مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

عباس ثابتی راد: هفته آینده شهردار تهران بودجه سال ۹۵ شهرداری تهران را تقدیم شورای شهر تهران خواهد کرد.

پیش بینی ‌می‌شود رکود  در بخش اقتصاد شهری ادامه یابد

بودجه‌اي كه در آن به الگوي اقتصاد مقاومتي توجه شده است و تنها افزايش بودجه مربوط به افزايش 12درصدي دستمزد كارمندان و افزايش بيشتر از آن براي كارگران، همانطور كه در بودجه عمومي كل كشور اعلام شده خواهد بود.اولويت‌هاي بودجه سال آينده شهرداري تهران نيز بيشتر در حوزه توسعه حمل‌ونقل ريلي (مترو)، حفظ و توسعه فضاي سبز ، تسويه ديون پيمانكار و پرداخت اقساط بانكي و فاينانس‌ها ‌خواهد بود. سال گذشته شهرداري تهران انقباضي‌ترين بودجه را در ميان كلانشهرهاي كشور به تصويب رساند. رشد 10درصدي در بودجه سال 94شهرداري تهران توجه به سياست اقتصاد مقاومتي بود. موضوعي كه رهبر انقلاب از همه نهادها خواسته بودند تا اين روش اقتصادي را سرلوحه برنامه‌هايشان قرار دهند.

  • اولويت‌ها: مترو و فضاي سبز

نيمه آذر‌ماه گذشته نيز شوراي شهر تهران «سياست‌هاي اجرا و الزامات تدوين لايحه بودجه سال 95شهرداري تهران» به شهرداري تهران را ابلاغ كرد. سياست‌هايي كه در آن آمده بود بودجه سال 95بايد «با عنايت به توصيه و بيانات مقام معظم رهبري درخصوص اولويت بخشيدن به حفظ باغات و حريم شهر، گسترش فضاهاي سبز و باز، سيما و منظر شهري و با رعايت كليه قوانين و مقررات موضوعه و اسناد بالادستي و بخش‌نامه‌هاي ابلاغي وزارت كشور» تدوين شود.

معاون برنامه‌ريزي، توسعه و امور شوراهاي شهرداري تهران در اين‌باره گفت: «بعد از ابلاغ سياست‌هاي اجرا و الزامات تدوين لايحه بودجه سال ۹۵ از سوي شوراي شهر تهران، تدابير شهردار‌تهران در اين زمينه را دريافت كرديم و طي يكماه گذشته با برگزاري جلسات كارشناسي فشرده، اطلاعات و جداول مربوط به بودجه را نهايي كرديم و در حال تنظيم نهايي بودجه سال 95هستيم و ان‌شاءالله در هفته آينده بودجه شهر تهران براي سال آينده توسط شهردار تهران، تقديم شوراي شهر خواهد شد.»

ناصر اماني با اشاره به افزايش‌ بودجه سال آينده شهرداري تهران گفت: به جز افزايش‌هاي قانوني، همانطور كه در بودجه سال 95كل كشور پيش‌بيني شده مثل افزايش 12درصدي مزاياي كارمندان دولت و احتمالا افزايش بيشتري براي بخش كارگري، هيچ افزايش بودجه‌اي ديگري اعمال نكرديم.

اولويت‌هاي بودجه‌اي سال 95شهرداري تهران بر مدار توسعه حمل‌ونقل عمومي است. ناصر اماني در اين‌باره گفت: « بودجه سال آينده با لحاظ اولويت‌ها به‌ويژه در بخش حمل‌ونقل ريلي (مترو) و بخش محيط‌زيست و حفظ فضاي سبز شهر تهران و بعضا توسعه فضاي سبز شهر تهران كه در راستاي اجراي سياست‌هاي كلي محيط‌زيست از سوي رهبر معظم انقلاب است تدوين شده‌است.» نكته ديگري كه اماني گفت توجه به ستاد محيط‌زيست و افزايش اعتبارات بخش محيط‌زيست در شهر تهران است تا نسبت به سال قبل وضعيت بهتري داشته‌ باشد.

  • ‌ركود، مهمان ناخوانده اقتصاد كشور

معاون برنامه‌ريزي، توسعه و امور شوراهاي شهرداري تهران با اشاره به دورنماي اقتصادي كشور در سال آينده گفت: دورنماي اقتصادي كشور در سال 95دورنماي روشني نيست و ما فكر مي‌كنيم‌ ركودي كه بر اقتصاد شهري حاكم است سال آينده نيز همچنان ادامه داشته باشد. اين موضوع همه كلانشهرهاي كشور را با سختي‌هايي مواجه خواهد كرد.

اماني با اشاره به عملكرد 9ماهه شهرداري تهران در سال‌جاري گفت كه ما در اين 9‌ماه با عقب‌ماندگي 20درصدي براي تحقق درآمدها روبه‌رو بوديم. ركود در حوزه ساخت‌وساز گريبانگير كل كشور است. شهر تهران نيز امسال نسبت به سال گذشته 20درصد و سال گذشته نسبت به سال قبل‌تر 40درصد ركود در حوزه ساخت‌وساز را تجربه كرده است. ‌ اين ركود بسيار تعيين‌كننده است و مي‌تواند درآمدهاي شهرداري را در بخش توسعه تحت‌تأثير قرار بدهد.

  • اقتصاد مقاومتي، يك راه‌حل

يكي از سياست‌هاي جدي شهرداري آنگونه كه اماني گفت، توجه به اقتصاد مقاومتي است. او مصاديق توجه به اين سياست را در بودجه شهرداري اينگونه برشمرد؛ اولويت دادن به پروژه‌هايي كه پيشرفت بالايي داشته باشند، عدم‌اختصاص بودجه به پروژه‌هايي كه تأثيري در روند فعاليت‌هاي شهري ندارند و همچنين كاهش هزينه‌هاي جاري در فعاليت شهرداري و جلوگيري از هر نوع اضافه شدن لوازم اداري و مبلمان به سيستم درون شهرداري است. كم كردن همايش‌ها و مراسم‌ها نيز از ديگر برنامه‌هايي است كه در الگوي اقتصاد مقاومتي به آن توجه شده‌است.

کد خبر 321055

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha