نشست علمی- تخصصی «بار گران آلودگی هوا، مسئولیت اجتماعی شهروندان و نهادهای مسئول» با هدف واکاوی نقش مسئولیت اجتماعی در بهبود وضعیت آلودگی هوا به همت مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران برگزار شد.

تهران- خودرو

مدير امور اجتماعي و فرهنگي مركز مطالعات، بسياري از معضلات و مسائل شهري را مرتبط با ضعف مسئوليت اجتماعي فردي و نهادي دانست و گفت: تداخل مسئوليت‌ها و معين نبودن مرزهاي مأموريتي و سازماني نهادهاي مختلف در قبال وضعيت هوا ازجمله عوامل اصلي اين ضعف به‌حساب مي‌آيند. سبحان يحيايي با بيان اينكه هم اكنون و براساس آمارهاي به‌دست آمده بيش از 80درصد آلودگي هوا ناشي از منابع متحرك و خودروها‌ست، افزود: شهروندان مي‌توانند نقش تعيين‌كننده‌اي در حل اين معضل شهري ايفا كنند و بر همين اساس مركز مطالعات به‌دنبال دستيابي به سياست‌ها و برنامه‌هايي است كه با ارتقاي مسئوليت‌پذيري و ايجاد شهرونداني فعال، به بهبود كيفيت محيط شهري كمك كند.

سعيد معيدفر عضو هيأت علمي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران، با اشاره به اهميت نقش شهروندان در حل مسائل اجتماعي گفت: پديده‌هاي اجتماعي درصورتي كه فراگير باشند، افراد نسبت به آن احساس نگراني كنند و امكان انجام مداخله در راستاي حل آن وجود داشته باشد تبديل به مسئله اجتماعي مي‌شوند و جامعه حركتي در راستاي حل آن از خود بروز مي‌دهد و بدين‌ترتيب نظام اجتماعي به سمت تغيير وضعيت سوق پيدا خواهد كرد اما آلودگي هوا، امروز يك مسئله اجتماعي شده است.

همچنين علي خاكساري عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي در اين نشست علمي- تخصصي با تأكيد بر نقش سيستم حكومتي و شهرداري تهران و مسئوليت‌پذيري نهادي، خاطرنشان كرد: براساس تجربه سال‌هاي اخير واضح است كه سياست‌هايي كه از طريق تحريم و اجبار شهروندان به كنترل آلودگي هوا مي‌پردازد، ناكارآمد بوده و لازم است سياست‌هاي تشويقي و ترغيبي جاي آنها را بگيرد. وي با بيان اينكه اكنون تهران ظرفيت فقط ۵ ميليون خودرو براساس ضوابط استاندارد را دارد، گفت: متأسفانه اكنون شاهد هستيم كه در سطح شهر تهران ۳ ميليون خودرو با استاندارد پايين تردد مي‌كنند كه براي حل اين معضل بايد تدابير خاصي انديشيده شود.

کد خبر 319620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha