام خريد مسكن تا سقف 60ميليون تومان را در روز 12آبان به بانك مسكن ابلاغ كرده است. اما گفته مي‌شود تاكنون دستورالعمل اجراي آن تأييد نشده و بانك مسكن منتظر حل و فصل برخي موارد در كار است. افزايش وام 35ميليون توماني خريد مسكن كه همراه با وام جعاله به حدود 45ميليون تومان مي‌رسد، 28مهر امسال به تصويب شوراي پول و اعتبار رسيد.

در اين ميان شنيده‌ها حاكي از آن است كه مبادله اوراق تسهيلات جديد60ميليون توماني هم طبق روال وام 35ميليون توماني از طريق فرابورس انجام خواهد شد. البته اعلام جزئيات بيشتر در اين‌باره و زمان اجرايي‌شدن وام جديد به اعلام بانك مسكن بستگي خواهد داشت.

  • تبصره تازه بانك مركزي

گفته مي‌شود بانك مركزي براي خريد اوراق وام‌هاي جديد يك تبصره و شرط تعيين كرده است: «برخورداري از سقف جديد تسهيلات منوط به تدارك اوراق گواهي حق تقدم صادر شده از تاريخ ابلاغ اين مصوبه است. دارندگان اوراق قبلي بانك مسكن ضمن برخورداري از سقف قبلي تسهيلات درصورت تمايل مي‌توانند به‌صورت استفاده همزمان (از طريق اوراق جديد به ميزان مابه‌التفاوت مبلغ سقف جديد با سقف قبلي تسهيلات) از سقف جديد تسهيلات بهره‌مند شوند.»

  • ترجمه تبصره بانك مركزي

مفهوم تبصره و شرط بانك مركزي آن است كه كساني كه از قبل اوراق مسكن براي وام 35ميليون توماني با نماد قبلي خريداري كرده‌اند، اكنون ضمن آنكه از فرصت دريافت وام 35ميليون توماني برخوردارند مي‌توانند براي دريافت وام جديد هم از همان اوراق قبلي خريداري‌شده استفاده كنند و ميزان تفاوت تا سقف اوراق لازم براي وام جديد را مجدد با شرايط تازه خريداري كنند. در روال قبلي براي هر 500هزار تومان وام يك برگ اوراق لازم بود؛ بنابراين براي وام 60ميليون توماني حدود 120برگ اوراق لازم است؛ سهمي كه هر برگ آن اكنون در حدود 70‌هزار تومان قيمت دارد.

  • اوراق تسهيلات مسكن چيست؟

اوراق حق تقدم استفاده از تسهيلات مسكن با هدف ساماندهي خريد و فروش وام مسكن در بازارهاي غيرمتشكل و تسهيل دسترسي متقاضيان خريد مسكن به تسهيلات بانكي از پاييز سال 1389در فرابورس ايران عرضه شد.متقاضيان استفاده از انواع تسهيلات مسكن بايد در ازاي هر 500هزار تومان، يك برگه حق تقدم تسهيلات مسكن خريداري كرده و به بانك مسكن ارائه كنند كه اين ميزان براي وام 45ميليون توماني مسكن 90ورقه بود اما با مصوبه جديد بايد ديد بعد از اعلام جزئيات وام جديد 60ميليوني چه تغييري در ساختار، تعداد و قيمت اين اوراق در آينده به‌وجود مي‌آيد.

هر برگه اوراق حق تقدم استفاده از تسهيلات مسكن از تاريخ بازگشايي نماد معاملاتي آن در بازار فرابورس فقط تا 2 سال معتبر است و تا پيش از سررسيد‌شدن تاريخ اين اوراق دارنده آن مي‌تواند براي دريافت تسهيلات بانك مسكن و يا عرضه مجدد در بازار فرابورس اقدام كند.

جدول

کد خبر 314875

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha