شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۶
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان: اگر کسی به شما بگوید چون همسرم غذا خورده است، من سیر شده‌ام و دیگر غذا نمی‌خورم، آیا از رفتار او تعجب می‌کنید؟ حتما تعجب می‌کنید!

چطور مي‌شود غذا را يك نفر ديگر بخورد اما در عين حال دو نفر سير شوند؟! اين حرف‌ها در چارچوب عقل نمي‌گنجد.

عده‌اي هستند كه نمي‌خواهند بنا به هر دليلي خودشان يا همسر‌شان درس بخوانند، به‌خصوص درس دين. يا دوست ندارند آگاهي از دين و واجبات داشته باشند. وقتي از بعضي در مورد اعتقاداتشان سؤال مي‌كني مي‌گويند همين اعتقادات همسرم! ديگر خبر ندارند چه چيزهايي اصل است و چه چيزهايي فرع! «هميني كه همسرم مي‌گويد درست است.»

ما بايد بحث ناب شرع را از عادات و آداب متشرعين جدا كنيم. بياييد مثل دفعات قبل اين بار هم نقشه را از روي قرآن بخوانيم و مسير را پيدا كنيم. اين آيه «أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ» فقط خطاب به مردان يا فقط زنان است يا خطاب آن به تمام انسان‌هاست؟ تدبر در قرآن و تفكر در آيات و اينها را ياد گرفتن، مثل قال‌الصادق و قال الباقر، تمام اينها براي يك جنس خاص است يا براي همه آدم‌هاست؟ بدون ترديد براي همه آدم‌هاست! پس هم آقايان و هم خانم‌ها مورد خطاب اين آيه قرار مي‌گيرند. فهم قرآن فضيلت است و همه بايد به اين مهم برسند.

بعضي‌ها در مقابل چند خط بالا، اين جمله منسوب به حضرت زهرا(س) را مي‌گويند: «خَيرٌ لِلنِّساءِ اَن لايرَينَ الرِّجالَ وَ لا يراهُنَّ الرِّجالُ» بهتر است براي زن‌ها كه مردها را نبينند و مردي هم آنها را نبيند؛ و بعد، از همين جمله نتيجه مي‌گيرند كه زن بايد در خانه بماند تا به اين گفتار معصوم عليها‌السلام عمل كرده باشند. به اين دسته از افراد بايد گفت چرا از زاويه‌اي جديد به اين قسم روايات نگاه نمي‌كنيد؟! چرا اينطور برداشت نمي‌كنيد كه منظور اين است كه تمام امورشان را خودشان برطرف كنند تا احتياجي نباشد در هر زمينه‌اي به متخصصين مرد رجوع كنند؟!

کد خبر 322490

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha