بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل دیروز در سخنانی در لندن، با اشاره به فاجعه جنگی این روزهای یمن با اسم بردن از عربستان به‌عنوان مسئول این فجایع، از انگلیس خواست به ناقضان قوانین بین‌المللی سلاح نفروشد.

یمن

روزنامه انگليسي گاردين در گزارشي از سخنراني دبيركل سازمان ملل نوشت، بان كي مون كه معمولا آرام و محافظه‌كارانه سخن مي‌گويد، اين بار در لندن از سياست‌هاي دولت انگليس به صراحت انتقاد كرد. دبيركل سازمان ملل كه در مراسم ترتيب داده شده توسط دفتر سازمان ملل در لندن و مؤسسه مطالعاتي چتم‌هاوس در اين شهر سخن مي‌گفت، از ادامه بمباران بي‌هدف در يمن انتقاد كرد و گفت:

يمن در آتش مي‌سوزد و نيروهاي عربستان و ائتلاف عربي به‌طور خاص مدارس، بيمارستان‌ها، مساجد و خانه‌هاي مسكوني را بمباران مي‌كنند. او گفت: در حمله به يمن از تسليحات زيادي استفاده مي‌شود و اينجاست كه بايد از كشورهاي عضور پيمان ممنوعيت تجارت سلاح بخواهيم به تعهد خود و هدف اصلي اين پيمان پايبند باشند و فروش سلاح به كشورهايي كه ممكن است آن را در مسير نقض قوانين بين‌المللي و حقوق بشري به‌كار برند، خودداري كنند.

دبيركل سازمان ملل گفت: كشورهاي عضو دائم شوراي امنيت ازجمله انگليس مسئوليت ويژه‌اي در اين زمينه دارند و بايد براي تضمين صلح در مناقشاتي شبيه يمن بيشتر احساس مسئوليت كنند. او گفت: قدرت‌هاي بزرگ جهان در عمل به وعده‌هايشان در جلوگيري از قتل عام و نقض حقوق بشر در سوريه، رواندا، صربرنيتسا، كامبوج و يمن ناكام بوده‌اند.

با گذشت 10‌ماه از حملات مرگبار عربستان به شهرهاي يمن كه تاكنون حدود 10هزار كشته، هزاران مجروح و ميليون‌ها آواره به جا گذاشته‌است، سازمان ملل به تازگي نسبت به اين موضوع توجه نشان داده و در هفته‌هاي اخير چندبار عليه اين حملات موضعگيري كرده‌است. كميته ويژه سازمان ملل‌ماه گذشته در گزارشي، عربستان را به ارتكاب جنايت جنگي در يمن متهم كرد.

سخنان دبيركل سازمان ملل در لندن و درخواست براي عدم‌فروش سلاح به عربستان درحالي صورت مي‌گيرد كه در روزهاي اخير نمايندگان پارلمان انگليس هم در بيانيه‌اي از دولت خواسته‌اند فروش سلاح به عربستان را متوقف كند. اين نمايندگان همچنين خواستار تشكيل كميته تحقيق بين‌المللي براي بررسي جنايات جنگي در يمن شده‌اند. به‌دنبال بالا گرفتن فشارها عليه عربستان به‌خاطر جنايت در جنگ يمن، دولت اين كشور اعلام كرده كه خودش كميته‌اي براي تحقيق درباره اتهام جنايت جنگي در يمن تشكيل مي‌دهد.

کد خبر 324217

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha