مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور گفت: تبدیل آشوراده به سایت گردشگری موجب می‌شود تا میانکاله طی ۳۰سال از بین برود زیرا آشوراده دروازه میانکاله است و اگر آشوراده به سایت گردشگری تبدیل شود، قطعا میانکاله به‌عنوان نخستین تالاب عضو کنوانسیون رامسر ویران خواهد شد.

جزیره آشوراده

آنطور كه در گزارش ايسنا آمده است، دكتر اسماعيل كهرم كه براي شركت در روز ميانكاله به مازندران سفر كرده است با بيان اينكه ميانكاله با 68هزار هكتار مساحت قطعه‌اي از بهشت است، يادآور شد: 17هزار فلامينگو را در اين منطقه سرشماري كرديم ، علاوه بر اين، وجود قرقاول كه مخصوص جنگل‌هاي شمال است و دراج و گونه‌هاي مختلف گياهي و جانوري ويژگي منحصر به فردي به تالاب بين‌المللي ميانكاله داده است. وي افزود: معتقدم ميانكاله با ثبت اين روز تاريخي به‌عنوان منطقه‌اي ملي معرفي خواهد شد و راه شكوه گذشته را طي خواهد كرد كه البته بستگي به مردم دارد كه تا چه ميزان براي حفظ و ماندگاري ميانكاله ارزش قائل هستند.

كهرم با بيان اينكه برخي مي‌پرسند كه چرا منطقه ميانكاله محصور شده و درهاي آن به روي توريست‌ها و گردشگران بسته است، اظهار كرد: معتقدم اگر قرار است ورود و خروج به پناهگاه حيات وحش ميانكاله بدون ضابطه و قانون انجام شود و به طبيعت آن آسيب برسد، همان بهتر كه به همين صورت در حصر اداره شود. مشاور رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست كشور خاطرنشان كرد: جشن روز ميانكاله و ثبت اين روز نويد آن را مي‌دهد كه زنگ حفاظت، برنامه‌ريزي و بهره‌برداري بهتر به صدا درآمده است و روزهاي روشن‌تري در انتظار ميانكاله خواهد بود. وي تأكيد كرد: مديريت جديد حفاظت محيط‌زيست در زمينه تالاب‌ها و به‌خصوص تالاب‌هاي عضو كنوانسيون رامسر قدم‌هاي بزرگي برداشته است و نيز مجلس شوراي اسلامي در زمينه حفظ تالاب‌ها مصوبه‌هايي دارد و همچنين دولت كنوني نشان داد كه براي حفظ تالاب‌هاي كشور مصمم است. كهرم اظهار كرد: 252تالاب ازجمله شور، لب شور، شيرين، محصور در خشكي، كنار آب، دائمي و فصلي در ايران وجود دارد كه اين تالاب‌ها در كشوري كه داراي مناطق خشك و نيمه خشك است و يك سوم باران‌هاي دنيا را دريافت مي‌كند، نعمتي بزرگ محسوب مي‌شود.

وي اضافه كرد: هر كدام از اين تالاب‌ها موجب لطيف شدن هوا و مهاجرت پرندگان آبزي و كنار آبزي به ايران مي‌شود و همچنين با چرخه تبديل بخار آب تالاب‌ها و بارش باران، سفره‌هاي آب زيرزميني غني مي‌شود و با احداث چاه‌ها، آب مورد نياز براي كشاورزي تأمين مي‌شود و اينگونه تالاب‌ها براي مملكت منشأ خدمت و بركت هستند.

مشاور رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست كشور اعلام كرد: همه علاقه‌مندان به طبيعت و حاميان محيط‌زيست به‌طور كامل با تبديل آشوراده به منطقه گردشگري مخالف هستند، زيرا در اين صورت تا 30سال آينده از ميانكاله چيزي به‌جز ساختمان‌هايي در حال فروريختن و تأسيسات زنگار گرفته باقي نخواهد ماند و طبيعت بكر از بين خواهد رفت. كهرم تصريح كرد: اگر آشوراده به‌عنوان دروازه ميانكاله حفظ شود، تك تك درخت‌ها، پرندگان و هر كسي كه پا به منطقه ميانكاله خواهد گذاشت، دعاگوي ما خواهد بود و اين طبيعت زيبا به‌عنوان ميراثي گرانبها براي نسل‌هاي آينده باقي خواهد ماند.

کد خبر 322085

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha