بانوی ۷هزار ساله تهران نه به میراث فرهنگی استان تهران رسید نه آنطور که پیش‌تر اعلام شده بود محل کشف او تبدیل به یک سایت موزه در خیابان مولوی تهران شد.

اسکلت بانوی ۷ هزارساله

 بانوي 7هزار ساله تهران كه يك دانشجوي باستان‌شناسي به‌طور اتفاقي سفال‌هاي لايه‌هاي بالاتر از او را در خيابان مولوي تهران ديده بود سرانجام در طبقه دوم موزه ملي ايران آرام گرفت تا موزه مادر كشور ميزبان يك اسكلت نيمه مدفون در خاك و بخش‌هايي از اشياي كشف شده با او شود.

  • تلاش‌ براي بازگرداندن بانوي 7هزار ساله به گور

سيد محمد بهشتي رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي، سيداحمد محيط‌طباطبايي جانشين ايكوم ايران، جبرئيل نوكنده رئيس موزه ملي ايران، حميده چوبك رئيس پژوهشكده باستان‌شناسي پژوهشگاه ميراث فرهنگي، مهدي رهبر باستان‌شناس و ميرعابدين كابلي باستان‌شناس كه تخصص بسيار در تشخيص تمدن چشمه علي دارد مهمانان بانوي 7هزار ساله تهران شدند.

با اين حال اين پيكره تاريخي، تنها براي 50روز در بخش ايران باستان موزه ملي ايران رونمايي شده و بيش از 30شيء او را در بازديد از علاقه‌مندان به آثار باستاني و تاريخي ايران همراهي مي‌كنند. 5قطعه سفال 7هزار ساله، 29ابزار سنگي و جام سفالين سرخ مختص مردگان باستان اشياي همراه بانوي 7هزار ساله ايران است.

جبرئيل نوكنده، رئيس موزه ملي ايران گفته است كه نمايشگاه بانوي 7هزار ساله تهران تا پايان دهه فجر در موزه ملي ايران برپاست. ممكن است موزه ملي ايران اما تا نوروز ميزباني از مهمان ناخوانده خود را برعهده بگيرد.

حميده چوبك، رئيس پژوهشكده باستان‌شناسي به ايسنا گفته است، پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي، پيگيري‌ها و مكاتبات خود را براي ايجاد سايت موزه در منطقه مولوي و محل كشف اين بانوي 7هزار ساله با رئيس سازمان زيباسازي ادامه مي‌دهد تا درصورت امكان اين سايت موزه ايجاد شود و بانوي 7هزارساله به مكان اصلي خود در خيابان مولوي تهران منتقل شود.

  • كشف بانوي باستاني در فصل سرد

اسفندماه سال1393بود كه يك دانشجوي رشته باستان‌شناسي دانشگاه تهران كه از محله مولوي در حال عبور بود در گودال حفر شده توسط شركت آب و فاضلاب شهر تهران به‌منظور ايجاد خط فاضلاب با قطعه سفال‌هايي مواجه شد و با انتشار تصاوير آنها موجب شد تا باستان‌شناس‌ها بلافاصله به محل حفاري اعزام شوند. بررسي‌هاي نخستين به شيوه اسكن ليزري و بررسي‌هاي تخصصي روي جسد يافته شده مشخص كرد كه اسكلت متعلق به يك زن است كه 7هزار سال پيش در اين نقطه از تهران دفن شده است.

ادامه كاوش‌ها و بررسي‌هاي بيشتر نيز به كشف شواهدي از دوران استقرار انسان در هزاران سال قبل در محدوده شهر تهران انجاميد. اندكي بعد پژوهشگاه ميراث فرهنگي به نقل از دكتر اسماعيل اسماعيلي‌جلودار سرپرست پروژه كاوش اضطراري باستان‌شناسي در خيابان مولوي تهران اعلام كرد كه 2نمونه از سفال‌هاي ترانشه مربوط به تدفين اسكلت زن 7هزار ساله متعلق به 6هزارو950تا 6هزارو870سال پيش است. جلودار گفت كه 2نمونه ديگر از سفال‌ها متعلق به هزاره سوم پيش از ميلاد مسيح يعني 5هزار سال پيش است. به گفته اسماعيلي جلودار، در بررسي‌هاي باستان‌شناسي وجود محوطه‌‌اي متعلق به چند دوره استقرار باستاني در منطقه مولوي تهران قطعي شد.

کد خبر 319613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha