همشهری آنلاین- علی شاکری: اگر قانون مسابقات این فصل لیگ تغییر پیدا نمی‌کرد، شهرداری ارومیه با توجه به امتیاز بیشتر نسبت به سایر مدعیان قهرمان نیم فصل می‌شد، اما تغییر قانون و اولویت بخشی به برد بیشتر از سوی سازمان لیگ، باعث شد تا در جدول بازی‌های دور رفت با یک برد کمتر به مقام دومی بسنده کند.

J.Seyedabbasi

شهرداری که سال قبل با از دست دادن سعید معروف در میانه راه در رقابت با پیکان از قهرمانی بازماند، این بار با کاپیتان تیم ملی هم نتوانست مانع از قهرمانی رقیب تهرانی خود در ایستگاه پایانی بازی‌های نیم فصل شود و در شرایط برابر در میان ناباوری سه بر صفر تسلیم شد.

در خصوص بازی‌های نیم فصل پای صحبت‌های جهانگیر سیدعباسی، سرمربی شهرداری ارومیه نشستیم که از نظرتان می‌گذرد.

• نیم فصل اول لیگ را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه تفاوت‌هایی با دوره‌های قبلی داشت؟

نیم فصل خوبی در مقایسه با دوره‌های قبلی بود. توزیع خوب بازیکنان برجسته در بین تیم‌ها باعث افزایش رقابت میان مدعیان شد و بالطبع سطح بازی‌ها هم بالا بود. من فکر می‌کنم چهره واقعی‌تر تیم‌ها در دور برگشت مشخص می‌شود و رقابت‌های سنگینی را هم شاهد خواهیم بود .

• آیا از نتایج به دست آمده تیم خودتان در پایان نیم فصل راضی بودی؟

اگر بخواهیم واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم باید گفت بله. ما دو حریف سرسخت به نام‌های بانک سرمایه و پیکان داشتیم که از نظر بازیکن نسبت به ما سرتر بودند و ما علی‌رغم از دست دادن پوریا فیاضی، یکی از بازیکنان تاثیرگذارمان که باعث تفاوت محسوسی میان ما و رقبا شد، در مجموع رقابت پایاپایی با این دو تیم داشتیم و از نظر امتیازی هم بالاتر از همه قرار گرفتیم .

• در اهداف ترسیمی باشگاه برای این فصل چه مقامی را هدف قرار داده‌اید؟

یکی از مقام‌های اول تا سوم مد نظر ماست که امیدواریم محقق شود. در غیاب فیاضی هم کار ما سخت‌تر شده و باید خیلی تلاش کنیم تا خلاء او را هم به نوعی پوشش دهیم .

• نقطه قوت لیگ امسال نسبت به سال قبل چیست؟

تیم‌ها از نظر استاندار فنی پیشرفت خوبی داشته‌اند و تعداد بازی‌ها هم افزایش پیدا کرده است و این خود نوید نزدیکی لیگ ایران را از نظر فنی با سایر لیگ‌های معتبر نشان می‌دهد. با طراحی جدید حداقل تیم‌ها نزدیک به سی بازی انجام می‌دهند که این می‌تواند برای دعوت‌شدگان به اردوی تیم ملی هم مفید باشد.

• ولی خیلی‌ها از جمله مسئولين تیم ملی و سازمان لیگ در اندیشه کاستن بازی‌های پلی‌آف برای جلوگیری از خستگی و صدمه‌دیدگی احتمالی بازیکنان ملی‌پوش هستند.

من بر عکس فکر می‌کنم و معتقدم که هر چه تعداد بازی‌های لیگ برای ترغیب تیم‌ها و آمادگی بازیکنان بیشتر باشد، بهتر خواهد بود. شما اگر نگاهی به لیگ‌های اروپا داشته باشید می‌بینید که اکثر این لیگ‌ها در دو سه هفته مانده به رودیدادهای بین‌المللی پایان می‌گیرد و این در حالی است که از پایان اسفند ماه تا شروع رقابت‌های انتخابی المپیک مربیان تیم ملی 45 روز فرصت دارند که زمان کمی نیست.

• شما همواره معتقد بودید که تیم‌هاي تهرانی به نسبت تیم‌های شهرستانی از شرایط هموارتری برای قهرمانی برخوردارند، دلیلتان چیست؟

این یک واقعیت است و باید قبول کرد که تیم‌های شهرستانی به نسبت تیم‌های تهرانی کار سخت‌تری در لیگ برتر دارند. نخست این که تیم‌های تهرانی حداقل قبل از شروع بازی‌ها 6 تا امتیاز از تیم‌های شهرستانی جلوترند. آنها همواره با یک مسیر پروازی در خارج از خانه بازی می‌کنند و دیگر این که حضور چند تیم تهرانی در لیگ هم باعث می‌شود تا تعداد بازی های خارج از خانه‌شان کمتر باشد. این در حالی است که تیم‌های شهرستانی اکثرا باید دو مسیر پروازی خسته‌کننده داشته باشند و زمان مسافرت‌هایشان هم دو برابر تیم‌های تهرانی است و به اندازه آنان هم فرصتی برای ریکاوری ندارند. پس بنابراین باید قبول کرد که شرایط تیم‌های شهرستانی برای قهرمانی به مراتب دشوارتر از تیم‌های تهرانی است و همین سفرهای زیاد، تیم‌های شهرستانی را آسیب‌پذیرتر می‌کند.

• حواشی امسال لیگ برتر را چگونه دیدی و چطور می‌شود از شدت آن کاست؟

امسال سازمان لیگ و کمیته انضباطی برنامه خوبی داشته‌اند. انجام تمرین تیم میهمان بدون حضور تماشاگر و همچنین برخورد با تماشاگران شهرهایی که از نظر اخلاقی رعایت حال بازیکنان حریف را نداشته‌اند از جمله اقدامات مثبت به شمار می‌رود. به نظر من تنبیه و تشویق در برنامه‌های کوتاه‌مدت بسیار خوب است ولیکن در درازمدت باید کار فرهنگی بیشتری صورت پذیرد تا حواشی به کلی از والیبال ایران رخت بربندد. تشویق تماشاگران برخی از شهرها از جمله ارومیه ناشی از این سیاست بود.

• وضعیت داوری‌ها در نیم فصل چطور بود؟

داوری‌ها در مجموع خوب بود. معتقدم داوران در والیبال مظلوم واقع شده‌اند و در حالی که تیم‌های چند میلیاردی در دو سوی تور قرار می‌گیرند، به داوران هم باید از نظر دستمزد و حقوق احترام و توجه ویژه‌تری داشت.

• قرار است روز یکشنبه (29 آذر) مسئولين سازمان لیگ در جلسه‌ای در خصوص تغییر احتمالی نحوه و کاهش بازی‌های پلی‌آف با حضور سرمربیان و سرپرستان تیم‌ها تصمیم‌گیری کنند. شما تا چه حد با این ایده موافقید؟

من معتقدم نباید در تصمیمی که قبلا با حضور مدیران باشگاه‌های شرکت‌کننده گرفته شد، دست برد و باید به آن احترام گذاشت. به عقیده من برنامه قبلی طراحی شده نباید تغییر کند.

کد خبر 318648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha