طی روزهای گذشته خبر ورود عروسک‌های مشکوک و خطرناک توسط زائران به ایران، جنجال زیادی به پا کرده است، تا جایی که پلیس و مقامات امنیتی از زائران خواسته‌اند عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های خریداری شده از عراق را برای بررسی‌های ویژه و اطمینان از خطرناک نبودن، به پلیس تحویل دهند.

عروسک

 اما اين عروسك‌ها چه خطري دارند و چرا پليس درباره آنها به زائران هشدار داده است؟
ماجرا از زماني شروع شد كه مأموران مستقر در مرز ايران در بررسي چند مورد از عروسك‌هايي كه در عراق در اختيار زائران قرار گرفته بود، مواد خطرناكي كشف كردند كه داخل اين عروسك‌ها جاسازي شده بود.

موادي با چاشني انفجاري كه درصورت منفجر شدن مي‌توانست فرد را مجروح كند يا اينكه صوت انفجار به شنوايي آسيب برساند. هر چند تعداد عروسك‌هاي كشف شده از انگشتان دست هم كمتر بود اما پس از آن مسئولان امنيتي و انتظامي با صدور اطلاعيه‌هايي از تمامي زائراني كه وارد كشور شده‌اند خواستند چنانچه اسباب‌بازي و وسايلي خريداري كرده‌اند كه امكان جاسازي مواد خطرناك در داخل آنها وجود دارد، قبل از استفاده، آن را با واحدهاي انتظامي، امنيتي كنترل كنند تا نسبت به آن وسيله اطمينان كامل داشته باشند. حتي به مردم توصيه شد كه از انداختن اين عروسك‌ها در سطل زباله يا مكان‌هاي عمومي خودداري كنند.

اين اطلاعيه‌ها، سؤالات زيادي را نيز براي مردم به‌وجود آورد. اينكه عروسك‌‌ها چطور در اختيار زائران قرار گرفته‌اند و هدف از اين كار چه بوده است؟دكتر رضا غني‌لو، كارشناس مسائل انتظامي و قضايي در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: بررسي‌ها نشان مي‌دهد عروسك‌هايي كه داخل آنها مواد خطرناك كشف شده، در داخل عراق و به‌صورت هديه در اختيار زائران قرار گرفته‌اند.

توزيع‌كنندگان عروسك‌ها با مراجعه به زائران و اصرار زياد و گفتن اين جمله كه مي‌خواهيم فرزندان شما را از اين سفر زيارتي خوشحال كنيم يا اينكه عروسك‌ها را نذر كرده‌ايم، آنها را در اختيار زائران قرار داده‌اند؛ حال آنكه عروسك‌ها به‌گونه‌اي بود كه شناسايي آنها و كشف مواد خطرناك از داخلشان توسط مأموران مستقر در مرز به راحتي امكان‌پذير بود و اين احتمال مي‌رود كه هدف گروه‌هاي تكفيري از اين اقدام، كشف شدن عمدي عروسك‌ها در مرز و ايجاد ترس و هراس در بين مردم بوده است.

وي ادامه مي‌دهد: با توجه به بازگشت حدود 80درصد از زائراني كه به‌صورت خانوادگي راهي عراق شده بودند، پليس همه جوانب و احتمالات را درنظر گرفته است و بيم آن مي‌رود كه شايد برخي از اين عروسك‌ها آلوده به مواد ميكروبي يا شيميايي باشند؛ هر چند تا‌كنون شواهدي كه اين احتمال را تأييد كند به‌دست نيامده اما با اين حال براي اينكه خطري هموطنان را تهديد نكند، از مردم خواسته شده است كه عروسك‌ها را براي بررسي دقيق به مراكز پليس منتقل كنند.

به گفته غني‌لو، در اين ميان برخي از زائران با اين تصور غلط كه مراجعه به پليس ممكن است وقت‌گير باشد، عروسك‌ها را در سطل زباله يا كنار خيابان‌ها و مكان‌هاي عمومي رها كردند؛ حال آنكه درصورت آلوده بودن عروسك‌ها، اين اقدام آنها ممكن است خطرات ديگري به همراه داشته باشد.

مثل اينكه افراد ديگري با ديدن عروسك‌ها آنها را برداشته و براي استفاده به خانه ببرند يا به ديگران بفروشند. به همين دليل است كه پليس به زائران توصيه كرده از رها كردن عروسك‌ها در سطل‌هاي زباله و مكان‌هاي عمومي خودداري كنند.هر چند به نظر مي‌رسد تمامي عروسك‌هاي خطرناك توسط مأموران كشف شده باشند اما به گفته دكتر غني‌لو، در چنين مواردي، پليس تمامي احتمالات را درنظر مي‌گيرد و به همين دليل از مردم درخواست شده كه عروسك‌ها را براي اطمينان از سالم بودن به مراكز پليس منتقل كنند. به گفته وي، گروه‌هاي تكفيري با توجه به تأمين امنيت كامل راهپيمايي بزرگ اربعين از سوي عوامل انتظامي و امنيتي و ناكامي در انجام هرگونه اقدام تروريستي، براي هراس‌افكني در ميان مردم به اين اقدامات دست زده‌اند و دامن زدن ناآگاهانه به اين ماجرا و ايجاد هراس در بين مردم مي‌تواند باعث رسيدن آنها به اهدافشان باشد.

کد خبر 316232

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha