به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سارا تابع پژوهشگر کارگاه سفال و لعاب پژوهشکده هنرهای سنتی با اعلام این خبر گفت: امروزه تایپوگرافی در هنر گرافیک و نقاشی کاربرد فراوان دارد ولی تاکنون از این شیوه برای نقش انداختن روی سفال استفاده نشده بود.
وی تصریح کرد که هماکنون این شیوه در قالب یک طرح پژوهشی در کارگاه سفال و لعاب پژوهشکده هنرهای سنتی در حال انجام است.
او افزود: در این روش از ترکیب خط و نوشته در قالب نقش استفاده میشود به نحوی که خوانا نبوده و به شکل نقش درآید.
این پژوهشگر تصریح کرد که تکنیک کار در این شیوه به این صورت است که ابتدا نوشتهها تجزیه و تحلیل و خلاصه شده و با نقشهای ایرانی و نقش مایههای دوره ساسانی ترکیب میشوند و نهایتا طرح نهایی انتخاب و روی سفال انداخته میشود.
تابع با بیان اینکه در این روش از لعابهای مات و رنگهای ترکیب شده استفاده میشود گفت: بر خلاف برخی از سفالینهها که با سیاه مشق و شکسته نستعلیق نقشپردازی میشوند طرحها در این شیوه منحصر به فرد و خاص هنرمند است.
تایپوگرافی هنری است که در آن طراح میکوشد با تغییر عناصر متن، مثل اندازه، فاصله حروف، شکل حروف، فاصله خطوط، پاراگرافبندی و مواردی از این دست زبان بصری برای تایپ به وجود آورد. تایپوگرافی در طیف گستردهای از امور هنری، مثل ساخت تیتراژ فیلم، طراحی گرافیک، طراحی کتابهای کمیک، طراحی مالتی مدیا و ... کاربرد دارد. تایپوگرافی با خطاطی و دستنویس تفاوت دارد، هر چند طراح تایپ میتواند از خط و دستنویس نیز برای تایپوگرافی بهره ببرد.
نظر شما