براساس گزارش CNN، مديران اين فرودگاه از سه سال پيش افزودن صفحات خورشيدي به اين فرودگاه را آغاز كردند،ابتدا صفحات روي سقف ترمينالهاي ورودي نصب شدند و پس از آن در اطراف آشيانه هواپيماها. موفقيت در مراحل اوليه اين پروژه باعث پيشرفتهاي بيشتر شد.
به گفته خوزه توماس مدير كل اين فرودگاه، هدف مستقل شدن از شبكه برق كشور بودهاست. سال گذشته اين فرودگاه شركت آلماني بوش را براي ساخت نيروگاهي 45 هكتاري در زمينهاي اطراف ترمينال بار فرودگاه كه بياستفاده بودند، به كار گرفت. اين نيروگاه در ماه آگوست فعال شد و اين فرودگاه را به اولين فرودگاه تماما خورشيدي جهان تبديل كرد.
دهها هزار صفحه خورشيدي روزانه 48 تا 50 هزار كيلووات برق توليد ميكنند تا برق مورد نياز اين فرودگاه كه هفتمين فرودگاه پرتردد هندوستان به شمار ميرود را تامين كند. برق مازاد توليد شده نيز وارد شبكه برقي گستردهتر ميشود.
تكميل اين پروژه بزرگ 9.3 ميليون دلار هزينه داشتهاست كه فرودگاه انتظار دارد اين مبلغ را در كمتر از 6 سال و به واسطه عدم نياز به پرواخت قبض برق پسانداز كند. علاوه براين تخمين زده شدهاست كه اين نيروگاه طي 25 سال آينده از توليد بيش از 300 هزار تن دياكسيدكربن جلوگيري خواهدكرد.
زماني كه قيمت انرژي خورشيدي در هندوستان كاهش پيدا كرد، طرح ابتكاري كوچين مورد توجه ملي و بينالمللي قرار گرفت. در ادامه اين جنبش فرودگاه بينالمللي كلكته نيز در نظر دارد محوطهاي بيش از 70 هكتار را به نيروگاه خورشيدي تبديل كند تا هزينه سالانه برق خود را به يك سوم كاهش دهد.
نظر شما