همشهری آنلاین: نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران گفت: به دلیل بلند‌مرتبه سازی بدون ضوابط در سواحل مازندرانی خزر، فرایند رطوبت و کوران باد از دریا به خشکی و بالعکس دچار اختلال شده است.

سودابه مهری

به گزارش ایرنا، سودابه مهری روز شنبه گفت: ارزش بالای زمین در سواحل سبب شد تا افزایش ارتفاع در ساخت و سازهای مسکونی بدون رعایت فاصله در کنار هم همانند دیواری جلوی ساحل خزر ایجاد شود و در نتیجه مشکلات زیست محیطی را در شهرهای ساحلی استان مازندران بوجود آورد.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران توضیح داد: نسیم دریا در روز به سمت خشکی و در شب از خشکی به دریا می‌وزد و در نتیجه کوران باد بین دریا و خشکی و کوهستان رطوبت را تنظیم و برخی از قواعد طبیعی روی زمین نیز به درستی اعمال می‌شود.
وی ادامه داد: اما با توسعه بلندمرتبه سازی بدون فاصله در سواحل، عبور و گردش هوا بین دریا با خشکی متوقف شد و در نتیجه برخی مشکلات زیست محیطی از جمله نم و بو و همچنین معضلات بهداشتی را در شهرهای ساحلی استان بوجود آورد.

مهری در عین حال به اهمیت بلندمرتبه سازی در استان بر اساس مطالعات و برنامه‌های زیربنایی توسعه شهری اشاره کرد و گفت: برای حفظ اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری غیر قانونی، ارتفاع‌سازی در استان ضروری است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مازندران به پژوهش ونقش آن در توسعه استان اشاره کرد و گفت: انجام پژوهش و عملیاتی کردن نتایج آن شکاف عمیق بین دانشگاه و حوزه مدیریتی استان را از بین می‌برد اما شاهد موازی کار با تمام دستگاه‌های اجرایی هستیم.

مهری اظهار داشت: در حالی که پژوهش و مطالعات از وظایف ذاتی دانشگاه‌ها است اما هنوز تعامل و هماهنگی بین دانشگاه‌ها با فضای مدیریت دستگاه‌های اجرایی در نیاز و انتخاب عنوان پژوهشی وجود ندارد.

نائب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان به اهمیت ساخت وساز و توسعه شهری با نگاه زیرساختی در استان مازندران اشاره کرد و گفت: این همه پایان‌نامه و پژوهش در استان انجام می‌شود ولی نتایج آن کاربردی نیست و در عرصه مدیریت، صنعت و کشاورزی به کار نمی‌آید.

مهری گفت: امروز به دلیل بی‌توجهی به معماری و ساخت و سازهای شهری و روستایی مازندران شاهد ناهنجاری‌ها و مشکلات اجتماعی در شهرهای استان هستیم.

وی با بیان این نکته که زمین‌های حاصلخیز و کشاورزی را عرصه ساخت و ساز کردیم و بلندمرتبه سازی اصولی را در مازندران انجام نداده‌ایم، گفت: مدیریت واحد ساخت وساز نداریم، شهرداری‌ها، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و نظام مهندسی با یکدیگر همراه و همگرا بر اساس یک ضوابط منطبق با مطالعات زیر بنایی نیستند.

مهری گفت: ماده صد برای شهرداری یک منبع اصلی درآمد تلقی شده است و این ماده برای نظام مهندسی یک معضل و برای برخی از کارکنان نهادهای مرتبط دولتی نیز رانت‌خواری شده است.

وی سکونتگاه‌های غیررسمی در مازندران که در حوالی و حواشی شهرهای استان شکل گرفته است را عامل توسعه ناموزن و بدون برنامه شهری دانست و بیان داشت: به رغم مشاهده عینی تخلف در ساخت و ساز هنوز حکم قلع و قمع سازه‌های مسکونی و تجاری در شهرها و یا در سکونتگاه‌های غیررسمی نداریم.

وی گفت: نظام مهندسی ساختمان قدرت برخورد ندارد ولی با مهندسان متخلف از طریق شورای پیگیری نظام برخورد جدی می‌کنیم.

وی افزود: نظام مهندسی ساختمان مطالعات قوی را در زمینه آسیب‌شناسی ساخت و ساز در مازندران انجام داده است و چالش‌ها را نیز شناسایی و راه‌حل نیز ارائه کرده است.

وی بر لزوم مطالعات جامع بلندمرتبه سازی، منطقه‌بندی شهری در ساخت و ساز در استان مازندران تاکید کرد و گفت: بلندمرتبه سازی در کشورهای پیشرفته مشخص است و مدیریت شهری بر اساس زیرساخت‌ها انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: خلاء‌های قانونی در نظام مهندسی ساختمان وجود دارد و باید برطرف و قوانین ساخت‌وساز به روز شود.

کد خبر 318566

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha