جمعه ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

شاخص کل بورس تهران هفته قبل برای دومین هفته ۱.۴ درصد رشد کرد، کارشناسان عامل رشد بورس را اثرات مثبت اجرای برجام بر بورس می‌دانند اما برخی دیگر از کارشناسان نسبت به عوامل منفی پیرامون بورس نیز هشدار می‌دهند.

به گزارش همشهري، با وجود تنش‌هاي سياسي ميان تهران و رياض و با وجود آنكه بورس تهران هفته قبل مراسم دومين سالگرد نزول خود را سپري مي‌كرد شاخص كل بورس با رشد زيادي مواجه شد و تقريبا بهترين هفته خود را در 2سال گذشته سپري كرد.
اين در حالي است كه شاخص‌هاي بورس عربستان و ديگر بورس‌هاي عربي با كاهش مواجه شدند.

روند رو به رشد مبادلات بورس تهران اما به همين جا ختم نشد. شاخص كل بورس تهران هفته قبل هم براي دومين هفته متوالي 884واحد ديگر (1.4درصد) رشد كرد. اين رشد باعث شده است فعالان بازار به اين باور برسند كه رشد شاخص‌ها ناشي از اثرات زود هنگام اجراي برجام است و اين رشد تا مرز 68هزار واحد ادامه خواهد يافت.

به‌طوركلي كارشناسان در آستانه اجراي برجام به 2دسته تقسيم شده‌اند. برخي اثرات توافق هسته‌اي را دركوتاه‌مدت و عده‌اي ديگر در ميان‌مدت ارزيابي مي‌كنند برخي ديگر ازكارشناسان عوامل منفي پيرامون بورس را گوشزد مي‌كنند و با استناد به مولفه‌هاي جدي مانند كاهش قيمت نفت و وارد نشدن نقدينگي به بورس صحبت از رشد را در شرايط حاضر عجولانه ارزيابي مي‌كنند.

آمار معاملات بورس تهران هم در تأييد سخنان اين دسته از كارشناسان نشان مي‌دهد هفته قبل با وجود رشد شاخص بورس حجم و ارزش معاملات بورس تهران نسبت به هفته قبل 40درصد كاهش يافت و حجم معاملات نيز با نزول 20درصدي مواجه بود در مقابل اما تعداد خريداران بورس، با 30درصد افزايش به 100هزار نفر رسيد. به گفته مسئولان بازار بخش عمده اين خريداران، حقيقي بوده‌اند.

  • بازگشت رونق با اجراي برجام

در همين رابطه، حسين عبده تبريزي، عضو شوراي بورس درباره دلايل رشد بورس مي‌گويد: اين موضوع بسيار روشن است كه با اجراي برجام و رفع تحريم‌ها اثرات مثبتي در اقتصاد ايران رقم خواهد خورد چراكه لغو تحريم‌ها مي‌تواند بخش واقعي اقتصاد را بهبود ببخشد و طبعا اثر مثبتي بر بورس خواهد داشت.

به‌دنبال سخنان عبده‌تبريزي كه از مديران قديمي و نام آشناي بورس است، كارشناسان جديد‌تر نيز اين سخنان را تأييد وتكرار مي‌كنند: اجراي برجام اثر مثبتي بر بورس دارد. شهريار هاشمي طباطبايي، مدير سرمايه‌گذاري تأمين سرمايه كاردان مي‌گويد: به‌نظر مي‌رسد رشد بورس همچون رشد هيجاني دفعات قبلي نيست و مي‌توان چشم به تداوم آن داشت.

حامد ستاك، مديرمعاملات كارگزاري بانك مسكن هم اين صحبت را تأييد مي‌كند و مي‌گويد:از آنجا كه آينده‌نگري يكي از خصوصيات ذاتي بورس است سرمايه‌گذاران براين باورند كه گشايش‌هاي اقتصادي بعد از اجرايي شدن برجام، زمينه را براي سهولت در تبادلات مالي و خريد و فروش مواداوليه، كاهش بهاي تمام‌شده محصولات و سودآوري شركت‌ها در سال آينده فراهم مي‌كند.

مهدي طحاني، مديرعامل شركت مشاور سرمايه‌گذاري آواي آگاه اما به اثر منفي كاهش قيمت نفت اشاره مي‌كند و مي‌گويد: به غيراز اثر منفي كاهش قيمت نفت، تصويب يك بودجه انبساطي براي سال آينده، كاهش نرخ تورم و به تبع آن كاهش سود تسهيلات بانكي ازجمله تحولات مثبت پيش روي بورس در كنار لغو تحريم‌هاست. طحاني به كاهش هزينه توليد بعد از رفع تحريم‌ها اشاره مي‌كند و ادامه مي‌دهد: با لغو تحريم سوئيفت و گشايش ال سي، بازرگانان ايراني مي‌توانند 30درصد قيمت كالاي خريداري شده را نقدي بپردازند و بقيه آن را از طريق گشايش ال سي بعد از حمل كالا پرداخت كنند.

  • زمان رشد هنوز نرسيده است

اما حسين ايزدي، مديرعامل كارگزاري اطمينان سهم نظريه‌هاي يكجانبه درباره رشد بورس را رد مي‌كند وتوضيح مي‌دهد: بازگشت بازار سرمايه به روند مثبت، فقط به‌دليل اتفاقات مثبت سياسي و اقتصادي نيست بلكه تابعي از اين رخدادهاست كه بيشتر در سايه بازگشت اعتماد به بورس تداوم يافته و با افزايش اعتمادها، بورس تهران به‌مراتب بيشتر از گذشته رشد خواهد كرد. مصطفي حاجي حسيني، مديرعامل سابق كارگزاري بانك پاسارگاد هم با اشاره به اينكه خوش بيني‌هاي بسياري در بازار سرمايه وجود دارد، گفت: با توجه به شرايط پيش‌رو، به‌نظر مي‌رسد بازار سرمايه در سال 95از رشد پايدار برخوردار شود و آثار رفع تحريم‌ها در آن زمان كم‌كم نمايان شود.

محمودرضا خواجه نصير، مديرعامل تأمين سرمايه آرمان كه خود قبلا از مديران ارشدسازمان بورس بوده است به نكات جدي‌تري اشاره مي‌كند و روند فعلي بورس را كوتاه‌مدت مي‌داند. وي با بيان اينكه تغيير روند كوتاه‌مدت بورس و تبديل آن به روند بلندمدت، به محرك‌هاي اقتصادي نياز دارد، تصريح مي‌كند: آيا واقعا بعد از اجراي برجام امكان ورود نقدينگي از طريق سرمايه‌گذاران خارجي وجود دارد و دوم اينكه آيا قيمت ارز افزايش مي‌يابد كه روند كوتاه‌مدت بورس به روند بلندمدت تبديل مي‌شود. او اضافه كرد: در شرايط فعلي شانس تبديل شدن روند كوتاه‌مدت به روند بلندمدت زياد نيست.

  • تبليغ براي حضور سرمايه‌گذاران

در كنار 2دسته از كارشناسان كه رونق كنوني بورس را از منظر كوتاه و بلندمدت ارزيابي مي‌كنند اما محمد فطانت، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادارسرگرم تشويق سرمايه‌گذاران براي حضور در بورس است.او خطاب به ايراني‌هاي مقيم خارج مي‌گويد: براي سرمايه‌گذاري سرمايه‌گذاران اعم از ايرانيان خارج از كشور و سرمايه‌گذاران خارجي فرم‌ها و نرم افزارهايي طراحي و تدوين شده است كه فرايند سرمايه‌گذاري خارجي به‌صورت آنلاين در بازار اوليه و ثانويه ايجاد شود.

  • توصيه به سهامداران

در شرايطي كه شاخص بورس تهران پس از 2سال نزول 2هفته صعود كرده، تحليلگران به سهامداران توصيه مي‌كنند: از رفتارهاي هيجاني پرهيز كنند و در انتخاب متغير‌هايي همچون وضع مالي شركت‌ها و ميزان تأثيرپذيري آن‌ها از برچيده شدن تحريم‌ها را درنظر بگيرند و از پيروي كوركورانه از هيجانات بازار جدا اجتناب كنند.در عين حال، حميد روحبخش، مدير اطلاع‌رساني بورس به سهامداران توصيه كرد: كساني كه به تازگي وارد بازار شده‌اند، مي‌توانند با خريد واحدهاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري به‌طور غيرمستقيم در بورس سرمايه‌گذاري كنند.

کد خبر 321645

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha