دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۷
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان: حتماً تا به حال به مطالبی برخورده‌اید که از زاویه‌ای نو به مسائلی که شما با آنها درگیر هستید می‌پردازند.

 تا مدتي هم تحت‌تأثير همين عمق‌بخشي تازه، مطالب ديگر آن نويسنده را جست‌وجو و سعي كرده‌ايد بيشتر با اين سبك تفكر آشنا شويد. حس نابي است كه با دنياي جديدي موافق با خواست و عقيده‌تان روبه‌رو شويد و هر چه بيشتر زواياي آن را بشناسيد.

دنياي تربيت فرزند در اين روزها هم همين‌گونه است. خيلي از والدين اين روزها دغدغه تربيت صحيح فرزندشان را دارند و به‌دنبال راه‌هاي صحيح برخورد با فرزندان هستند اما چيزي كه در بسياري از اين مشاوره‌هاي روانشناسي درنظر گرفته نمي‌شود ظرفيت بي‌نهايت وجود كودك است؛ ظرفيتي كه تمام شدني نيست. چيزي كه اگر درست روي آن سرمايه‌گذاري كنيم مي‌شود همان چيزي كه از آن به‌عنوان قَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ ياد مي‌كنند، يعني وسيله‌اي مي‌شود براي اينكه انسان كار خير را براي خودش جلوتر بفرستد چون با تربيت صحيح فرزند، مي‌شود يك نسل را تربيت كرد.

بعضي از انسان‌ها آنقدر بلند همت‌اند كه فقط همين 2 روز دنيا را براي بچه‌هاي‌شان نمي‌خواهند. آرزوي‌شان فقط تحصيلات دانشگاهي و مدارك و مراتب كاري آنها نيست. چيزي را مي‌بينند وراي همه تصويرهاي دنيايي. اينها همان كساني‌اند كه در عمل از خدا اينگونه مي‌خواهند:

«الَّذينَ يَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقينَ إِماماً» (و كساني‌اند كه مي‌گويند: پروردگارا، از همسران و فرزندانمان نسلي پرهيزگار به ما ببخش كه مايه خرسندي و روشني چشم ما باشد، و چنان كن كه در كارهاي پسنديده و دستيابي به رحمت تو از همگان سبقت گيريم و پيشوا و مقتداي تقواپيشگان باشيم) حدود خواسته‌هايشان را طوري ترسيم مي‌كنند كه در حد اعلاي بندگي قرار بگيرد.

تصميم با خودمان است كه تربيت فرزندمان را روي چه نقشه‌اي پيش ببريم! درحد همين دنيا و ضرب‌كردن ظرفيت بي‌نهايت وجودي او در قليل دنيا يا ضرب كردن بي‌نهايت او در بي‌نهايت؛ يعني راه و روش زندگي ترسيم شده‌ خدايي.

بياييد به اين فضاي جديدي كه قرآن كريم براي تربيت فرزندان ترسيم مي‌كند بيشتر بپردازيم و وجوه جديد اين پيشنهاد خاص را بررسي كنيم.

کد خبر 318796

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha