ایران خودرو تا ۱۲ هزار خودرو فروخته شده در چارچوب طرح فروش اقساطی را به مشتریان تحویل داده و حداکثر تا ۴۰ روز آینده به همه تعهدات خود در چارچوب این طرح عمل می‌کند.

خودرو اقساطی

مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو با بيان اين مطلب به خبرنگار ما اعلام كرد، روند تحويل خودرو به مشتريان طرح خريد خودروهاي اقساطي با تسهيلات 25ميليون توماني طبق تعهدات ايران خودرو و قراردادهاي فروش خودرو به متقاضيان ادامه دارد و زمان تحويل خودرو به مشتريان براساس نحوه تكميل قرارداد حداكثر 45تا 50روز خواهد بود.

هاشم يكه زارع با پذيرش برخي مشكلات در اجراي اين طرح هرگونه توقف در اجراي آن يا مشكلات تأمين اعتبارات مورد نياز آن توسط بانك‌هاي عامل را رد كرد و افزود: اكنون هيچ مشكلي براي تحويل خودروهاي فروخته شده اقساطي به مشتريان نداريم و با اين روند، تحويل اين خودروها در موعد مقرر در قراردادهاي فروش به مشتريان صورت خواهد گرفت.

وي با اظهار بي‌اطلاعي از نشست ديروز برخي دست اندركاران اجراي طرح فروش اقساطي خودروهاي داخلي براي رفع موانع موجود تأكيد كرد، از ابتدا نيز موعد تحويل خودروهاي اقساطي به متقاضيان از 5تا 30روز اعلام شده بود اما فرايند تكميل مدارك، ارائه تضمين توسط متقاضيان و اعتبار سنجي آن تا حدي زمانبر شد و براين‌اساس مدت زمان تحويل خودروها به 45تا 50روز افزايش يافت. اما با توجه به12هزار خودرويي كه تا‌كنون به مشتريان تحويل داده‌ايم تا 40روز آينده به همه تعهدات خود در چارچوب اين طرح و بر‌مبناي تخصيص اعتبار توسط بانك‌ها عمل مي‌كنيم.

يكه زارع با تكذيب برخي اخبار مطرح شده در مورد عدم‌ همكاري نظام بانكي و پرداخت تسهيلات خريد خودروهاي اقساطي توسط يك بانك عامل از مجموع 5بانك مجري اين طرح افزود:كندي روند اجراي اين طرح صحت ندارد و با توجه به قراردادهاي فروش و تعهداتي كه به مشتريان داريم، تحويل اين خودروها در موعد مقرر انجام خواهد شد و اصلا پرداخت خسارت ديركرد به مشتريان طرح فروش اقساطي در ايران‌خودرو مصداق نخواهد داشت.

  • تحويل روزانه 3 هزار خودرو در سايپا

پيش از اين معاون بازاريابي و فروش سايپا نيز با تكذيب خبر بالا گرفتن موج انصراف از خريد خودروهاي اقساطي اين شركت اعلام كرده بود، در بخشنامه جديدي كه به نمايندگي‌ها داده‌ايم، حق انصرف به‌صورت موردي براي مشتريان لحاظ شده است. بر اين اساس حق انصرف براي كساني كه پول اوليه را پرداخت و 6فقره چك را با تكميل و تأييد مدارك به نمايندگي‌هاي اين شركت ارائه كرده باشند، پيش‌بيني شده است.

رضا تقي‌زاده با اعلام اينكه تاكنون حدود 30هزار نفر نسبت به تكميل پرونده خود اقدام كرده‌اند دريافت چك يا سفته به همراه گواهي فك پلاك از مشتريان به هنگام تحويل خودروهاي اقساطي را ناشي از برخي گزارش‌ها براي جلوگيري از بروز سوءاستفاده‌هاي احتمالي قلمداد كرد و افزود: تاكنون سايپا روزانه 3هزار خودرو را به مشتريان تحويل داده و تعداد انصرافي‌ها بسيار اندك است.

  • گلايه مشتريان از تأخير

مديران شركت‌هاي خودروسازي در حالي از عادي بودن روال تحويل خودروهاي فروخته شده در چارچوب طرح تسهيلات 25ميليون توماني خبر مي‌دهند كه برخي مشتريان از كندي روند اجراي اين طرح گلايه دارند.در چارچوب اين طرح مقرر شده بود تا خودروها طي مدت 10روز تا يك‌ماه و در مورد برخي خودروها كه توليد آنها اندك است حداكثر45روز به متقاضيان تحويل شود اما اجراي اين طرح با مشكلاتي براي تأمين و تخصيص اعتبار توسط نظام بانكي مواجه شده است به‌نحوي كه برخي از تأمين اعتبار اجراي اين طرح تنها توسط يكي از 5بانك‌ عامل(صادرات) خبر مي‌دهند.

همچنين برخي خبرها از نشست ديروز بعداز ظهر برخي مسئولان و مجريان براي رفع مشكلات اجراي اين طرح حكايت دارد. درواقع نبودهماهنگي بانك‌هاي عامل با بانك مركزي و مشكل تأمين اعتبارات اجراي اين طرح موجب شده تا حتي برخي متقاضيان خريد خودروهاي اقساطي درخواست انصراف از اين طرح را داشته باشند. اما خودروسازان كه با مساعدت دولت براي خروج از ركود، طرح فروش اقساطي را براي فروش محصولات خود اجرا كرده و سعي در پايبندي به تعهدات خود دارند، تمايل چنداني به انصراف مشتريان از خريد خودرو در چارچوب اين طرح ندارند.

علاوه بر اين در فرم‌هاي ثبت نام اوليه نيز به متقاضيان خريد خودروهاي اقساطي اعلام شده بود كه امكان انصراف از اين طرح وجود ندارد و با اين روند حتي درصورتي كه متقاضي خواستار انصراف از مشاركت در اين طرح باشد نيز بازگرداندن مبلغ پيش‌پرداخت به وي نيازمند حداقل 2تا 4‌ماه زمان بوده و به صرفه نيست. همچنين برخي خبرها از توقف 12روزه اجراي اين طرح پس از نامه يكي از دستگاه‌هاي ذيربط و آغاز مجدد اجراي آن از دوشنبه هفته گذشته(9آذر ماه)، سوءاستفاده برخي نمايندگي‌هاي فروش خودروسازان با تأخير در اجراي طرح مذكور و تحويل خودروهاي اماني موجود در نمايندگي‌ها به متقاضيان و برخورد خودروسازان با اينگونه تخلفات حكايت دارد.

کد خبر 316566

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha