مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: مرد جوانی اصرار دارد یکی از زن‌ها را با خودش ببرد، اما نه عقدنامه دارد نه صیغه‌نامه.

جمع آوری زنان کارتن خواب

توضيحات نگهبان از ميان پنجره كوچك درهم اثري نداشته كه يكي از بالادستي‌هايش آمده تا جوان را قانع كند. بعد از در بزرگ و آن طرف محوطه باز، ورودي سالن اصلي است. صداي اميد مي‌آيد و هياهوي شادمانه زناني كه با آوازش همراه شده‌اند و چرخ مي‌زنند و جيغ مي‌كشند. بيش از 200زن با لباس‌هاي يكدست صورتي و چهره‌هايي كه تخمين سن‌شان كار راحتي نيست، اعتياد بدجور چهره‌شان را در هم شكسته. كمپ شفق در حوالي كهريزك ميزبان زناني است كه مي‌خواهند طلوع دوباره‌‌اي را تجربه كنند. رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر شنبه‌شب به ديدارشان رفت.

  • من اشتباهي‌ام

«اينجا همه‌‌چيز خوبه ولي چاي و سيگار كم مي‌دهند.»
«خانم از بچه‌ام خبر ندارم.»
«ساعت مي‌خواد اينجا، ‌يه ساعت بزرگ.»
«من معتاد نيستم... فقط گاهي... گداري...»
«من فقط داشتم از توي پارك رد مي‌شدم من را اشتباهي گرفته‌اند.»
«خانم من به‌خاطر تيروئيد دارو مصرف مي‌كنم براي همين آزمايشم مثبت بوده. من معتاد نيستم.»
«مگر آدم كشته‌ايم كه بايد 3‌ماه اينجا بمانيم؟!»
فاطمه دانشجور، رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر مي‌گويد: «شما خوب شويد همگي‌تان مي‌آييد بيرون. به‌خاطر خودتان اينجاييد، به‌خاطر بچه‌هايتان.» يكي از آن مسن‌ترها مددكار همراه فاطمه دانشور را مي‌شناسد، از دور با ذوق و لبخند صدايش مي‌زند و در آغوش مي‌كشدش، چهره آشنايي ديده و حالا آرام‌تر است.
بعضي‌ها همچنان خوابند و بي‌حال، سر و صدا هنوز نتوانسته بيدارشان كند. يكي از زن‌ها از آن طبقه دوم تخت، دانشور را صدا مي‌زند و مي‌گويد: «خانم فردا عروسي پسرم است، بگوييد بگذارند بروم.»
قفل در سالن را باز مي‌كنند تا خارج شويم. يكي از آن انتها بلند مي‌گويد: «خانم ما از اينجا بياييم بيرون هنوز هم شما هستيد كمكمان كنيد؟‌»

  • آغاز مددكاري بعد از چند روز

به گفته خوش‌رفتار كه مديريت كمپ به او واگذار شده زنان معتاد كارتن‌خواب كه از سه‌شنبه گذشته جمع‌آوري و انتقالشان از محله هرندي در منطقه 12به كمپ آغاز شده هم‌اكنون در مرحله غربالگري هستند و بعد از گذشت چند روز كه اثرات مواد مصرفي‌شان كاهش يابد دوباره مددكاري خواهند شد تا اطلاعات و مشخصات دقيقشان ثبت شود. قرار است مهدكودكي هم براي مادراني كه فرزند خردسال دارند در محوطه كمپ راه‌اندازي شود. بهزيستي محل مورد نظر را تأييد كرده و به‌زودي احداث مهد آغاز خواهد شد. شيخي نماينده شوراي هماهنگي ستاد مبارزه با مواد‌مخدر هم از عملكرد شهرداري در جمع‌آوري و ساماندهي معتادان و كارتن‌خواب‌ها تشكر مي‌كند.

فاطمه دانشور، رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر تأكيد مي‌كند كه بايد هر چه سريع‌تر مددكاران با تجربه در اين مركز حاضر شوند. وي كه سال‌هاست با مسائل زنان بدسرپرست و معتاد و بي‌خانمان و كودكانشان درگير است، معتقد است نخستين برخورد با اين قربانيان بايد توسط مددكاران باتجربه و متخصص انجام شود و پليس صرفا در كنار آنها به تأمين امنيت بپردازد. وي تأكيد مي‌كند كه مددكاري مهم‌ترين بخش است كه متأسفانه مورد توجه قرار نمي‌گيرد و لازم است از تجربيات موفق ديگر كشورها و مطالعات دانشگاهي در حل اين آسيب‌ها استفاده كرد.

اين عضو شوراي شهر خطاب به پيمانكار و مسئولان كمپ شفق مي‌گويد: «هم‌اكنون تا همه پاي كار آمده‌اند بايد اقدامات تقسيم شده و تمامي ارگانها براساس وظايفشان كار را تحويل گرفته و پيش بروند. همه آدم‌ها روحي از خداوند در وجودشان دميده شده پس بايد كمكشان كرد و خودمان تلاش كرده و آجر روي آجر بگذاريم تا مشكل را حل كنيم و اگر يكي از اين فرايندها نباشد، كار خواهد لنگيد.»
بعد از 2ساعت بيرون در ورودي كمپ و درشب سرد كهريزك، مرد جوان هنوز هم ايستاده، بدون عقد‌نامه، بدون صيغه‌نامه و اصرار دارد زن را با خودش ببرد.

  • آغاز دوباره فعاليت شفق

سه‌شنبه گذشته با حضور نهادهاي مسئول و با هماهنگي و تلاش چندماهه شهرداري تهران كه از چند‌ماه پيش تصميم بر ساماندهي و جمع‌آوري معتادان كارتن‌خواب گرفته زنان معتاد كارتن‌خواب هرندي جمع‌آوري شده و به كمپ شفق واقع در كهريزك منتقل شدند؛ كمپي كه مدتي تعطيل شده بود و دوباره با تأييد وزارت بهداشت براي نگهداري زنان معتاد فعاليت دوباره خود را آغاز كرده است. به گفته حجت‌الاسلام ميثم امرودي، معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري تهران قرار است بعد از گذران دوره سم‌زدايي و ترك مواد، بانوان بهبوديافته دوره‌هاي مهارت آموزي را گذرانده و آماده شروع زندگي دوباره‌اي شوند. فاطمه دانشور رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر نيز كه مسئولان شهري و انتظامي را در زمان جمع‌آوري زنان كارتن‌خواب هرندي همراهي كرده بود شنبه گذشته براي بررسي وضعيت زنان معتاد به كمپ شفق رفت و از نزديك با آنها و مسئولان مركز گفت‌وگو كرد.

کد خبر 316563

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha