شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۶:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: آمریکا، انگلیس و فرانسه موافق گسترش تحریم‌ها علیه ایران هستند، اما روسیه، چین و آلمان ترمز را می‌کشند.

روزنامه اتریشی دی پرسه از واشنگتن گزارش داد، پس از جنجال‌ها بر سر هشدار برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه مبنی بر احتمال جنگ با ایران به دلیل مناقشه هسته‌ای، دوباره دیپلماسی به جریان افتاده است:

در ملاقاتی که نمایندگان کشورهای صاحب حق وتو شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان روز گذشته (جمعه 30 شهریور) داشتند، بررسی تشدید تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران به دور جدیدی وارد شد.

آمریکا مدعی است که ایران تحت پوشش برنامه هسته‌ای غیرنظامی قصد تولید سلاح هسته‌ای را دارد. این ادعا باعث شد در دسامبر 2006 و مارس 2007 میلادی، شورای امنیت تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کند. در دومین قطعنامه تحریمی حساب‌های حدود 28 شخص و شرکت ایرانی مسدود شدند که ادعا شده است در برنامه هسته‌ای تهران دخیل هستند.

آمریکا، انگلیس و به تازگی فرانسه خواستار گسترش این تحریم‌ها هستند. جورج بوش، رییس جمهور آمریکا سخن از «انزوای مالی یا تحریم‌های اقتصادی» رانده است. نیکلا سارکوزی، همتای فرانسوی وی نیز پیشنهاد مجازات مالی، بیمه‌ای و اعتباری ایران را داده است. به گفته وی، این تحریم‌ها نه فقط علیه برنامه هسته‌ای ایران که علیه سراسر کشور باید اعمال شود.

با این حال، از آنجا که روسیه و چین به سختی ممکن است به چنین روندی تن دهند، فضای مانور برای صدور قطعنامه جدید سازمان ملل کم است به طوری که حتی واشنگتن هم امیدی ندارد ظرف کمتر از مدت «چند هفته» به توافقی در این باره دست یابد.

به همین خاطر، آمریکا و فرانسه در حال بررسی نقشه «ب» هستند که مبتنی بر تحریم‌های خارج از چارچوب شورای امنیت است.

سارکوزی حرف از مجازات‌هایی در چارچوب اتحادیه اروپا به میان آورده و از طریق سخنگویش این ایده را مطرح کرده است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا بایست از شرکت‌هایشان بخواهند به صورت اختیاری به بایکوت ایران بپردازند.

در همین حال به گفته دیپلمات‌ها، برلین قصد دارد پیش از هر اقدامی منتظر بماند تا مشخص شود آیا مسایل باقی‌مانده در موضوع هسته‌ای ایران تا ماه نوامبر حل و فصل خواهند شد یا خیر. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران در توافقی که اخیرا به آن دست یافتند، این چارچوب زمانی را تعیین کرده‌اند.

کد خبر 32050

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز