معصومه آباد: ۶ سال است که از برگزاری نخستین نمایشگاه ارگانیک در شهر تهران می­‌گذرد درحالی‌که هنوز مهر تردید و سکوت از افکار عمومی که یک چشم­شان به لب تعاریف است و یک چشم دیگرشان به جیب خود، شکسته نشده است.

در دنيايي كه سالانه 36ميليون نفر بر اثر ابتلا به بيماري­‌هاي قلبي- عروقي، سرطان­‌ها، ديابت و بيماري­‌هاي تنفسي جان خود را از دست مي­‌دهند، مسئله تغذيه سالم به‌عنوان شاهراه اساسي دركنترل و پيشگيري از ابتلا به بسياري از بيماري­‌ها محسوب مي‌شود. اين روزها روند ابتلا به بيماري سرطان در جامعه رو به رشد است و تغذيه نامناسب با ارزش غذايي پايين به رواج اين نوع بيماري‌ها دامن زده است؛ بيماري‌هايي كه هزينه‌هاي زيادي را بر دولت تحميل و بسياري از سياست‎هاي كلان را به اين موضوع معطوف كرده است. نكته قابل تامل ديگر سهم پر رنگ دست­­‌هاي دولت براي كاشت بذر همين بيماري‌­ها در دامان جامعه با اعطاي يارانه، تسهيلات بانكي و وام‌­هايي با بازپرداخت طولاني مدت براي تأمين كودهاي شيميايي به كشاورزان و شراكت در بمباران شيميايي كشور است.

اين­ در حالي است كه به جاي حمايت از محصولات ارگانيك و سالم شاهد آن هستيم كه تفاهمنامه‌هاي اعجاب انگيزي در دولت با كشورهاي ديگر نظير فرانسه براي صادرات محصولات ارگانيك ايران و واردات محصولات دستكاري شده ژنتيك مي‌شود. هجوم سونامي سرطان در كشور، هزينه‌هاي بالا براي درمان بيماري‌هاي سرطاني و آلوده شدن روز­افزون منابع آبي و خاكي كشور ازجمله دلايلي است كه بيش از پيش لزوم توجه جدي به توسعه توليد و مصرف محصولات ارگانيك را محرز مي­‌دارد. چنانچه رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز در فرمايشاتشان بر كار و تلاش جدي و پيگيري مستمر در حل مسائلي همچون آلودگي هوا در كلانشهرها و همچنين كمبود آب و فرسايش خاك، تأكيد كردند. محصولات ارگانيك بر پايه 4اصل سلامت، عدالت، مراقبت و اكوسيستم توليد و عرضه مي­‌شوند كه در نتيجه پاكسازي هوا، آب، خاك و بدن ازسموم شيميايي را در بر خواهد گرفت.

پاكسازي هوا، آب، خاك و بدن از مواد شيميايي، پرهيز از روش‌هاي تراريخته در توليد موادغذايي و حمايت از توليدات را مي‌توان از دلايل حمايت استفاده از محصولات ارگانيك برشمرد. متأسفانه وضعيت نابسامان توليد محصولات كشاورزي با كودها و سموم ­شيميايي، آلودگي­‌هايي را در خاك، آب و حتي جسم مردم تزريق كرده كه بي­‌شباهت با بمباران شيميايي دشمن در منطقه سردشت كه جان 110نفر از هموطنانمان را گرفت و هزاران نفر را مسموم كرد، نيست. از سوي ديگر از آنجا كه هنوز هيچ‌گونه اهرم نظارتي و بازدارنده‌­­اي براي ورود محصولات ارگانيك وجود ندارد، هر لحظه امكان آن مي‌رود كه محصولات غيرارگانيك به­‌راحتي با عنوان ارگانيك وارد بازار شوند. هم‌اكنون تنها سازمان استاندارد، استاندارد ملي ارگانيك 11هزار را تدوين كرده، اما هنوز امكان ارائه گواهينامه و لوگوي اعتبار ميسر نشده است. از اين‌رو لازم است تا قوانين مرتبط در حوزه توليد و عرضه محصولات ارگانيك تدوين شود.

کد خبر 318963

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha