سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۳
۰ نفر

بنیامین صدر: همایش صلح و حقوق بشر‌دوستانه، روز دوشنبه، دوم مهر درحالی در معاونت آموزش و توانبخشی جمعیت هلال احمر، با مشارکت سازمان دفاع از قربانیان خشونت و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برگزار شد که سخنرانان حاضر در مراسم به اتفاق بر ضرورت آموزش همگانی حقوق بشردوستانه و صلح خواهی تاکید کردند.

قوانین باید برمبنای صلح باشد

حجت‌الاسلام محقق داماد، استاد دانشگاه شهید بهشتی در همایش صلح و حقوق بشر دوستانه اظهار داشت: در حقوق اسلامی اصل قوانین بر صلح است و منظور این است که از هرگونه جنگ دوری کنیم.

به گفته او، نگاه اسلام به حقوق بشر و صلح تابع 4 اصل کلی است:

1 - مرگ گفتن در اسلام همیشه مذموم است.
2 - عدالت تنها در مقابل ظلم موظف به جهاد یا جنگ است و تنها با کسانی که سلاح به دست می‌گیرند و به جنگ عدالت برمی‌خیزند.
3 - کرامت بشر حتی در جنگ‌ها باید حفظ شود.
4 - جنگ با جنگ افزار و جنگ افروز قابل توجیه است.

وی خاطر نشان کرد: در آیین مربوط به قوانین اسلام  همه موظف به ایجاد صلح و دوستی در میان یکدیگر هستند.

برای جنگ هم محدودیت وجود دارد

علی نجفی توانا، حقوقدان‌ گفت: دشمن صلح، جنگ است که تمامیت انسانی را مورد تعرض قرار داده است.

وی افزود: جنگ پدیده ای است که در جامعه انسانی گریز ناپذیر است و جنگ چه در زمینه دفاعی، حقوقی و تهاجمی چیزی جز تخریب به دنبال ندارد. جنگ با هدف تثبیت و توسعه قدرت است اما  گاهی در دفاع از حقوق بشریت مقدس است.

وی اظهار داشت: ریشه اولیه جنگ آز، حرص و توسعه طلبی است. جنگ به گونه ای ارضای تمایلات اجابت نشده است که موجب بروز این آسیب جهانی می شود.

 وی گفت: جنگ افروزان امروز از قربانیان بی عدالت جنگ هستند. این افراد خود قبل از اینکه مبتکر جنگ باشند نتیجه زندگی پر تشنج و غیر عادلانه بودند.

 نجفی توانا خاطرنشان کرد: فقر، بی عدالتی در انسان، حقارت، دشمنی و کینه را به وجود می‌آورد.

کسی که گفتمان مسالمت آمیز را کنار می‌گذارد و از ابزار جنگ استفاده می‌کند اقدامش به گونه‌ای نشانه اعتراض به  شرایط یا نارسایی فردی است.

وی خاطرنشان کرد: باید با شناخت عدم تعادل رفتار سعی کنیم نیازها را از ابتدا بشناسیم و در احقاق حقوق بشر تلاش کنیم. توانا در پایان افزود: باید به جامعه جهانی بیاموزیم مطالب را با زبان مسالمت آمیز بیان کنند و مجازات و خشونت را در دنیا ممنوع کنند.

حقوق بشر ابتدایی‌ترین حقوقی است که برای همه افراد دنیا باید وجود داشته باشد.از یاد نبریم که برای جنگ ها نیز محدودیت وجود دارد.

تعریفی برای صلح باقی نیست

تا زمانی که جنگ وجود دارد نمی‌توان هیچ تعریفی برای صلح ارائه داد و تلاش در این خصوص بی فایده است.

مارکوس کوت، مدیر ارتباطات کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در همایش صلح و حقوق بشر دوستانه اظهار داشت: جنگ هست و هیچ تعریفی برای صلح وجود ندارد و تلاش در این رابطه بی فایده است چرا که صلح را می‌توان احساس کرد اگر تصمیم مشترک همه انسان‌ها باشد.

وی افزود: ارتباط بدون خشونت بسته به 2 عامل به وجود می آید که شامل یکدلی یعنی گوش فرا دادن به سخنان دیگری و ابراز احساسات همراه با صداقت که احساسات دیگران را بر می انگیزد.

مدیر ارتباطات کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تاکید کرد: کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اغلب مورد انتقاد قرار می گیرد به خاطر آنکه چرا نقص های حقوق بین‌المللی بشر دوستانه را آشکارا اعلام نمی‌کنند، اما کمیته بین‌المللی صلیب سرخ سعی می کند در جلساتی محرمانه با مقامات وارد عمل شود تا در آنان احساس ننگ و گناه ایجاد نکند و بتواند در آنها احساس همدردی به وجود آورد که دیگران را درک کنند.

 مارکوس کوت گفت: کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برای انجام وظایف خودش یکسری اصول طرح کرده است اما به دنبال هیچ گونه ایدئولوژی خاصی نیست.

 رسانه ها به صلح و حقوق بشر بیشتر بپردازند

تلاش رسانه‌های گروهی در پوشش مسائل حقوق بشر در سطح ملی و بین‌المللی باید در اولویت باشد.

لیلا بهنام، دبیر اجرایی همایش صلح و حقوق بشردوستانه در این همایش گفت: قرن‌هاست مصلحین و متفکرین جهان درصدد یافتن راه حلی برای برپایی آرامش و نظم بر اساس عدالت و توسعه همه جانبه با تلفیق نظم، عدالت و تحول مثبت در میان جوامع بشری بوده اند.

وی افزود: جنگ چیزی بیش از یک خشونت ساده است. اگرچه جنگ، توسل به زور و استفاده از خشونت برای تحقق اهداف و آرمان های ملی یا بین‌المللی جوامع بوده است، پیامدهای تلخ و زیانبار ناشی از آغاز و ایجاد جنگ نشان از آن دارد که در گذر تاریخ همواره چهره کریه جنگ افروزی بر سیمای جوامع انسانی سایه افکنده و مانع از ارائه درست تجلیات زیبا و روشن این سیما شده است.

بهنام اظهار کرد: حقوق بشردوستانه برآیندی خردورزانه از 2 عنصر نامتجانس خشونت طلبی و حس انسان دوستی بشر است.

او با اشاره به دیگر اهداف برگزاری این همایش، گفت: باید تلاش رسانه‌های گروهی را در پوشش مسائل مربوط به حقوق بشردوستانه در سطح ملی و بین‌المللی ارج بگذاریم و آن را در راه این خدمت بزرگ یاری کنیم.

کد خبر 32419

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز