شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

همشهری دو - موژان اردانی: یک مهندس کشاورزی کاربلد، از ویژگی‌های چهارفصل بودن کشور بهترین استفاده را می‌کند تا محصول‌های متنوع و مورد نیاز بازار را در مقاطع مختلف سال تولید کند.

مهندسی کشاورزی

نكته اينكه برخلاف بسياري از رشته‌هاي تحصيلي كه ناخواسته آدم‌ها را به سمت شهرهاي بزرگ سوق مي‌دهند، رشته كشاورزي يك زمينه بسيار خوب براي گريز از مركز ايجاد مي‌كند. شما مي‌توانيد به پشتوانه دانش و تجربه‌اي كه داريد، به راحتي به روستا مهاجرت كنيد و كشاورزي پيشرفته راه‌اندازي كنيد،آن هم با كمترين سرمايه و با پشتوانه نيرو و هزينه ارزان كار. به‌ويژه اينكه براي اهالي دور از مركز هم كارآفريني كرده‌ايد؛ براي روستايي‌هايي كه اغلب به‌دليل عدم‌رونق كشاورزي سنتي به شهر‌ها مهاجرت مي‌كنند. اگر دانشجوي مهندسي كشاورزي در هر گرايش‌آن هستيد يا تصميم داريد اين رشته را بخوانيد بد نيست در مورد آينده شغلي آن بيشتر بدانيد.

فارغ‌التحصيلان اين رشته مي‌توانند در سازمان‌ها و شركت‌هاي حوزه كشاورزي و منابع طبيعي مثل شركت خدمات مهندسي آب و خاك كشور، شهرداري‌ها، وزارت جهادكشاورزي و ساير سازمان‌هاي مرتبط مشغول به‌كار شوند. فضاي شغلي اين مهندسان اغلب در مكان‌هاي سرپوشيده آزمايشگاه‌ها يا فضاي باز مزارع كشاورزي است كه اين به گرايشي كه در آن تخصص دارند وابسته است. علاوه بر اين، متخصصان اين رشته مي‌توانند در مراكز آموزشي مثل هنرستان‌هاي كشاورزي و درصورت ادامه تحصيل تا مقطع دكتري در دانشكده‌هاي كشاورزي، آموزشكده‌هاي كشاورزي و مراكز آموزش كشاورزي به‌عنوان مدرس فعاليت كنند. مراكز پژوهشي و بخش‌هاي وابسته به آن و همچنين ادارات دولتي و نيمه دولتي مانند سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كل كشور و اداره‌هاي منابع طبيعي استان‌ها، سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز استان‌ها و شهرستان‌ها، سازمان حفاظت محيط‌زيست و... گزينه‌هاي مناسبي براي آينده شغلي اين رشته هستند.

در بخش‌هاي غيردولتي هم مي‌توان سراغ آزمايشگاه‌ها و شركت‌هاي خصوصي كشاورزي رفت. درآمد مهندسان كشاورزي در ايران به نوع كار و شركتي كه در آن مشغول هستند و همچنين شهر و محل فعاليت آنها بستگي دارد و به‌طور ميانگين برابر ماهانه حدود يك‌ميليون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۲ميليون تومان است. توجه كنيد كه اگر امكان آن را داشته‌ باشيد كه به‌عنوان مهندس كشاورزي اقدام به كارآفريني كنيد، بعد از گذشت حدود يك سال مي‌توانيد درآمد خوبي داشته ‌باشيد؛ ۴ تا ۵ميليون تومان در‌ ماه و حتي در مواردي بيش‌ از اين مقدار. كشور ما از توانمندي‌هاي خوبي در زمينه كشاورزي برخوردار است.

کد خبر 321699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha