یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۶
۰ نفر

روح الله رجایی: اختلاف وزارت علوم و دانشگاه آزاد بر سر قانونی بودن یا نبودن برخی رشته‌محل‌ها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری اگر چه حالا به اوج رسیده اما حکایت امروز و دیروز نیست.

اين پرونده از شهريور‌ماه 93با پذيرش بيش از انتظار دانشجو در دانشگاه آزاد در اين مقاطع باز شد و البته هنوز بسته نشده است.روزنامه همشهري از همان روزها اين موضوع را پيگيري و اخبار آن را منتشر كرده است.حالا اين اختلاف يك‌بار ديگر و متأسفانه اين بار با فاصله كمي از روز دانشجو بالا گرفته و مثل هميشه دود اختلاف‌ها بيشتر از هر كسي به چشم دانشجويان اين رشته‌ها مي‌رود. پرسش اين است كه چرا مسئولان 2 نهاد عالي آموزشي كشور از مذاكره و حل مشكلي كه به‌خودشان مربوط است ناتوانند؟ اگر چه برخي مسائل پشت پرده و در نزديكي انتخابات مجلس باعث مي‌شود عده‌اي موضوع را بي‌دليل پيچيده نشان بدهند اما اصل ماجرا بسيار روشن است.

دانشگاه آزاد در چند رشته محل دانشجو پذيرش كرده كه عده‌اي در وزارت علوم مي‌گويند اين كار غيرقانوني بوده است.خوب است وزارت علوم در اين زمينه قاطعيت و البته رويه‌اي واحد داشته باشد.اگر دانشگاه آزاد تخلف كرده، بايد مطابق قانون با متخلف و متخلفان برخورد و در غيراين صورت پرونده مختومه شود.طولاني كردن بيش از اندازه موضوع جز بي‌اعتماد به نظام آموزشي كشور هيچ نتيجه‌اي نخواهد داشت.آنهايي كه در اين رشته‌ها درس مي‌خوانند، با اعتماد به نظام آموزشي كشور از بين گزينه‌هايي ديگري كه داشته‌اند دانشگاه آزاد را انتخاب كرده‌اند.حتي اگر دانشگاه آزاد تنها گزينه آنها بوده باشد هم روا نيست كه بعد از دانشجو شدن و شهريه پرداختن، عده‌اي يادشان بيايد كه اين رشته‌ها مجوز ندارند.

اگر چنين موضوعي رويه شود، از فردا هر داوطلبي كه بخواهد در جمهوري اسلامي در هر دانشگاه، هر مقطع و هر رشته‌اي درس بخواند اول بايد اصالت آن را پرس و جو كند؛يعني همان رفتاري كه در مورد مؤسسات بي‌نام و نشان خارجي توصيه مي‌شود.آيا اين مهر تأييد بر كاهش اعتماد به شيوه پذيرش نظام دانشگاهي كشور نيست؟متأسفانه معاون وزير علوم چند روز گذشته گفته اند:«داوطلبان براي اطمينان از رشته محل داري مجوز و قانوني به سايت وزارت علوم مراجعه كنند. انتظار من اين است كه داوطلبان هنگام انتخاب رشته، فقط رشته‌محل داراي مجوز را انتخاب كنند تا بعدها با دست‌اندازي وعدم تأييد مدرك روبه‌رو نشوند.اگركسي در مورد رشته‌ها ابهام داشت از طريق ايميلeducation@msrt.ir تماس حاصل كننند تا بلافاصله كارشناس آموزشي وزارت علوم به وي جواب دهد.»البته وزارت علوم پاسخ ايميل خبرنگار همشهري را تا اين لحظه بي‌جواب گذاشته اما معناي اين حرف اين است كه داوطلبان قبل از انتخاب رشته بايد ازاصالت تمام آنها مطمئن شده و بعد تصميم‌گيري كنند.آيا بهتر نيست وزارت علوم يا هر مرجع مسئول ديگري خودش زحمت اين استعلام را بكشد و دانشجو در نظام آموزشي داخلي دست‌كم خيالش از اعتبار اصل رشته راحت باشد. لطفا حواستان به دودي كه به چشم دانشجو‌ها مي‌رود باشد.

کد خبر 316842

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha