یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

حدود یکصدهزار شهروند آمریکایی در مخالفت با ادامه جنگ افروزی دولت بوش در عراق، تظاهرات گسترده‌ای را در مقابل کاخ سفید و کنگره آمریکا برپا کردند که دست کم 190 نفر از آنان توسط پلیس بازداشت شدند.

به گزارش آسوشیتدپرس، جمعیت هزاران‌نفری تظاهرکننده مقابل کاخ سفید تجمع کرده و سپس به سوی ساختمان کنگره آمریکا حرکت کردند تا خواست خود را مبنی بر پایان‌دادن به جنگ عراق به گوش نمایندگان کنگره برسانند. آنها پلاکاردهایی با مضامینی همچون نیروها را از عراق همین حالا خارج کنید و بوش را استیضاح کنید در دست داشتند و شعارهای ضد جنگ سر می‌دادند.

گروهی از سربازان کهنه‌کار در عراق نیز در جلوی جمعیت حرکت می‌کردند.جاستین کلیبورن، یکی از این سربازان گفت: ما کشوری را اشغال کرده‌ایم که مردمش نمی‌خواهند ما آنجا باشیم. ما اینجا جمع شده‌ایم تا نشان دهیم فقط یک گروه از هیپی‌های دهه 60 نیستند که مخالف این جنگ هستند.

سیندی شیهان فعال ضد جنگ و مادر یکی از سربازان کشته شده در جنگ عراق نیز خطاب به جمعیت سخنانی ایراد کرد.تظاهرکنندگان سپس با رسیدن به ساختمان کنگره آمریکا روی محوطه چمن مقابل ساختمان به علامت مردن و در کنار تابلوهایی که به‌طور نمادین نشان می‌داد آنها در جنگ عراق کشته شده اند، دراز کشیدند.

نیروهای پلیس هنگامی دخالت کردند که بعضی تظاهرکنندگان شروع به بالا رفتن از موانع کارگذاشته شده مقابل پله‌های کنگره کردند.

آنها دست کم 190 نفر از تظاهرکنندگان را بدون اینکه درگیری رخ داده باشد، بازداشت کردند و از اسپری مواد شیمیایی برای متفرق کردن مردم استفاده کردند. تظاهرکنندگان با این اقدام پلیس، شروع به پرتاب سنگ  کردند و شعار«شرم بر شما باد» سر دادند.

تعداد افراد بازداشتی بسیار بیشتر از بازداشت‌شدگان تظاهرات قبلی ضد جنگ در سال جاری میلادی است. در ماه مارس 5 نفر مقابل ساختمان پنتاگون و در ماه ژانویه گذشته نیز حدود 50 نفر در مقابل کنگره دستگیر شدند.

کد خبر 31638

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز