گروه ادب و هنر: این روزها گرد و خاک بازسازی تئاتر شهر به جای این که از درون این استوانه قدیمی بیرون آید، بر اثر کشمکش سازمان‌های مختلف، بازگشایی تنها مجموعه تئاتری کشور را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

قرار بر این بود که تئاتر شهر در طول ماه رمضان بازسازی خود را به اتمام برساند و همزمان با عید سعید فطر دوباره پذیرای اجراهای صحنه‌ای باشد. اما این روزها کارگران، بیل و کلنگ را رها کرده و اصلا هیچ نشانی از مراحل بازسازی به چشم نمی‌آید.

این در حالی است که گروه‌های تئاتری که در نوبت اجرای عمومی قرار دارند در گفت‌وگوهای مختلف از مشخص نبودن زمان اجرای آثارشان انتقاد و اظهار تأسف می‌کنند و معتقدند با ادامه‌‌ روند فعلی تعمیرات، نمی‌توان زمان دقیق بازسازی تئاترشهر را مشخص کرد.

کشمکش‌ها از وقتی آغاز شد که معاون فنی دفتر طرح‌های عمرانی و املاک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره روند بازسازی مجموعه تئاتر شهر و زمان افتتاح آن، توپ را به زمین رودکی انداخت و گفت: با توجه به این که بودجه بازسازی مجموعه تئاتر شهر طی توافقات بنیاد از کمکی که شخص وزیر به این طرح داشته تأمین می‌شود، لذا دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال حاضر تنها به‌عنوان ناظر در مراحل بازسازی حضور دارد و درجزئیات این طرح و زمان احتمالی افتتاح آن نیست.

اما بنیاد فرهنگی و هنری رودکی به سرعت جا خالی داد و اعلام کرد: اطلاع‌رسانی درباره‌ مراحل بازسازی تئاترشهر برعهده‌ مرکز هنرهای نمایشی و مجموعه تئاتر شهر است و قرار بر این شده که بنیاد رودکی صرفا مسئولیت اجرایی طرح تعمیر و مرمت را عهده‌دار باشد.

حالا زمین قسمت‌های داخلی کنده شده و قرار است لوله‌کشی‌ها تغییر کنند.

در کنار این تغییرات، قرار است سامانه برق سالن‌ها، سامانه‌های سرمایش و گرمایش تجهیزات هم کاملا تغییر کنند. اما این رها شدن کار به خاطر پاس‌کاری‌های سازمان‌های یادشده نیست، بلکه اکنون مدعی تازه تری به جمع حریفان پیوسته و این حریف جدید، بیل و کلنگ کارگران را از دستشان گرفته است.

ناظر فنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران اعلام کرده که مرمت بخش‌های داخلی تئاترشهر مطابق با اصول و قواعد میراث فرهنگی نیست و به هویت این اثر خدشه وارد می‌کند.

بنابراین آن را متوقف کرده‌ایم

مهدی معمارزاده در گفت‌وگو با میراث خبر اضافه کرده است: به‌رغم تأکید مسئولان سازمان میراث فرهنگی برای هماهنگ عمل کردن مسئولان تئاتر شهر به ویژه در تغییر فضاهای داخلی اقدامات صورت گرفته تاکنون از سوی پیمانکار این طرح مورد تأیید ما نیست.

معمارزاده همچنین معتقد است در حال حاضر تعویض سنگفرش طبقه دوم و همچنین کفپوش‌های برخی سالن‌های تئاترشهر آغاز شده و این در حالی است که اقدامات صورت گرفته برخلاف حفظ هویت تاریخی این اثر تاریخی انجام می‌شود.

قرار بود در تعویض کفپوش‌ها و سنگفرش‌ها همان نمونه یا استفاده از نمونه مشابه در دستور کار قرار گیرد که پیمانکار طرح به این رویه متعهد نبوده است.

معمارزاده همچنین از انتقاد پیشین سازمان در تعویض تجهیزات برقی تئاترشهر خبر می‌دهد و گله می‌کند که پیمانکار طرح مرمت و احیای تئاترشهر در پاسخ به خواست ما مبنی بر این‌که تجهیزات برقی و مکانیکی تئاترشهر قابل احیا و استفاده دوباره است،اعلام کرد بخشی از تجهیزات نیازمند نوسازی است و این بخش از کار در حیطه وظایف نظارتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار ندارد.

و حالا شاید برای همین است که میراث فرهنگی با توپ پر به زمین آمده تا حیطه وظایفش را به رخ پیمانکار، مرکز هنرهای نمایشی - که مسئولانش تمایلی برای اظهار نظر ندارند – و بنیاد رودکی بکشد.

کلنگ ساخت تئاترشهر براساس نقشه‌های تهیه شده و دارای پلان دایره‌ای شکل سال 1346 به زمین خورد و بهمن سال 1351 به‌عنوان یکی از مجهزترین مکان‌های تئاتر در خاورمیانه افتتاح شد.

اما اکنون با تمام این طناب کشی‌ها وضعیت بازسازی تئاتر شهر و گروه‌هایی که از مدت‌ها پیش تمرینات خود را آغاز کرده اند، نامشخص است و تنها یک چیز کاملا معلوم است: هیچ‌کس پاسخگو نیست.

کد خبر 32221

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز