همشهری آنلاین: معاون درمان وزارن بهداشت گفت: مشارکت بخش خصوصی در حوزه سلامت تحول‌آفرین است. با مشارکت بخش خصوصی می‌توانیم کیفیت و اثربخشی خدمات را افزایش دهیم.

معاون درمان وزیر

به گزارش ایسنا، دکتر محمد آقاجانی در اولین همایش ملی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت با اشاره به چرایی ضرورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه سلامت گفت: اولا ما در این زمینه تکلیف قانونی داریم و قانونا مکلف به این کار هستیم. همچنین محدودیت منابع مالی یکی از دلایل نیاز به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه است. مدیریت بخش خصوصی می‌تواند در این حوزه تحول‌آفرین باشد و موجب رشد خدمات و کیفیت آنها شود. همچنین می‌تواند برای فارغ‌التحصیلان جوان فرصت‌های شغلی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی بتوانیم کیفیت سرویس درمانی و اثربخشی خدمات را افزایش دهیم، گفت: ایجاد رقابت می‌تواند کیفیت را افزایش و قیمت را کاهش دهد.

معاون درمان وزارت بهداشت یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در حوزه سلامت را مدل پوشش فراگیر خدمات سلامت عنوان کرد و گفت: این مدل سه مولفه دارد که اولین آن مردم هستند و ما مکلف هستیم برای آحاد مردم خدمات سلامت را ایجاد کنیم. دومین مولفه این مدل دسترسی به خدمات در اقصی نقاط کشور است و سومین مولفه نیز دسترسی مالی یعنی محافظت مالی از مردم در برابر هزینه‌های سلامت است.

آقاجانی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی بر این مدل تاکید دارد و در تحول سلامت نیز از آن استفاده کردیم، گفت: یکی از دستاوردهای ما از مشارکت با بخش خصوصی نیز باید دستیابی به اهداف و مولفه‌های این مدل باشد. طبق نظر سازمان بهداشت جهانی، کشورها بدون مشارکت بخش خصوصی نمی‌توانند به این مدل دست یابند.

وی یکی از اصول مشارکت با بخش خصوصی را کیفیت و اثربخشی خدمات عنوان کرد و افزود: هر خدمتی با هر کیفیتی مطلوب نیست بلکه باید خدمات، کیفیت و اثربخشی لازم را داشته باشند. ما در گذشته واگذاری بخش‌های بیمارستان را مانند آزمایشگاه‌ها و مراکز تصویربرداری را به بخش خصوصی داشته‌ایم که یک سطح اولیه برای آغاز مشارکت بخش خصوصی در حوزه درمان است.

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: برای توسعه مشارکت بخش خصوصی تنها یک مدل در همه زمینه‌ها کافی نیست بلکه باید مدل‌های متنوع و متناسب با پروژه را ایجاد کنیم که این کار در حال انجام است. باید این فعالیت‌ها به گونه‌ای باشند که دسترسی مردم را ایجاد کرده و در نقاط مختلف اثربخش باشند. در زمینه مشارکت با بخش خصوصی یک اصل مهم توجه به بحث برد - برد - برد است. یعنی این مشارکت به گونه‌ای باشد که برای مردم، دولت و سرمایه‌گذار مفید واقع شود.

آقاجانی درباره برخی از زمینه‌ها و فرصت‌های مشارکت بخش خصوصی گفت: برای مثال در حال حاضر 2700 مرکز دیالیز جدید باید جایگزین شده و خدمات آن افزایش یابد تا دسترسی مردم در تمام نقاط کشور به خدمات دیالیز فراهم شود.

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به چرایی تاسیس کلینیک‌های دولتی به ویژه در مناطق محروم گفت: این کار دو علت دارد، اول اینکه ما 10 هزار پزشک متخصص و فوق تخصصی تمام وقت داریم که فضایی برای کار می‌خواهند و دوم اینکه در حوزه سرپایی تنها 20 درصد خدمات توسط بخش دولتی انجام می‌شود و عامه مردم نمی‌توانند از این خدمات استفاده کنند بنابراین این کلینیک‌ها به این دو دلیل ایجاد شد.

کد خبر 322179

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha