دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

بانک مرکزی و خودروسازان بر سر تحویل اسناد و اعطای اعتبار هنوز به تفاهم نهایی نرسیده‌اند، به همین دلیل واگذاری خودروها در این طرح آغاز نشده است.

کالا خانگی

 اعطاي كارت اعتباري نيز كه قرار بود از اين هفته وارد فاز اجرايي شود به تعويق افتاده است و حتي امكان تغيير در مدل آن وجود دارد.
محمدرضا دياني، رئيس انجمن توليدكنندگان لوازم خانگي در اين زمينه به ايسنا گفت: اجراي اين طرح عقب افتاده و هنوز در بانك مركزي مانده است. وي درباره علت اين موضوع و اينكه مشكل كار كجاست؟ ادامه داد: به ما هم نمي‌گويند؛ تنها چيزي كه مي‌گويند اين است كه «فعلا با بانك‌ها در حال بررسي طرح هستيم».

رئيس انجمن توليدكنندگان لوازم خانگي افزود: ممكن است بخواهند مدل طرح را تغيير دهند يا كاري كنند كه ديگر اين طرح مثل قبل مفيد نباشد. پيش از اين حبيب‌الله انصاري، دبيركل انجمن صنايع لوازم خانگي از بانك مركزي نقل كرده بود كه «اين طرح و ثبت نام آن از اين هفته يعني ابتداي آذرماه آغاز مي‌شود.»

طرح فروش اعتبار كالاهاي واسطه‌اي ويژه توليدكنندگان نيز طبق گفته رئيس خانه صنعت و معدن هنوز وارد فاز اجرايي نشده است تا بسته تحريك تقاضا همچنان در پيچ و خم اجرا قرار داشته باشد.اعطاي 10ميليون تومان اعتبار قرار است براي خريد كالاهاي مصرفي بادوام داخلي در دستور كار قرار گيرد تا شايد ركود توليد داخل را التيام ببخشد.

در اين طرح متقاضيان ابتدا كالا را خريداري مي‌كنند سپس در اقساطي 18ماهه با نرخ سود 12درصد، مبلغ آن را مي‌پردازند. توليدكنندگان نيز تخفيف چند درصدي براي كالاهاي خود درنظر گرفته‌اند كه اين تخفيف به بانك داده مي‌شود تا مابه‌التفاوت نرخ سود 12درصدي با نرخ سود رايج شبكه بانكي براي بانك‌ها جبران شود. از طرف ديگر كارخانه‌ها مبلغ كالاهاي خود را به‌طور نقدي از بانك‌ها دريافت خواهند كرد. هم‌اكنون سامانه‌اي براي ثبت كالاهاي مشمول اين طرح طراحي شده كه بيش از 12هزار كد در آن به ثبت رسيده است. عمليات مقدماتي اين طرح در حال تكميل است تا اجراي آن آغاز شود.

  • كشمكش خودروسازان و بانك مركزي

خودروسازان اعلام كرده‌اند كه درصورت انجام امور مربوط به اعطاي اعتبار از سوي بانك مركزي، بلافاصله واگذاري خودروها را آغاز خواهند كرد.علي‌ اصغر ميرمحمد صادقي مديركل اعتبارات بانك مركزي، در اين زمينه اظهار كرده كه خودروسازان مدارك مورد نياز براي پرداخت تسهيلات را به بانك‌هاي عامل ارائه نكرده‌اند و به محض ارائه مدارك، پرداخت مبلغ صورت خواهد گرفت. وي با تأكيد بر اينكه هيچ مشكلي براي تأمين منابع تسهيلات 110هزار خودرو وجود ندارد، گفت:

به بانك‌هاي عامل اعلام كرديم به محض دريافت كامل مدارك، مرحله به مرحله براي پرداخت اعتبار اقدام كنند. اين مقام بانك مركزي اظهارداشت: بانك مركزي با بانك‌ها قرارداد منعقد كرده و بانك‌هاي عامل هم بايد براساس تفاهم‌هاي انجام شده فهرست‌ها را به انضمام چك‌هاي ظهرنويسي شده (ضمانت شده از سوي خودروسازان) توسط خودروساز‌ان و مشخصات خودرو را تحويل گرفته و براي بانك مركزي بفرستند. در چند روز اخير مشاهده شده خودروسازان‌ برخي موارد ازجمله ظهرنويسي چك‌ها را رعايت نكرده‌اند.

در اين رابطه روز گذشته خبرگزاري تسنيم خبر داد كه بخشنامه نقد شدن چك خودروسازان به 5بانك ابلاغ شده و 4بانك صادرات، ملي، سپه و تجارت هر كدام 25هزار خودرو و بانك پارسيان هم 10هزار خودرو را تخصيص اعتبار مي‌كنند.

کد خبر 314891

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha