شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۴
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمدصالحی: یک سؤال: «ببخشید خواسته همسرم مخالف دستور خداست اما اگر انجام ندهم زندگی‌ام به هم می‌ریزد؛ پس اجازه انجام دادنش هست؟» این سؤال، شما را بر سر دوراهی سختی قرار می‌دهد.

بهترين اتفاق اين است كه بتوانيد از به‌وجود آمدن اين سؤال جلوگيري كنيد اما اگر همسرتان دست بردار نيست با پيشنهادهاي زنانه و مردانه ما دنبال راه‌حل باشيد:

  • ساز مخالف آقاي خونه با دينداري

وقتي فكر مي‌كنيد بايد و نبايد‌هاي آقاي خانه با رضايت خدا همخواني ندارد بايد نه فقط مثل يك همسر ناراضي بلكه يك رفيق براي كمك به بندگي او باشيد.رفيق‌ها مي‌دانند ريشه حرف رفيق‌شان از كجا سرباز كرده! مثلا جايي مثل ماهواره؟ طبيب روحش هم شويد. طبيب‌ها براي درمان بيماري كه مثلا اصرار به بي‌حجابي همسرش دارد درمان‌هاي موقتي و درازمدت در نظر مي‌گيرند. در كوتاه‌مدت هم استفاده از زبان صميمي كه بتواند خواسته مرد خانه را به بعد حواله كند لازم است. در اين فاصله اطلاعات ديني‌تان را بالا ببريد؛ خواسته همسرتان حرام است يا مكروه؟ در خانه جذاب‌تر باشيد، دوست يا فاميل‌هاي با اخلاق و معنوي‌تان را به مهماني دعوت كنيد و گاهي سر بحث معنوي را باز كنيد. بدانيد چه چيزهايي توقع منفي براي همسرتان ايجاد مي‌كند و به فكر جايگزين جذاب و مفيد برايش باشيد. اگر او مي‌گويد بي‌حجاب؛ شما حجاب شاد، شيك و راحت داشته باشيد.وقت نماز مي‌گويد الان كنارم باش بگوييد كه «تا چشم به هم بزني مي‌رم و ميام» و از مستحبات بگذريد. بعد از نمازها آنقدر خلق بهتري داشته باشيد كه فكر كند به خدا كه سر مي‌زنيد چقدر مهربان‌تر و هيجاني‌تر مي‌شويد. خدا اجازه گرفتن از همسر و اطاعت از خواسته‌هاي مشروع همسر را خيلي دوست دارد پس اين حق همسرتان را به رخش بكشيد و وقتي گوش به حرفش مي‌شويد بگوييد كه چون خدا گفته و... تا بداند دور كردن شما از خدا باعث دور شدن خودش از جايگاهش هم مي‌شود.نماز پايه همه خوبي‌هاست. دوستي همسرتان را با نماز بيشتر كنيد و بعد از نمازها بگوييد كه عاشق معنويت هستم و... .تحريك حس غيرت مردانه هم براي حفظ دينداري لازم است و نتيجه مي‌دهد.

  • كوتاه آمدن خانم خونه پيش خدا

زن‌ها مي‌خواهند چراغ خانه باشند و روشني‌شان ديده شود. اگر مردي رفتار و توقع همسرش را مخالف خواست خدا مي‌داند فقط كافي است خودش به معني واقعي «قوامون علي‌النساء» شود تا زن هم حس كند كه روشني بخشي‌اش در خانه ديده مي‌شود. اين نگهداري، معني تعصب و غيرت نابجا نمي‌دهد، اتفاقا اميرالمومنين غيرت نابجا را عامل به گناه كشيده شدن زن مي‌دانند.
راهكارهاي موردپسند زنان براي تشويق به دينداري:
كليدي‌‌ترين محور هر راهي كه مي‌خواهيد امتحان كنيد، محبت است. شما اگر مومن باشيد و دل همسرتان را هم غرق محبت كنيد، او به ديني كه شما را به اين خوبي تربيت كرده بيشتر پايبند مي‌شود.
وقتي خانه را با دينداري بدون افراط و تفريط‌تان، ابراز محبت، كمك به ايجاد فرصت براي سرگرمي و رشد مثبت همسرتان آماده كنيد اصلاح رفتارهايي مثل اسراف، تجمل، غيبت و... آسان مي‌شود.
مدير باشيد. مرد خانه، ولي خانه است و رفتار منطقي و درست او زمينه پذيرش و دوستي همه خانواده با ولي‌هاي مهم‌‌تر مثل ولي فقيه و بالاتر از آن ولي معصوم مثل امام زمان(عج) و در نهايت خدا را ممكن مي‌كند. تشويق، توبيخ و ايجاد فرصت براي يادگيري بيشتر را به‌عنوان مدير مهربان خانه فراموش نكنيد.
به همسرتان بگوييد كه بدي‌ها مثل حلقه به هم وصل‌اند و اگر قطع و محدود نشوند دائم زياد مي‌شوند و روي بقيه خانواده هم اثر مي‌گذارند. دور نيست زماني كه اسراف بتواند حلقه پاكدامني را نابود كند و... همسرتان قطعا اتصال به اين حلقه را نمي‌خواهد.
براي هم دعا كنيد و در اصول پايدار بمانيد.

کد خبر 323312

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha