براساس گزارش سايمس الرت،دولت فرانسه هدف از اجراي اين پروژه را تامين انرژي تجديدپذير براي پنج ميليون نفر از شهروندان فرانسه،برابر با هشت درصد از جمعيت كشور،اعلام كردهاست.
اين پروژه نتيجه پنج سال تحقيقات توسط شركت ساختوساز جاده كولاس در فرانسه و موسسه ملي انرژي خورشيدي است و اگرچه بسياري از متخصصان خورشيدي درباره مضرات جادههاي خورشيدي (هزينه بالاي ساختوساز، ناامني و ناگارآمدي) جنجال به پا كردهاند، پشتيباني دولت فرانسه از يكي از بزرگترين پروژههاي خورشيدي اين كشور شگفتانگيز است.
فرانسه اولين كشوري نيست كه به استفاده از جادههاي خورشيدي رو آوردهاست، در سال 2014 زن و شوهري آمريكايي بيش از دوميليون دلار براي توليد صفحات خورشيدي در قالب جادههاي از پيش آماده جمعآوري كردند. هلنديها نيز در سال 2014 اولين مسير دوچرخهسواري خورشيدي خود را به صورت آزمايشي مورد استفاده قرار دادند.
اما اين اولين باري است كه صفحات خورشيدي در جادههاي عمومي مورد استفاده قرار ميگيرد، و صفحات ابداع شده براي اين جادهها كه واتوي نام دارند، از آن رو بينظير هستند كه ميتوان آنها را روي سطح جادههاي معمولي نيز نصب كرد، بدون اينكه به حفاري يا بازنصب زيرساختارها نيازي باشد.
از ديگر مزاياي اين صفحات 15 سانتيمتري خورشيدي كه از جنس سيليكون پليكريستالين با پوششي از زيرلايه رزين هستند، ضخامت كم آنها است كه كمتر از هفت ميليمتر بوده و ميتواند با افزايش اصطكاك سطحي،از احتمال بروز تصادفها روي جادههاي خورشيدي بكاهد. اين لايهها همچنين در برابر شرايط آب و هوايي ايمن هستند زيرا سلولهاي سيليكوني به خوبي محصور شدهاند تا دربرابر بارش باران يا حرارت مقاوم باشند.
شركت سازنده اين جادهها با اين تصور كه تنها در 10 درصد از طول روز سطح جاده با ماشينها پوشانده شدهاست و در مابقي روز نور خورشيد مستقيم بر جاده ميتابد، تخمين زدهاست كه 20 متر مربع از صفحات واتوي ميتواند برق مورد نياز براي يك خانه مسكوني را تامين كند. اكنون قرار است هزار كيلومتر از جادهةاي فرانسه با استفاده از اين صفحات پوشانده شوند. با اينهمه همچنان نگرانيهايي درباره مقرون به صرفه نبودن و كارامدنبودن اين صفحات وجود دارد.
نظر شما