رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته در مراسم روز جهانی یوزپلنگ گفت: با نصب دوربین‌های تله‌ای در زیستگاه‌های یوزپلنگ از ابتدای سال‌جاری تا‌کنون ۱۸ توله مشاهده شد که نتیجه تلاش جمعی سازمان حفاظت محیط‌زیست، پروژه حفاظت از یوزپلنگ، محیط‌بانان، جوامع محلی، کارشناسان، متخصصان و سازمان ملل است.

معصومه ابتكار در اين مراسم با اشاره به 2 يوزپلنگ نر و ماده‌اي كه در پارك پرديسان و در اسارت نگهداري مي‌شوند، خاطرنشان كرد: رفتارهاي اين دو يوزپلنگ با دقت تحت كنترل است و براي اين‌كار از تجربه و دانش يك مشاور بين‌المللي گربه‌سانان استفاده مي‌كنيم و در حال حاضر، مكان اسارت اين دو يوزپلنگ به سايت تحقيقاتي تبديل شده با اين هدف كه بتوانيم يوزها را در اسارت تكثير كنيم.

وي از يوزپلنگ به‌عنوان نماد ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي براي كشور نام برد و تأكيد كرد : يك سوم از مناطق حفاظت شده تحت مديريت سازمان حفاظت محيط‌زيست، زيستگاه يوزپلنگ است و تمام تلاش سازمان حفاظت از اين‌گونه نادر حيات وحش است.

  • افزايش جريمه شكار بازدارنده است

آنطور كه ابتكار مي‌گويد، افزايش جرايم ضرر و زيان به حيات وحش ازجمله افزايش جريمه شكار يوزپلنگ در حفاظت يوزها كارساز بوده و باعث بازدارندگي شكار غيرمجاز شده است. درعين حال، وي بر فرهنگ‌سازي‌ براي ارتقاي حفاظت از يوز تأكيد كرد و گفت كه شكار، تلفات جاده‌اي و ناآگاهي مردم ازعوامل اصلي تلفات يوز است، برهمين اساس يكي از برنامه‌هاي اجرايي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي بالابردن آگاهي جوامع محلي نسبت به حيات اين گربه‌سان ارزشمند است. باوجوداين، ابتكار آماري از جمعيت يوزها به‌دست نداد و گفت كه سرشماري يوزپلنگ بسيار دشوار است بنابراين عدد و رقم دقيقي از تعداد يوزپلنگ‌هاي موجود در طبيعت نمي‌توانيم اعلام كنيم چون به محاسبات دشواري نياز دارد اما شواهد نشان مي‌دهد تكثير در زيستگاه‌هايي كه آرامش در آنها برقرار است قابل‌قبول است.

  • سقط‌جنين يوزها در اسارت

هومن جوكار، مدير پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي درحاشيه اين مراسم وضمن بازديد از محل نگهداري كوشكي و دلبر(2يوز در اسارت) گفت: محوطه نگهداري به 3فنس تقسيم شده است كه يكي محل نگهداري كوشكي، يوز نر و يكي ديگر محل نگهداري دلبر، يوز ماده است. فنس سوم كه در ميان اين دو قرار دارد فنس مشترك است كه به‌طور متناوب يوزها به آن رفت‌وآمد مي‌كنند. در آغاز يوزها جداگانه به اين فنس مي‌رفتند و پس از آشنايي امكان حضور همزمان هر دو يوزپلنگ در محوطه مشترك فراهم شد.

به گزارش خبرگزاري مهر، جوكار افزود: با وجود اينكه جفت‌گيري يوزها در اسارت بسيار دشوار و نيازمند پيش‌شرط‌هايي است كوشكي و دلبر اسفند سال گذشته يك‌بار جفت‌گيري كرده‌اند اما به‌دليل مشكلات كليوي دلبر، ناگزير جنين آنها سقط شد و كارهاي درماني روي او ادامه يافت. با توجه به اينكه اين دو يوز در فنس مشترك مجددا نزديك شدن به يكديگر را از سر گرفته‌اند، مي‌توانيم اميدوار باشيم در فصل پيش رو جفت‌گيري مجدد رخ بدهد. در اين مراسم از 13محيط‌بان برتر زيستگاه يوزپلنگ تقدير شد.

  • روند انقراض يوزها معكوس شد

نماينده مقيم سازمان ملل در تهران هم كه روز گذشته در مراسم روزجهاني يوزپلنگ حضور داشت با اعلام اينكه روند انقراض يوزها معكوس شده است، گفت: سازمان ملل از هيچ كمكي به دولت جمهوري اسلامي ايران براي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي دريغ نمي‌كند. آنطور كه در پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط‌زيست آمده است، گري لوييس گفت : امروز علاوه بر اينكه به مناسبت روز جهاني حفاظت از يوزپلنگ گرد هم آمده‌ايم، 12سال همكاري مشترك سازمان ملل و سازمان محيط‌زيست را در راستاي حفاظت از يوز جشن مي‌گيريم. او گفت كه در خلال 12سال گذشته سازمان ملل به كمك سازمان حفاظت محيط‌زيست آمد و براي تهيه دوربين‌هاي تله‌اي در زيستگاه يوزها كمك كرد. در اين مدت مناطق حفاظت شده را افزايش داديم و در كنار آن محيط‌بانان هم در راستاي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي بسيار مؤثر بودند، به‌طوري كه امروزه روند انقراض اين گربه‌سان ارزشمند معكوس شده است. وي تأكيد كرد: در 10سال گذشته سازمان ملل 2ميليون دلار بودجه براي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي تخصيص داد و افزايش آن جزو برنامه‌هاي آينده سازمان ملل است.اكنون عدد و رقم دقيقي مشخص نيست اما درحال مذاكره براي تعيين دقيق آن هستيم.

کد خبر 316258

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha