سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۵
۰ نفر

همشهری دو - موژان اردانی: پس از آنکه مدتی را در یک آژانس تبلیغاتی کوچک یا بزرگ فعالیت کرده باشید این امکان برای شما به‌وجود می‌آید که به‌صورت یک مشاور تبلیغاتی مستقل کار کنید.

خودتان را جای مشتری بگذارید

به اين معني كه بدون وابستگي به يك آژانس تبليغاتي، جذب مشتري كرده و با در اختيار گذاشتن روزمه و نمونه كار، اعتماد او را جلب كنيد. معمولا نمونه كارها و توانمندي‌هاي شما در اين حوزه مي‌تواند كمك بزرگي باشد تا بتوانيد به‌صورت مستقل كار كنيد زيرا مشتري تنها با تكيه بر آنهاست كه مي‌تواند سرنوشت محصولش را به‌دست شما بسپارد. همچنين با توجه به روند در حال تغيير بازار تبليغات كشور اين امكان براي يك مشاور تبليغات وجود دارد كه يك شركت تخصصي درخصوص يكي از شاخه‌هاي خدمات و تبليغات تاسيس كند مثلا اگر شما يك استراتژيست يا برنامه‌ريز حرفه‌اي در اين حوزه باشيد مي‌توانيد يك شركت مختص برندسازي داشته‌باشيد. از حامد ناصري كه ۵ سال است در اين حوزه فعاليت مي‌كند، راهنمايي گرفته‌ايم.

  • تخصص، گام اول است

حوزه تبليغات را مي‌توان در 3دسته‌بندي كلي جاي داد؛ استراتژي و برنامه‌ريزي، طراحي و توليد و همچنين خريد و فروش تبليغاتي رسانه. اگر در رشته‌هايي مثل مديريت بازار، MBA، آمار و حسابداري تحصيل كرده‌باشيد مي‌توانيد در شاخه استراتژي و برنامه‌ريزي تبليغات فعاليت كنيد. دروسي كه در اين رشته‌ها گذرانده‌ايد در اين حوزه به كمك شما خواهند آمد. در شاخه طراحي و توليد كه با خلاقيت گره‌ خورده بهتر است در رشته‌هاي هنري تحصيل كرده ‌باشيد مثلا اگر گرافيك خوانده‌ايد يا حتي كارشناسي سينما يا تئاتر را گذرانده‌ايد، مي‌توانيد در حوزه توليد تيزر مشغول شويد. در بخش خريد و فروش، ماجرا كمي متفاوت است و داشتن شم اقتصادي ضروري است. درنظر داشته باشيد كه اگر تصميم داريد يك مشاور تبليغات باشيد لازم است با تمام حوزه‌هاي كاري آشنايي داشته و البته در يكي از آنها متخصص باشيد. مثلا يك گرافيست يا برنامه‌ريز (استراتژيست) حرفه‌اي باشيد. اما اگر صرفا يك برنامه‌ريز تبليغات بوده و از باقي اين بخش‌ها بي‌خبر باشيد، قطعا نمي‌توانيد به مشتريان به درستي مشاوره دهيد.

  • مشتري‌ها دو دسته‌اند

اصولا با دو دسته مشتري مواجه خواهيد شد؛ كساني كه قبلا براي محصول يا خدماتشان تبليغ كرده‌اند و بازار تبليغات را مي‌شناسند و حالا تصميم دارند گام درست‌تر، علمي‌تر و مؤثرتري در اين حوزه بردارند و دسته‌ دوم كساني كه براي نخستين بار مي‌خواهند فضاي تبليغات را تجربه كنند. مسلما كساني كه در دسته اول هستند با مراجعه به شما دقيقا آن چيزي را كه مي‌خواهند دريافت مي‌كنند. براي مثال ممكن است يك مشتري بخواهد براي محصولش آگهي تلويزيوني داشته باشد و از شما مي‌خواهد فرايندي براي كسب و كارش طراحي كنيد كه در آن بتواند منطبق بر اهدافش به يك كار خلاقه برسد و راهكار مورد نظر را در اختيار يك تيم توليد قرار دهد كه تيزر محصولش را به بهترين شكل بسازند. گاهي هم ممكن است بخواهد در انتخاب يك گروه خلاق يا آژانس تبليغاتي او را راهنمايي كنيد. اما دسته دوم، سؤالاتي كه در برخورد با شما مطرح مي‌كنند اين است كه اصلا از كجا شروع كنيم؟ يا چه راهي توصيه مي‌كنيد كه مردم، محصول يا خدمات ما را بهتر بشناسند؟ اينجاست كه شما در سمت مشاور تبليغات موظف مي‌شويد مطالعاتي را تحت عنوان تحقيقات بازار انجام دهيد تا از بازار و رقباي مشتري‌‌تان شناخت بهتري پيدا كنيد. پس از آن بايد افكار و اهداف مشتري خود را به شكل يك صورت وضعيت درآوريد كه براي آژانس‌هاي تبليغاتي كه او قرار است به آنها مراجعه كند قابل فهم باشد.

  • كسب تجربه لازم است

يك مشاور تبليغات لازم است حدود ۲ يا ۳سال و حتي بيشتر در يك آژانس تبليغاتي فعاليت كند و تمام فرايند‌هايي را كه در واحدهاي مختلف برنامه‌ريزي، طراحي و توليد و حتي فروش رسانه اتفاق مي‌افتد، بشناسد. اين حرفه را بايد در دنياي واقعي تجربه كنيد چرا كه در آن با المان‌هاي زيادي روبه‌رو هستيد كه مهم‌ترين‌شان انسان است. يك مشاور تبليغات بايد با توجه به علوم روانشناسي، جامعه‌شناسي و مردم‌شناسي الگوهاي رفتاري مردمش را در سطح خرد و كلان پيش‌بيني كرده و تصميم بگيرد. براي مثال هرگز در حيطه كاري تبليغات نمي‌توان گفت اگر مردم از بيلبورد‌هاي يك محصول استقبال كرده‌اند به آن معني است كه فروش آن محصول خاص چند برابر مي‌شود.

  • تعامل و انعطاف‌پذيري را جدي بگيريد

انعطاف‌پذيري و برقراري ارتباط از جمله مهم‌ترين صفات يك مشاور يا فعال تبليغات است. در بازار تبليغات هميشه با يك صنعت و صنف رو‌به‌رو نيستيد و هر روز با آدم‌هاي مختلف سر و كار خواهيد داشت. ممكن است يك روز مشتري شما يك كارخانه‌دار باشد يا مدير يك شركت خدماتي لوكس كه حتي ادبياتي كه براي صحبت كردن به‌كار مي‌گيرند متفاوت است. بايد تلاش كنيد منعطف باشيد تا بتوانيد از دل حرف‌ها و خواسته‌هاي مشتري و مثال‌هايي كه بيان مي‌كند و حتي طرز تفكرشان، به چيزي برسيد كه او مي‌خواهد. در حوزه تبليغات، هدف مشتريان تقريبا مشابه است. اكثرا مي‌خواهند فروش بيشتري داشته‌باشند يا سهم بيشتري از بازار نصيب‌شان شود اما اينكه چگونه اين اهداف كلان به هدف‌گذاري‌هايي خرد و اجرايي تبديل شود، كاري است كه شما بايد براي آنها انجام دهيد. افراد فعال در اين حوزه بايد توانايي آن را داشته‌باشند كه مانند مشتري‌ها فكر كنند و به بيان ساده‌تر، خودشان را جاي آنها بگذارند تا به‌طور دقيق بتوانند خواسته او را با فضاي عمومي جامعه منطبق كرده، راهكار خلاقه ارائه دهند و يك پروژه تبليغاتي طراحي كنند.

كسي كه صرفا كار مشاوره تبليغات انجام مي‌دهد مي‌تواند به‌طور ساعتي يا پروژه‌اي درآمدش را محاسبه كند. يعني اگر شما با مشتري، يك پروژه تعريف كرده‌ باشيد، بايد يك مبلغ را با او توافق كرده، بخشي را به‌عنوان پيش‌پرداخت دريافت كنيد و مابقي را زماني كه پروژه با موفقيت به اتمام رسيد، بگيريد. درآمد تبليغات در شاخه‌هاي مختلف، متفاوت است. معمولا اگر كار به‌صورت تخصصي و حرفه‌اي انجام شود درآمد در هر سه بخش تبليغات رضايت‌بخش است. اما معمولا درآمد در شاخه فروش فضاي تبليغاتي رسانه بسيار بالاتر از باقي قسمت‌هاست.

  • نكته‌ها

فضاي فعاليت در تبليغات بسيار پوياست و همين موضوع مي‌تواند يكي از جذابيت‌هاي اين شغل باشد. شما هر روز در اين حرفه با آدم‌ها و چالش‌هاي مختلف روبه‌رو خواهيد شد و اين شما را سرزنده نگه‌مي‌دارد زيرا هر روز كه پروژه‌اي جديد پيش روي شما قرار مي‌گيرد وارد دنياي تازه‌اي شده و دائما بايد در آن حركت كنيد تا به بهترين شكل تمام شود.

نبايد فراموش كنيد كه وظيفه شما به‌عنوان مشاور يا فعال تبليغات، عرضه يا فروش محصولاتي است كه كيفيتي قابل‌قبول دارند پس سعي كنيد با مشتري و مخاطبان‌تان صادق باشيد.

کد خبر 322104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha