دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۳
۰ نفر

آذین محبی‌نژاد : چاقی و بیماری‌های غیر واگیر ناشی از آن یکی از چالش‌های اصلی کشور در آینده‌ای نه چندان دور خواهد بود.»

این روزها دیگر همه می‌دانند که چاقی یکی از عوامل موثر در بروز بیماری‌هایی مثل گرفتگی عروق قلبی، فشارخون بالا و دیابت است. همچنین همه می‌بینند که زندگی صنعتی امروز و تغییر عادات زندگی و تغذیه‌ای مردم نیز باعث شده تا تعداد اقراد چاق افزایش یابد.

اما آنچه اخیرا باعث توجه خاص به این موضوع شده، نتایج تحقیقاتی در انگلستان است که ثابت می‌کند با افزایش تعداد افراد چاق، سیستم بهداشتی موجود توانایی پاسخگویی به بیماری‌های ناشی از چاقی را در آینده نخواهند داشت.

 تحقیقات مذکور که توسط وزارت بهداشت انگلستان انجام شده و توسط سر درک وانلس در اتاق فکر صندوق سلامت سلطنتی این کشور مطرح شده، نشان می‌دهد که سیستم بهداشتی انگلستان با وجود افزایش بودجه‌ای که از سال 2002 تا کنون داشته است، نخواهد توانست از عهده افزایش باری که بیماری‌های ناشی از چاقی در آینده به آن تحمیل خواهند کرد، برآید.

سر وانلس درباره عدم توانمندی سیستم بهداشتی انگلستان می‌گوید: «برای این که سیستم بهداشتی انگلستان بتواند همین خدماتی را که اکنون ارائه می‌دهد تا سال 2010 حفظ کند، باید از سال آینده، سالانه 4/4 درصد افزایش بودجه داشته باشد.»

به گفته سر وانلس، در سال 2005، 21 درصد مردم انگلستان چاق بوده‌اند که این میزان تا سال 2010، در بین مردان به 33 درصد و در بین زنان به 28درصد خواهد رسید.

 این درحالی است که بر اساس همین تحقیقات، علت 58 درصد موارد دیابت نوع 2 و 21 درصد موارد بیماری‌های قلبی در انگلستان به دلیل چاقی است. همین باعث می‌شود تا سال 2010، میزان امید به زندگی مردم انگلستان به طور متوسط 9 سال کاهش یافته و ضرری معادل یک میلیارد پوند به این کشور وارد شود.

 طبق پژوهش‌های انجام‌شده در ایران، میزان شیوع چاقی در مردان حدود 27 درصد و در زنان 40 درصد است. این به آن معنی است که احتمالا ایران هم در چند سال آینده با مشکل سیستم بهداشتی انگلستان مواجه خواهد شد.

 به عبارتی در حالی که وزارت بهداشت در بخش‌های مختلف با مشکل بودجه مواجه است و هنوز دستمزد بسیاری از پرسنل بهداشتی ایران از استاندارد مطلوبی برخوردار نیست و بسیاری از امکانات و تجهیزات پزشکی موجود کشور خصوصا در بخش دولتی قدیمی‌و فرسوده هستند، در آینده‌ای نه چندان دور، تعداد افرادی که در اثر چاقی دچار بیماری‌های غیر واگیری چون دیابت و فشارخون بالا می‌شوند، افزایش خواهد یافت. این افزایش باعث طویل تر شدن فهرست انتظار بسیاری از بیمارستان‌ها، افزایش نیاز به دارو، افزایش نیاز به تخت‌های بیمارستانی و سی.سی.یو خواهد شد.

دکتر لاریجانی، استاد بیماری‌های غدد و متابولیسم و رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره می‌گوید: « با توجه به اینکه 29 درصد از افراد جامعه دارای اضافه وزن بوده و 10 درصد از افراد جامعه چاق هستند و نیز 3 تا 4 درصد از مردم از چاقی مفرط رنج می‌برند، چاقی و بیماری‌های غیر واگیر ناشی از آن یکی از چالش‌های اصلی کشور در آینده‌ای نه چندان دور خواهد بود.»

کد خبر 31649

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز