شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

همشهری دو - پیام صدریه: در حالات ابلیس آورده‌اند که پیش از آفرینش آدم از مقربان درگاه الهی بود.

پادشاهي آسمان و زمين در اختيار او بود و گروهي از فرشتگان در ركابش بودند، در عبادت بسيار كوشا بود. چطور شد كه ابليس به آني بر پروردگار خويش طغيان كرد و از سرير عزت به حضيض ذلت نشست؟!

اگر كمي بيشتر بينديشيم، جاي اين سؤال باقي است كه چطور ما آدميان، در هر جايگاه و مقامي كه هستيم، به سرنوشت او دچار نشويم؟ درحالي‌كه همواره در كش و قوس بين خير و شريم. به‌راستي كدام رذيلت ابليس را به فنا كشاند؟ پاسخ نهج‌البلاغه اين است: تكبر. اين دو بود كه‌ كردارهاي دراز دامن و تلاش‌هاي پيگير او را بيهوده ساخت. درحالي‌كه او 6‌هزار سال خداي را پرستيده‌بود، تنها يك لحظه خودبزرگ‌بيني و تكبر او را از جاده حق بيرون راند.

و او را نزد پروردگارش خوار و كوچك ساخت(خطبه234). نخوت و غرور در ضمير ابليس در لباس زرنشان فخرفروشي و حميت درآمد. او چنان در منيت خويش محو شد كه اصل و ريشه خود را كه از آتش بود و اعتباري نداشت، به رخ كشيد و آن‌را موجب برتري برآدم شمرد. زين‌ پس او پيشاهنگ متكبران شد و متكبران و غرورورزان در خط شيطان قرار گرفته و عاقبتي چون او خواهندداشت. از اين روي است كه در مكتب امام، تكبر امري نكوهيده چون: بزرگ‌ترين گناه، پست‌ترين عيوب، دليل دشمني‌ها، بزرگ‌ترين ناداني، دليل بي‌دانشي، مايه خيزش و رويش گناهان و... است.

امام(ع) با ياد سرنوشت نكبت‌بار ابليس، عاقبت كار او را چنين در ميان مي‌گذارد: مگر نمي‌بينيد چگونه خداوند او را به‌خاطر خودبزرگ‌بيني و برتري‌جويي، كوچك و فرودست گرداند و در اين جهان رانده و مطرود ساخت و براي وي در آن جهان زبانه آتش فراهم‌كرد.

اين گزارش آينه‌ عبرت براي آنهايي است كه به بيماري كبر و غرور مبتلايند. آنها در نظام آفرينش و حوزه تدبير الهي سركوب شده و در پرتگاه پستي و حقارت قرار دارند. اين قانون زندگي و عدل الهي است كه هرگز خداوند بشري را با انجام گناهي كه يكي از مقربان درگاهش به‌خاطر آن از بهشت رانده‌شد، نمي‌بخشايد. زيرا كبريايي تنها متناسب با ذات او است و هيچ‌كس اجازه ورود به «منطقه ممنوعه» را ندارد. ازاين‌رو مردمان را به فروتني فرمان مي‌دهد، ‌تا راه گمراهان را نپويند و افكار و كردار خويش را به دام قهقرا نيندازند: بر آن مصمم شويد كه فروتني را بر فرق خود جاي دهيد و تكبر و خودخواهي را زير پاي افكنيد و خودكامگي را از گردن‌هايتان فرو هليد (خطبه234).

کد خبر 320079

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha