جمعه ۹ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: تئاتر شهر با به پایان رسیدن جشنواره‌ آیینی سنتی، یک بار دیگر در سال 86 برای بازسازی تعطیل شد.

این مجموعه که تا روز پنجم شهریور ماه میزبان سیزدهمین جشنواره تئاتر آیینی سنتی بود،  هم اکنون تعطیلات نسبتا طولانی خود را آغاز کرده است؛ تعطیلاتی که در سراسر ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت تا تئاتر شهر مراحل تعمیر و بازسازی خود را با سرعت بیشتری طی کند.

مدیر روابط عمومی تئاتر شهر امیدوار است در صورتی که مراحل تعطیلات طبق برنامه‌ پیش بینی شده، سپری شود، این مجموعه همزمان با عید سعید فطر بازگشایی خواهد شد.

اجراهای پس از بازسازی هم از حالا اعلام شده اند: علی رضا کوشک جلالی نمایش جنون محض را در تالار چهار سو اجرا می‌کند، امیر دژاکام هم نمایش قارچ‌های سمی را در تالار قشقایی به صحنه خواهد برد و نمایش تبرئه شدگان به کارگردانی منیژه محامدی در تالار سایه اجرا خواهد شد. 

پایان جشنواره‌ آیینی سنتی

جشنواره‌ سیزدهم آیینی سنتی هم در میان تعطیلات آخر هفته گذشته با اجرای نمایش های سنتی چون ترنابازی، سیاه‌بازی، خیمه‌شب‌بازی، تعزیه و آیین‌های محلی شهرهای مختلف در باغ موزه هنرهای ملی ایران به کار خود پایان داد.

ترنا بازی که از ابتدای این جشنواره گل کرده بود، بار دیگر در مراسم اختتامیه مطرح شد.

محمود استاد محمد کارگردان تئاتر به سابقه‌ نمایش ترنا بازی در ایران اشاره کرد و گفت: بی‌تردید ریشه ترنا بازی به سخنوری می‌رسد و می‌توان گفت که در سخنوری با کلام حریف را ضربه می‌کنند، در حالیکه در ترنا بازی با شلاق این کار را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: این نمایش تنها یک ماه در سال در تمام محله‌ها اجرا می‌شد و از سر شب آغاز و تا سحر ادامه پیدا می‌کرد و تک تک بازیگران آن از مردم محل انتخاب می‌شدند و با این کار خیلی از مشکلات یک محله در این اجرا حل می‌شد، اما نمی‌دانم که چرا امروز اجرایی ندارد؟

اما یکی از تفاوت‌های دیگر این جشنواره، پذیرایی آن بود. تماشاگران با هندوانه، آش رشته، فالوده، آب زرشک و آلبالو، باقالی و... پذیرایی شدند و سپس مراسم اصلی آغاز شد.

ارایه گزارش دبیر جشنواره سیزدهم هم با شیوه‌ای سنتی، انجام شد.

دکتر ایمانی‌خوشخو، علی رفیعی، مرتضی احمدی ،محمود استاد محمد، پری صابری و محمد ابراهیمیان هم تندیس‌ها و لوح‌های تقدیر را به گروه های برنده اهدا کردند.

همچنین تندیس و لوح‌افتخار جشنواره را پورحسین به گروه نمایشی کشور چین، سرسنگی به گروه نمایشی قبرس و محمد رحمانیان به گروه نمایشی کشورهای هند و ایتالیا اهدا کرد.

آمادگی برای جشنواره چهاردهم

محمد حسین ناصربخت که دبیری دوره‌ سیزدهم را نیز برعهده داشت، برای جشنواره بعدی هم حکم گرفت و در گیرودار پایان جشنواره قبلی در یک نشست خبری اعلام کرد که مقدمات برگزاری جشنواره‌ چهاردهم از هفته‌ آینده آغاز و دبیرخانه جشنواره به‌صورت رسمی کار خود را شروع خواهد کرد.

وی از انجام اقداماتی برای راه‌اندازی پژوهشکده و مکان اجرای دایمی نمایش‌های سنتی خبر داد و اظهار امیدواری کرد: این مکان‌ها با مشارکت دیگر سازمان‌ها و نهادها تا زمان برگزاری جشنواره‌ چهاردهم راه‌اندازی شوند، چراکه بسیاری از نمایش‌های آیینی سنتی، مناسب اجرا در سالن‌های موجود ما نیستند. 

ناصربخت در پاسخ به پرسشی درباره‌ رقابتی شدن جشنواره‌ تئاتر آیینی سنتی، بیان کرد: رویکرد اصلی ما در برگزاری این جشنواره توجه به مسایل پژوهشی است. هرچند رقابت، موجب تلاش بیشتر گروه‌ها می‌شود، اما به هر حال، ضررها و زیان‌هایی را نیز می‌تواند درپی داشته باشد.

وی ادامه داد: نظر شورای سیاستگذاری بر این است، در شرایط فعلی که امکانات به‌طور یکسان میان گروه‌ها تقسیم نمی‌شوند، رقابتی کردن جشنواره چندان عادلانه نیست 

افتتاح سالن هنر و تجربه

سالن هنر و تجربه‌ فرهنگسرای هنر نیز پایان هفته گذشته افتتاح شد.

در این مراسم، بعد از اجرای بخش‌هایی از نمایش کودکانه رویای ماه به کارگردانی مریم کاظمی و اجرای قطعات موسیقی، قائم‌مقام سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: در کشوری مانند ایران حتی اگر یک وجب فضای فرهنگی به این شهر یا کشور اضافه کنیم، به‌نوعی یک پنجره را به‌سوی فضایی فراخ‌تر باز کرده‌ایم و افتتاح چنین سالن‌هایی حتی در مقیاس کوچک اهمیت زیادی دارد. 

وی با اشاره به اهداف شهرداری تهران در ساخت فضاهای فرهنگی، بیان کرد: شهرداری تهران در طول این سال‌ها همت خوبی برای توسعه‌ فضاهای فرهنگی داشته است و امیدواریم تا چند ماه آینده، سالن‌های دیگری را به این مجموعه اضافه و فضاهای موجود را تجهیز کنیم.

سرسنگی فضاهای موجود را در برابر تقاضای بالای مخاطبان، اندک دانست و اظهار داشت: نسبت به میزان تقاضا و اشتیاقی که ازسوی مردم و هنرمندان وجود دارد، فضای فرهنگی و فیزیکی خیلی محدود است، به همین دلیل، بیشتر کارگردانان تئاتر بیش از یک نمایش را نمی‌توانند به صحنه ببرند.

در چنین شرایطی، اگر ما سطح توقع‌مان را پایین بیاوریم و به‌دنبال سالن‌های مجلل و باشکوهی مانند وحدت نباشیم، بسیاری از سالن‌های موجود قابلیت تبدیل شدن به سالن‌های نمایش را دارند و سازمان فرهنگی هنری هم در جست‌وجوی شناسایی این فضاهای فرهنگی و تبدیل آن‌ها به سالن نمایش است. توسعه‌ فضا، یک نشانه و عاملی برای توجه ما به توسعه‌ فضا در کلان‌شهر تهران است.

کد خبر 30230

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز