همشهری آنلاین: سخنگوی دولت با انتقاد از صدا و سیما و تعدادی از رسانه‌ها گفت: برنامه ششم را نقد می‌کنند در شرایطی که هنوز منشتر نشده است. نمی‌گوییم مجیز دولت را بگویید اما بدبینی هم تزریق نکنید.

نوبخت

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، محمدباقر نوبخت در نشست خبري 24 آذر با اشاره به اطلاع رسانی ناقص و اشتباه در خصوص برنامه ششم توسعه گفت: اقدامی صورت گرفت که من به آن اطلاع رسانی نادرست و اغواکننده می‌گویم. فرآیند تهیه و تنظیم لایحه برنامه پس از ابلاغ سیاست‌های کلی توسط مقام معظم رهبری آغاز شد و پس از اعلام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به دستگاه‌ها، مبنی بر تهیه پیش‌نویس برنامه توسعه سا‌ل‌های 95 تا 99، این برنامه‌ها واصل شد. شورای برنامه‌ریزی برای همه فصول انتخاب شد. مثلا برنامه‌های دستگاه‌های فرهنگی به شورای برنامه ریزی فرهنگی رفت. یا برنامه‌های دستگاه‌های آموزشی به شورای برنامه ریزی آموزش رفت.

او با اشاره به اینکه در این شوراها، وزرا، کارشناسان و نمایندگان مجلس حضور داشتند، گفت: این برنامه‌ها در شورای تلفیق، جمع آوری شد و پیش‌نویس اولیه برای ستاد برنامه به تصویب رسید. در ستاد برنامه نیز 4 وزیر حضور دارد و 2 نایب رئیس مجلس نیز حضور داشتند.

سخنگوی دولت با قدردانی از ابوترابی فرد، نایب رئیس اول مجلس گفت: در نهایت برنامه‌ها را برای تایید به دولت و بخشی از احکام که صدور مجوز مجلس لازم است را به مجلس فرستادیم. برخی از احکام در اختیار وزراست و باید کابینه تصویب کند و برخی احکام را مجلس باید مجوز بدهد. تمام احکام مجلس جداسازی شد و در یک مجلد به مجلس دادیم. بقیه موارد، در اختیار هیات دولت و دستگاه‌هاست. پیش‌نویس اولیه برنامه، بسیار مفصل و شامل 3 جلد است که در اختیار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است. آنچه برخی از رسانه‌ها برای نقد برنامه ششم به آن استناد کردند، بخشی از احکام است که مجلس باید اجازه بدهد این احکام هنوز هم قطعی نیست.

نوبخت در ادامه افزود: در مستند پیوست که تطبیق احکام برنامه ششم توسعه با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و احکام برنامه توسعه است، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، از مدل کاری خود دفاع کرده است. ولی در رادیو می‌گویند دولت برای کمک کردن به دانشگاه آزاد، می‌خواهد تیر خلاص را بر بخش دولتی آموزش بزند. اگر انتقادی می‌خواهید به دولت کنید، ببینید اگر این کار بر اساس ابلاغیه مقام معظم رهبری است، بر این سیاست انتقاد نکنید. البته قصد ما انتقاد بی‌دلیل نیست، بلکه می‌خواهیم اصلاح شود. چیزی که در اختیار صدا و سیما و سایت‌هاست، سندی ناقص و غیرقطعی است.

او در ادامه افزود: به جوان‌ها گفته می‌شود هیچ استخدامی در دولت نیست، این دروغ است، ما رسما اعلام کردیم دستگاه‌ها می‌توانند در طول برنامه ششم استخدام کنند. این که 15 درصد کم شود، مربوط به بازنشستگی، بازخرید و خروج از خدمت است. برخی دستگاه‌ها اینقدر مازاد دارند که تقاضای استخدام نمی‌کنند. ما دو مرتبه امسال استخدام کردیم و حدود 38 هزار نفر در دولت وارد شده‌اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به این که دولت ممکن است به جای 15 درصد کاهش نیروهای خدماتی، بگوید 25 درصد یا اصلا کاهش ندهد، توضیح داد: این موارد باید به تصویب مجلس برسد و قطعی نیست. چیزی که از برنامه گفته می‌شود، احکام غیرقطعی است. یک روزنامه تیتر زده است که این برنامه جامع دولت است. برنامه جامع، دارای 3 مجلد بزرگ است و شما آن را ندیده‌اید. این برنامه‌ها غیرقطعی است و نمی‌توان به آنها استناد کرد.

معاون رئیس جمهور در ادامه گفت: دیشب جلسه فوق‌العاده دولت داشتیم و احکام پیشنهادی برای الحاق به لایحه بودجه 95 که توسط وزارتخانه‌ها پیشنهاد شده بود، جمع بندی شد. لذا فقط یک جلسه برای بستن سقف بودجه سال آینده داریم. رای گیری نهایی بودجه روز یکشنبه آینده (29 آذر) انجام می‌شود.

او با انتقاد از کسانی که نسبت به بخش ناقص اعلام شده از برنامه اعلام نظر می‌کنند، گفت: کدام دولتِ علاقمند به منافع ملی، به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بی‌توجه است؟ این برای دولت فرصتی است که باید استفاده شود. کسی گفت تعامل سازنده با دنیا، نگاه وادادگی است. وقتی به او نشان دادند که ابلاغیه مقام معظم رهبری است، این فرد نیز دیگر حرفی برای گفتن نداشت. در راستای منویات ایشان، دولت کارها را پیش می‌برد و برنامه و بودجه از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی پیروی می‌کند.
نوبخت سپس به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

  • شورای حکام باید درباره PMD اظهارنظر کند

نوبخت در مقام سخنگویی دولت در خصوص بسته شدن پرونده مطالعات ادعایی نظامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار است امروز انجام شود، گفت: بخش‌هایی از گزارش آقای آمانو مورد تایید جمهوری اسلامی ایران نیست ولی در مجموع این گزارش تایید کرد فعالیت‌های هسته ای ما صلح آمیز است و پیش‌بینی شده امروز پرونده PMD در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسته شود. توقع نیز این است که پرونده ختم شود، مگر اینکه اتفاقی غیرقابل پیش‌بینی به وجود بیاید. ما اجرای برجام را منوط به مختومه شدن این پرونده در آژانس کردیم. در فرض اول، روح و منطوق گزارش آقای آمانو دلالت بر صحت عمل جمهوری اسلامی ایران دارد و پرونده بسته می‌شود. لذا باید کارهای محدودیت‌سازی در داخل کشور آغاز شود و 1+5 نیز باید اقدامات خود را برای اجرای برجام و لغو تحریم‌ها آغاز کند. تلاش ما این است این اقدامات زودتر انجام شود تا رفع تحریم‌ها صورت گیرد.

او با فرض دوم درباره این گزارش گفت: اگر پرونده PMD بسته نشود، شرایط موجود باقی می ماند و ما کار خود را ادامه می‌دهیم و بحث‌ها و سناریوهای خود را آماده کرده‌ایم ولی پیش‌بینی‌ها دلالت بر این دارد که از مرحله بسته شدن پرونده PMD نیز عبور می‌کنیم. ولی باید تصمیمات ضد ایرانی مجلس آمریکا را نیز در نظر گرفت. اگر این تصمیمات با تصمیمات و تعهدات دولت آمریکا درباره برجام مغایر باشد، ما نیز اقدام متقابل انجام می‌دهیم. این را در نظر داشته باشید که سنای آمریکا سعی زیادی کرد برجام اجرایی نشود و رقبای دولت آمریکا در مجلس آن کشور دنبال بر هم زدن توافق هستند.

نوبخت با محکومیت کشتار شیعیان در نیجریه گفت: از طریق دیپلماتیک جهت حل و فصل و تامین حقوق شیعیان آن کشور اقدام می‌کنیم.

  • ممنوعیت انتشار تصویر رئیس جمهور اسبق مربوط به دولت یازدهم نیست

او سپس درباره سخنان سخنگوی قوه قضاییه در خصوص ممنوعیت نشر تصویر رئیس جمهور اسبق گفت: حتما سخنگوی محترم قوه قضاییه مستنداتی را از شورای عالی امنیت ملی دارد. در جلساتی که در دولت یازدهم، شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد و بنده حضور داشتم، چنین مصوبه‌ای نداشتیم. لذا ممکن است مستندات مربوط به قبل باشد. در همین راستا از دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی می‌خواهم به صورت رسمی اطلاع رسانی و بیان واقعیت شود.

  • هدفمندی یارانه‌ها ادامه پیدا می کند

سخنگوی دولت درباره آینده اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها گفت: ما با ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی درباره برنامه توسعه مواجهیم و باید قانون هدفمندی یارانه‌ها با رویکرد حمایت اجتماعی ادامه یابد. ما به تأسی از سیاست‌های کلی باید هم بخش حمایتی و هم کمک به دولت را توامان داشته باشیم. لذا کار بر همین سیاق ادامه می‌یابد.

  • نرخ دلار در 1395

خبرنگاری در خصوص نرخ دلار در بودجه 95 پرسید. نوبخت در جواب گفت: با توجه به اینکه نرخ دلار هم آثار اجتماعی و هم اقتصادی دارد و نرخ دلار و ریال، شاخص برای ثبات کشور است، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گزینه‌های مختلفی را به دولت پیشنهاد کرده و در جلسه یکشنبه آینده دولت در این باره تصمیم گیری نهایی می‌شود.

  • بازنگری در نظام اداری کشور در برنامه ششم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در ادامه سخنانش گفت: نظام اداری کشور باید جهت افزایش کارایی، اصلاح شود. لذا در دوره برنامه توسعه ششم باید انتظار داشته باشیم در نظام اداری، افزایش بهره‌وری اتفاق بیفتد. برخی وزارتخانه ها به وضع موجود عادت کرده‌اند و طبیعی است بخواهند این وضعیت باقی بماند. اما آنچه مبنای عمل است، تصمیم هیات وزیران است که در فرآیند رسیدگی به برنامه ششم باید این را مشاهده کرد.

وی درباره وضعیت بحرانی صندوق‌های بازنشستگی نیز گفت: متاسفانه این صندوق‌ها به جهت افزایش بدهی‌های دولت به آنها و عدم کارایی لازم در دارایی‌های خود با مشکل مواجهند. به صورتی که دولت از خزانه عمومی برای بازپرداخت حقوق بازنشستگان کمک می کند. این نشان می‌دهد صندوق‌ها تعهداتی پذیرفته‌اند ولی منابع ندارند. از سوی دیگر افرادی که بازنشسته می‌شوند، صندوق باید کسوراتی را از شاغلان کم کند و به اینها بپردازد. اما تعداد بازنشستگان رو به فزونی است و اگر تعداد افراد شاغل کم شود، طبعا این معادله قابل حل نیست و توازن به هم می‌خورد. لذا یکی از مواردی که به عنوان موضوع مهم برنامه ششم اعلام شد و یکی از مسایل بحرانی، صندوق‌های بازنشستگی است. اگر این وضعیت ادامه یابد و روز به روز نابرابری بین درآمدها و هزینه‌های صندوق‌ها افزایش یابد، دیگر این صندوق‌ها قادر به پرداخت حقوق نیست. این مسئله هم اکنون نیز به وجود آمده. اگر گفته شود سن بازنشستگی ما 40 و چند ساله است، شاید قابل باور نشود. این افراد در عین توانایی و بلوغ مهارتی، بازنشسته می‌شوند. در حالی که این اشخاص می‌توانند منشا اثر و خدمت شوند. لذا باید در ارتباط با صندوق‌ها و قوانین بازنشستگی پیش از موعد، نگاه موثر و واقع بینانه داشته باشیم.

  • تشکیل سازمان مبارزه با آسیب های اجتماعی

نوبخت در خصوص توجه برنامه ششم به آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق و اعتیاد گفت: پیشداوری های فعلی، غیرواقع بینانه است و در برنامه ششم یکی از اهداف، کاهش آسیب پذیری‌های اجتماعی است. با توجه به اینکه مرکزی در وزارت کشور این کار را انجام می‌دهد، قرار شد سازمانی در خصوص مبارزه با آسیب‌های اجتماعی تشکیل شود. در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز شورای ویژه‌ای در ارتباط با مسایل اجتماعی شکل می‌گیرد و کارهای اجرایی در سازمانی که تشکیل خواهد شد، انجام می‌شود. ردیف اعتباری خاصی نیز در برنامه ششم و بودجه 1395 پیش‌بینی شده که پس از نهایی شدن، اعلام عمومی می‌شود.

  • سرنوشت یارانه تولید

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در خصوص سرنوشت یارانه تولید گفت: پرداخت یارانه از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی است. لذا دولت باید بررسی کامل کند که آیا تمام این یارانه به اقشار نیازمند پرداخت شود یا بخشی از آن به تولید برسد.

سیاست کلی اقتصاد مقاومتی این است که یارانه باید معطوف به خانواده‌های نیازمند و بخش تولید شود. در سال جاری که 75 میلیون نفر از یارانه نقدی و غیرنقدی استفاده می‌کنند، ما بیش از 1300 میلیارد تومان برای تولید یارانه دادیم.

نوبخت درباره بسته کوتاه مدت رونق بخشی به اقتصاد گفت: ما 7500 میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی اختصاص دادیم و در کنار آن یارانه 200 میلیاردی به صنعت، 200 میلیارد تومان برای توسعه صادرات، 200 میلیارد تومان برای وامهای ارزان قیمت مسکن و 200 میلیارد تومان در بخش کشاورزی توزیع شد و قرارداد با بانک‌های مربوطه تنظیم و اجرایی شده است.

  • درباره انتخابات آینده

معاون رئیس جمهور گفت: در سال 92 انتخاباتی انجام شد که باعث رضایت عمومی و آفرینش امید در جامعه شد. شادمانی مردم را بعد از انتخابات سال 92 در خیابان‌ها شاهد بودید و حرف و حدیثی پس از آن نبود. اصلا به مصلحت کشور در این شرایط نیست که انتخاباتی برگزار شود که فاصله ها و شکاف‌ها تعمیق شود. از این لحاظ، آرزو و هدف دولت است که انتخابات سالمی را برگزار کند. دولت همه تلاش خود را می‌کند تا این انتخابات در چهارچوب قانون انجام شود. صراحتا عرض کردم دولتمردان امکان اثرگذاری در انتخابات با استفاده از امکانات دولتی را ندارد. اشاره شد جلسه ای بین دولت و مجلس در این باره قرار است تشکیل شود، بنده در این ارتباط بی خبرم ولی این نیز اتفاق غیرمترقبه‌ای نیست.

  • برنامه ششم در مجلس نهم تصویب می‌شود

نوبخت در پاسخ به سئوالی درباره اینکه تعدادی از نمایندگان نیز خواهان نرسیدن برنامه ششم به مجلس فعلی هستند گفت: این خواست عمومی مجلس نیست. مجلس مدتهاست کار رسیدگی به برنامه را اجرا کرده و ما قرار نیست وقت مجلس را بی‌دلیل بگیریم. مجلس در حال رسیدگی به مواد مربوط به برنامه است و لوایح آینده ما، مربوط به احکام برنامه ششم است که بسیار محدود بوده و مجلس به سادگی می‌تواند این احکام را تصویب کند. دولت تلاش کرد لایحه بودجه و برنامه ششم را با هم به مجلس بدهد تا تصوری پیش نیاید که دولت مایل نیست مجلس نهم کار رسیدگی به برنامه را آغاز کند. ما روزهای تعطیل مجلس برای انتخابات را هم در نظر گرفتیم. مجلس برای رسیدگی به بودجه، وقت محدودی دارد که مشخص شده است. مجلس می‌تواند طبق برنامه زمان‌بندی هر دو لایحه را بررسی کند. اما 290 نماینده در مجلس وجود دارد و اگر موضوعی گفته می‌شود، سخن همه مجلس نیست. مجلس به فوریت لایحه احکام دائمی رای نداد.

وی در ادامه گفت: دولت اختیار دارد 3 درصد از سرجمع اعتبارات را برای پیشگیری و جبران خسارات حوادث مترقبه استفاده کند. یکی از چیزهایی که در برنامه ششم حذف شد، درباره بودجه آبیاری تحت فشار و ریزگردها بود. این از اختیارات دولت است و می‌شود در بودجه نیاید. شاید عده‌ای بگویند اعتبارات ریزگرد پارسال در بودجه بود و الان نیست. برخی از ردیف‌های بودجه‌ای حذف شده ولی در اختیار دولت باقیمانده که هرگاه دولت خواست می‌تواند استفاده کند. اگر برخی از ارقام در بودجه سال 95 نیست، به این معنی نیست که به آنها توجه نشده، بلکه این ارقام در ردیف‌های دیگر اعمال شده است.

  • کاهش نرخ سود بانکی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی گفت: این کار نیاز است انجام شود ولی شیوه اجرای آن در بانک مرکزی، سازمان مدیریت و وزارت اقتصاد متفاوت است. بانک مرکزی می‌گوید زمینه‌ها فراهم شده و سودها به 12 و 16 درصد رسیده. مهم این است که کارها عملیاتی شود.

  • قطع گاز و نظر سخنگوی دولت

نوبخت در خصوص کمبود گاز در مناطق غربی کشور هم گفت: وزارت نفت تاکید کرده برای شرکت گاز شرایطی فراهم می‌شود تا حداقل زحمت برای مردم ایجاد شود و مصارف خانگی تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. البته مردم نیز باید صرفه جویی لازم را داشته باشند.

  • مدیریت واحد شهری در دولت

معاون رئیس جمهور درباره مطالعات مدیریت یکپارچه و واحد شهری توضیح داد: هماهنگی مدیریت شهری در پاره‌ای از موارد به علت توزیع اختیارات در دستگاه‌های مختلف، دچار نقصان و کاستی شده است. بنده مطالعات وسیعی درباره مطالعات واحد شهری در مرکز تحقیقات استراتژیک انجام دادم و شخصا معتقدم این مدیریت یکپارچه می‌تواند موثر باشد. امیدوارم این مسئله در دولت جمع‌بندی شود.

  • دولت از اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل استقبال می‌کند

نوبخت در خصوص صف آرایی های سیاسی در انتخابات آینده گفت: اصلاح طلبی به عنوان یک جریان در این کشور، واقعیتی است و اصلاح طلبانِ معتدل همگرایی مناسبی با دولت دارند و دولت نیز درباره اینها نظر مساعدی دارد. همچنان که دولت درباره اصولگرایان معتدل نگاه مثبتی دارد. اصولا در کابینه اعتدال، همه افراد معتدل به یکدیگر کمک می‌کنند. این در انتخابات گذشته بوده و در انتخابات بعدی نیز خواهد بود و ما همواره از اصلاح طلبان معتدل سپاسگذاریم و کما اینکه اگر در مجلس نیز حضور داشته باشند، نقطه قوت مجلس خواهد بود. همانطور که حضور اصلاح طلبان معتدل در کنار اصولگرایان معتدل در کابینه، باعث قوت دولت شده است. تجربه نشان می‌دهد هیچ جریان سیاسی درون نظام قابل حذف نیست. هنر این است از همه ظرفیت‌ها برای اهداف نظام استفاده شود.

  • بسته خروج از رکود موقتی است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: برنامه ما برای رشد اقتصادی در سال 95، اجرای برنامه ششم است. الان رشد اقتصادی ما 1 درصد است ولی کافی نیست. لذا از دو ابزار مالی مخارج دولت و اهرم‌های پولی، بسته‌ای برای خروج از رکود طراحی و اجرا شد. همچنین ارائه کارت خرید برخی از اقلام قابل استفاده صورت گرفت و آثار این بسته در رشد اقتصادی سه ماهه سوم قابل ملاحظه است. حدود 20 روز دیگر نتیجه رشد اقتصادی فصل پاییز قابل حصول است. این بسته موقتی است و از سال آینده اجرایی نمی شود.

  • تدبیر برای سقوط قیمت نفت

نوبخت درباره کاهش فاحش قیمت فروش نفت در بازار گفت: بخشی از این موضوع، سیاسی است و برای اهرم فشار بر جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌شود. نه تنها کشورهای خریدار ضرر می کنند بلکه برخی از کشورهای اسلامی نیز حاضر شده‌اند تا در این کار شرکت کنند. دستگاه دیپلماسی و وزارت نفت برای جلوگیری از این موضوع، وارد کار شده است. نظریه‌ای می‌گوید اوپک نباید عرضه نفت را زیاد کند، ما با این موافقیم ولی به معنی این نیست که سهمیه ایران کم شود. ما در هر صورت از سهم خود استفاده می‌کنیم و کشورهایی که در غیبت ایران، از سهمیه ما استفاده کرده‌اند، باید تولید خود را کاهش دهند. اگر آقای زنگنه گفت ایران دیگر قدرت صادرات نفت ندارد، موضوع عوض می‌شود. ولی چنین قدرتی فعلا وجود دارد.

خبرنگاری در خصوص اعتراض استانداران درباره ترکیب‌ هیات‌های اجرایی انتخابات پرسید. نوبخت در این باره گفت: نباید جریان خاصی در هیات‌های اجرایی حضور داشته باشند. باید معتمدان و همه جناح‌های سیاسی درون نظام حضور داشته باشند.

عده‌ای دنبال حضور حداکثری مردم در انتخابات نیستند و می‌خواهند دولت را تضعیف کنند. ما نمی‌خواهیم رسانه‌ها مجیز دولت را بگویند ولی اینکه از صبح تا شب دنبال نکات ریز بگردند و خبر بسازند و باعث تزریق بدبینی به جامعه شوند، به نفع نظام نیست.

اگر اینها فکر می‌کنند دولت تحت تاثیر قرار می‌گیرد، این را متوجه باشند که مردم هوشمند هستند و تلاش‌های آنها اثر منفی دارد. مردم با زیرکی اینها را می‌فهمند. امیدواریم با همدلی و همزبانی، مشکلات کشور با روشن شدن وضعیت برجام، کاسته شود. همه باید به هم کمک کنیم تا معضلات کمتر شود.

کد خبر 318214

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha