معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: معادن شن و ماسه‌ای که در داخل و اطراف شهر تهران فعال هستند به منشا گردوغبار تبدیل شده‌اند و باید کنترل شوند.

شهر تهران

سعيد متصدي روز گذشته در جمع خبرنگاران افزود: اين موضوع 2هفته آينده در كميته ملي كاهش آلودگي هوا كه با حضور نمايندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار مي‌شود، مطرح و پاسخ را از آنها خواهيم گرفت.

متصدي در حالي از ساماندهي معادن شن وماسه خبر مي‌دهد كه محمدهادي حيدرزاده، مديركل محيط‌زيست استان تهران، مردادماه سال‌جاري با تأكيد بر اينكه وزارت صنايع و معادن براي برخورد با معادن توليد‌كننده گردوغبار و آلودگي عزم جدي ندارد، گفت: استان تهران ديگر ظرفيت ايجاد معادن ندارد و ما از وزارت صنايع خواستيم ديگر با بهره‌برداري از معادن موافقت نكند، ولي متأسفانه در يك دوره زماني در دولت قبلي مجوز‌هاي دائمي براي بهره‌برداري از معادن صادر شد كه غيرقانوني است و ما امروز قدرتي براي برخورد نداريم و فقط توانستيم معادني را كه آلايندگي گسترده دارند تعطيل كنيم.

حيدرزاده همان زمان با اشاره به تأثير نقطه‌اي معادن در ايجاد گردوغبار تصريح كرد: معادن شن و ماسه در جريان ورودي گردوغبار بي‌تأثير هستند چراكه اين ذرات بالاي ۱۰ميكرون بوده و ظرفيت جابه‌جايي بالايي ندارند و بسياري از آنها را هم مي‌توان با مه‌پاش كنترل كرد. البته بخش زيادي از گردوغبار اطراف معادن شن و ماسه مربوط به حمل‌ونقل آنها در جاده‌هاي خاكي است كه آلودگي‌ها را گسترش مي‌دهند. به‌گفته وي طرح پايش معادن تهران از مردادماه سال گذشته به اجرا درآمد اما پس از 4‌ماه هنوز آلاينده‌هاي ناشي از فعاليت‌هاي معدني در اطراف تهران متوقف نشده است.

اكنون معاون انساني محيط‌زيست مي‌گويد كه فعاليت معان شن و ماسه حتما بايد طبق ضوابط زيست‌محيطي باشد در غيراين صورت تعطيل خواهند شد.

بنا به اعلام متصدي، فعلا تا تعيين تكليف اين معادن، آنهايي كه فعال هستند در زمان بروز آلودگي شديد تعطيل مي‌شوند اما سازمان فعاليت اين معادن را با اين روند تحمل نمي‌كند و بايد هر چه زودتر ساماندهي شوند.

  • شماره‌گذاري پيكان و پيكان‌وانت در كشور ممنوع است

معاون انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست درباره آلودگي خودروها هم گفت: سال گذشته سازمان حفاظت محيط‌زيست خط توليد 4مدل خودرو را تعطيل كرد چون وظيفه اين سازمان كاهش آلايندگي و مقابله با منابع آلاينده است و اكنون شماره‌گذاري پيكان و پيكان‌وانت در هيچ جاي كشور انجام نمي‌شود.

متصدي درباره افزايش تعداد خودروها در سطح شهر تهران گفت: ما نگران افزايش تعداد خودرو نيستيم بلكه اين خودروها بايد داراي استانداردهاي زيست‌محيطي باشند تا آلودگي به همراه نداشته باشند.

  • 3ساله بودن بهترين زمان معاينه فني خودرو

وي به معافيت 5ساله معاينه فني خودروهاي نو اشاره كرد و گفت كه 5ساله شدن معاينه فني مصوبه مجلس است اما سازمان حفاظت محيط‌زيست تلاش مي‌كند اين زمان به 3سال كاهش يابد.

وي تأكيد كرد: در دنيا كشورهايي هستند كه خودروهايشان بعد از 5سال اسقاط مي‌شود كه زمان معاينه فني در اين كشورها يكساله است همچنين در كشورهايي كه خودروي آنها 10ساله اسقاط مي‌شود زمان معاينه فني 2سال است بنابراين بهترين زمان براي معاينه فني خودرو در كشور ما حداقل 3سال است.

  • منشأ گردوغبارهاي تهران

مديركل محيط‌زيست استان تهران مي‌گويد كه گردوغبار خارجي با منشا عراق اغلب بخش‌هاي كشور ازجمله تهران را تحت‌تأثير قرار داده است، اما بخشي از گردوغباري كه تهران را فرامي‌گيرد ناشي از كانون‌هاي داخلي ازجمله كانون‌هاي گردوغبار استان سمنان است. به‌گفته حيدرزاده 2كانون توليد گردوغبار در استان تهران شناسايي شده است. يكي از اين كانون‌ها در ملارد و به‌علت بياباني شدن منطقه شكل گرفته و كانون ديگر دشت ورامين است كه براثر خشك شدن تالاب بندعلي‌خان فعال شده است.

کد خبر 316428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha