چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان سوئیسی موفق به ابداع فناوی صفحه لمسی جدیدی شده‌اند که با بهره‌بردن از تکنیک چاپ سه‌بعدی میکروسکوپی، از قابلیت بهبود شفافیت و حساسیت نمایشگر برخوردار است.

نانو

براساس گزارش گيزمگ،‌درصورتي كه اين تكنيك كه در آن از نانوذرات نقره و طلا استفاده مي‌شود، بتواند كاربري تجاري خود را به اثبات برساند، اين پروژه به تحولي تاثيرگذار در نسل‌هاي آينده اسمارت‌فون‌ها، تبلت‌ها و الكترونيك‌هاي پوشيدني تبديل خواهد‌شد.

در اين تكنيك جديد چاپ كه نانوقطره يا نانودريپ نام دارد از سيستمي مشابه به سيستم چاپگرهاي خانگي جوهرافشان براي چاپ شبكه‌هايي از جوهري الكتروديناميك استفاده مي‌شود. ديواره‌هاي اين شبكه نانويي به جاي اكسيد قلع اينديوم از طلا يا نقره چاپ مي‌شوند تا رسانايي كلي مواد تا اندازه‌اي قابل توجه افزايش پيدا كند و در عين حال شفاف شود.

افزودن شدن بعد سوم و استفاده از چاپ سه‌بعدي كليدي‌ترين عوامل اين فناوري جديد هستند: نقره و طلا شفاف نيستند، اما با ايجاد شبكه‌اي از نانوديوارهايي به ضخامت 80-500 نانومتر محققان موسسه ETH در زوريخ موفق به ايجاد ماده‌اي شدند كه از سطح كافي از رسانايي و شفافيت برخوردار بود.

به گفته محققان اگر هدف دستيابي به رسانايي بالا و شفافيت در كابل‌هايي از جنس فلزات باشد، موانع زيادي برسر راه خواهد بود. با افزايش نقاط تقاطع طلا و نقره ميزان رسانايي افزايش پيدا مي‌كند و در مقابل شفافيت كاسته مي‌شود. قطراتي كه توسط فرايند نانوقطره ايجاد مي‌شود 10 برابر كوچكتر از دهانه‌اي هستند كه نانوذرات فلزي را در محلولي تركيبي بيرون مي‌پاشند. با متعادل‌سازي تركيب جوهر فلزي با كمك بار الكتريكي ميدان الكترومغناطيسي كه در دستگاه چاپگر استفاده مي‌شود، محققان توانستند چنين قطرات بسيار كوچك را ايجاد كنند. 

محله بعدي بهره‌برداري تجاري از اين تكنيك جديد چاپ است اما دانشمندان باور دارند فناوري نانوقطره به تدريج مي‌تواند به فرايندي مقرون‌به‌صرفه‌تر از فرايند‌هاي كنوني توليد نمايشگرهاي لمسي تبديل شود. اين فناوري همچنين در توليد سلول‌هاي خورشيدي و ديگر كالاهايي كه در آنها به الكترود‌هاي شفاف نياز خواهد‌بود،‌ كاربرد خواهد داشت.

کد خبر 321495

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha