شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

همشهری دو - سیدمهدی سیدی: گاهی اوقات چشم‌ها خسته می‌شوند و عقل‌ها به وادی حیرت و دل‌ها به سرزمین تردید، کوچ می‌کنند. همان لحظات است که تصمیمات، لباس اشتباه به تن کرده و آدم‌ها با خطا کردن به نتایج نامطلوب می‌رسند.

لباس اشتباه

اين حكايت آدم‌هاي بي‌دقتي است كه مهارت‌هاي خودشان را آنچنان رونق نبخشيده‌اند كه هنگام تشخيص دادن، حق را از ناحق و درست را از غلط تمييز دهند.

احتمالا با تصاويري مواجه شده‌ايد كه چشم‌هاي شما را به اشتباه مي‌اندازد؛ مثلا تصاوير ثابت و يا نقاشي‌هايي كه شما با خيره شدن به آن، احساس مي‌كنيد تصوير در حال حركت كردن است. يا دايره‌اي را مي‌بينيد كه در تصوير به 2 نيمه تقسيم شده، اما پندارتان اين مي‌شود كه يك نيمه از نيمه ديگر بزرگ‌تر است، آن وقت خط‌كش مي‌گذاريد و در كمال ناباوري متوجه مي‌شويد هر دو تكه تصوير هم اندازه است، اما چشم‌هاي شما به دلايلي خطا محاسبه كرده است.

يا احتمالا بعضي از نقاش‌ها را ديده‌ايد كه كف خيابان و روي سنگفرش‌ها و يا آسفالت كوچه‌ها، تصاويري را نقاشي كرده‌اند كه شما فكر كنيد يك حجم واقعي و يا يك پرتگاه و يا رودخانه حقيقي است. وقتي نزديك مي‌شويد و پايتان را با ترس روي آن مي‌گذاريد، متوجه مي‌شويد يك نقاشي بيشتر نبوده و تركيب نور و رنگ، فريب‌تان داده است.

اينها همه مثال‌هايي است از خطاي ديد. تعميم اين تمثيل به ما مي‌فهماند كه اگر در مرحله مشاهده و دريافت اطلاعات، دقت كافي به خرج ندهيم، در مرحله تشخيص و بعد از آن مرحله تصميم‌گيري، مشكلات بزرگ‌تري پيدا مي‌كنيم. مانند كسي كه در خواستگاري توان تطبيق شاخص‌هايش را با فرد مورد نظر ندارد و دچار خطاي محاسباتي مي‌شود و يا شخصي كه رفاقت چندين و چندساله‌اش را به‌خاطر يك سوءتفاهم پوچ به هم مي‌ريزد و همه محبت‌ها را به تاراج مي‌كشاند.

يا اينكه افرادي در محاسبات زندگي‌شان بين كار و تفريح و خانواده دچار انحراف محاسبه شده و سرمايه خانواده را به‌خاطر كسب معاش و يا درآمد بيشتر به ثمن ناچيز مي‌فروشند و چيز بهتري گيرشان نمي‌آيد. از اين‌رو در مرحله تصميم بايد دقت كرد كه اطلاعات دريافتي چقدر مطمئن و مستحكم بوده است تا در عمل، آدمي دچار توهم نشود.

کد خبر 320080

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha