شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: 60 میلیون نفر سفر در سه ماهه نخست سال جاری روی داد و ‌١٦ هزار و ‌١٦٦ میلیارد ریال برای این سفرها هزینه شد.

به گفته حمید بقایی، قائم مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، تعداد شب‌های اقامت در هتل‌ها و مراکز اقامتی کشور در مجموع ‌٢٥٩ میلیون شب بوده است.

او متوسط طول سفر را پنج شب اعلام کرد: «براساس این آمار، استان فارس بیشترین تعداد گردشگر را در سه ماهه‌ی نخست سال داشته است و پس از آن، استان‌های خراسان، هرمزگان، کرمان، مازندران، گیلان، اصفهان، خوزستان و تهران در رتبه‌های بعدی استان‌های گردشگرپذیر قرار دارند.»

به گزارش ایسنا قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بیشترین حجم گردشگر را در فروردین‌ماه دانست و اظهار داشت: کم‌ترین تعداد گردشگران نیز در اردیبهشت‌ماه بوده که البته این میزان دوباره در خردادماه افزایش یافته است.

بقایی استان‌های مرکزی، شرقی و جنوب شرقی را به ترتیب دارای بیش‌ترین و کم‌ترین مبدا سفر اعلام کرد و افزود: استان‌های اصفهان و تهران از جمله استان‌هایی بودند که بیشترین سفرها از آن‌ها آغاز شده‌اند و برعکس استان‌های جنوبی مانند خوزستان،‌ هرمزگان و استان‌های شرقی جزو استان‌های کم‌تر گردشگرفرست بوده‌اند.

به گفته‌ی او، ‌٥٥ درصد از جامعه‌ی آمارهای گردشگری داخلی کشور در سه ماهه‌ی نخست سال هدف خود را از سفرها تفریح اعلام کرده‌اند و حدود ‌١٨ درصد این آمار دیدار دوستان و آشنایان، حدود ‌١٦ درصد زیارت و مقاصد مذهبی، شش درصد سفرهای کاری، ‌٥/١ درصد درمان و ‌٥/١ درصد نیز با هدف‌های متفرقه به سفر پرداخته‌اند.

او افزود: «بنابر این آمار، توزیع طول سفر اعداد مختلفی را نشان داده است، به‌طوری که ‌٨/٣٤ درصد سفرها یک تا سه روزه و ‌٤٦ درصد سفرها چهار تا هفت شبانه‌روز را دربر گرفته و حدود ‌٢٠ درصد نیز سفرهای بیش از هفت شبانه‌روز را تشکیل داده‌اند.»

بقایی حدود ‌٤٥ درصد سفرهای انجام‌شده را از طریق خودروهای شخصی دانست و ادامه داد: «سی‌وسه درصد سفرها با اتوبوس و مینی‌بوس، ‌١٠ درصد سفرها با قطار و کم‌تر از ‌١٠ درصد را سفرهای هوایی و بقیه را نیز سفر با دیگر وسایل نقلیه عمومی تشکیل داده‌اند‌. از مجموع سفرهای انجام‌شده حدود ‌٥٠ درصد اقامت‌ها در خانه‌ اقوام و آشنایان و بقیه در هتل‌ها،‌ مهمان‌پذیرها، چادرها و خانه‌های استیجاری بوده است.»

به گفته‌ او، بنا بر آمارگیری‌های انجام‌شده از نظر توزیع هزینه‌های سفر، حدود ‌٣٥ درصد کل هزینه‌ها را تهیه و مصرف مواد غذایی و نوشیدنی، حدود ‌٣٣ درصد را حمل و نقل، ‌٢٠ درصد را هزینه‌ی اقامت،‌ ‌١٥ درصد را خرید، حدود شش درصد را تفریح تشکیل داده است.

قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آمارگیری انجام‌شده را تا بیش از ‌٦٠ درصد قابل اطمینان دانست و گفت: «این آمارگیری‌ که برای نخستین‌بار براساس استانداردهای سازمان جهانی جهانگردی جمع‌آوری شده، شاخص بسیار مناسبی برای تجزیه و تحلیل رفتارهای اجتماعی و برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ی گردشگری داخلی است.»

بقایی درباره معضل آمارگیری گردشگران خارجی در کشور نیز توضیح داد: به‌تازگی کمیته‌ای با حضور نمایندگان دستگاه‌های مجری آمار مانند نیروی انتظامی، گمرک، وزارت امور خارجه و دیگر دستگاه‌های مربوط تشکیل شد که در جلسه‌ی نخست این کمیته مقرر شد، همه‌ی دستگاه‌ها پس از جمع‌آوری آمارها براساس یک فرم مشترک و تایید نهایی در کمیته، آن‌ها را اعلام کنند.

در چهار ماهه‌ی نخست سال، ‌٢٠٠ تا ‌٢٥٠ هزار گردشگر از کشورهای همسایه، بویژه کشور عراق به قصد زیارت امام رضا (ع) به کشور وارد شده‌اند.

بقایی گفت: «عدد رسمی گردشگران ورودی به کشور در چهار ماهه نخست سال ‌٤٠٠ هزار نفر بوده که علاوه بر مقاصد مذهبی به قصد تجارت و کار نیز بوده است.»

او درباره‌ تایید آمارهای گردشگری خارجی نیز گفت: «براساس تعریف سازمان جهانی جهانگردی هر کسی که بین یک تا دو شب در یک کشور اقامت داشته باشد، گردشگر محسوب می‌شود، اگر ما نیز از همین زاویه به آمارهای تهیه‌شده نگاه کنیم، کم‌تر به اختلاف نظر درباره‌ی تعداد گردشگران خارجی می‌رسیم.»

بقایی با بیان این‌که اختلاف نظرها و مقاومت دربرابر آمار ارایه‌شده و زیر سوال بردن آن، هیچ دردی را دوا نمی‌کند، اظهار کرد: «سال گذشته، گمرک آمار ورود یک میلیون و ‌٤٠٠ هزار نفر را به کشور ارایه کرد که در نهایت با جمع‌آوری نظرات آژانس‌داران و هتل‌داران به عدد ‌٨٥٠ هزار گردشگر خارجی رسیدیم، اما بسیاری از افراد در تحلیل‌های مختلف، این آمار را زیر سوال بردند.»

قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: «عدد یک میلیون و ‌٤٠٠ هزار نفر ورودی به کشور چندان عدد درشتی نیست که بخواهیم از سر و ته آن نیز بزنیم. به نظر من، این کج‌سلیقگی و ناشی‌گری است که بخواهیم همه این اعداد را زیر سوال ببریم.»

کد خبر 32100

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز