در فرصتهاي مهم زندگي مثل انتخابات سياسي پيش رو، ازدواج، خريد خانه و... اگر قدرت تشخيص صداقت را داشته باشيد آزمون و خطاي شما كم و كمتر ميشود و راحتتر به اعتماد ميرسيد. ملاكهايي كه برايتان طرح كردهايم براي همه موقعيتهاي شما ميتواند كاربرد داشته باشد.
- آيا انتخاب شما مرز روشن دارد؟
آدمهايي كه ادعاي دوستي و خدمت دارند اگر صادق باشند بايد جرأت بيان كامل بايدها و نبايدهايشان را داشته باشند. افرادي كه مبهم حرف ميزنند تا هركس با ظن خود آن را معني كند و همهپسند باشد، راه بيصداقتي را پيش گرفتهاند. اين گروه قدرت ندارند جزئي حرف بزنند و به شعارهاي كلي بسنده ميكنند. فرض كنيد در شرايط انتخابات كشور، كانديدايي كه ميگويد، « بايد به فكر جوانها بود» و آنقدر كلي حرف ميزند كه مرزي باقي نميگذارد. فردي كه مرز و حريم ندارد نميتواند در برابر يك درخواست نامشروع، وعده پول ناحق، هتك حرمت رقيب و... مقاومت كند و دير يا زود عدمصداقت در حرف يا عملش بروز ميكند. اين گروه برخلاف صادقها، كمتر جرأت بيان واقعيتها را دارند و گفتههايشان پشتوانه علمي، ديني، آماريو...ندارد.
- حرف و عمل او يكي است؟
به عمل كار برآيد به سخنداني نيست. از يك خواستگاري ساده تا تبليغات انتخاباتي، هركجا فردي بخواهد از خودش دفاع كند يا خودش را معرفي كند چالش صداقت يا عدمصداقت پيش ميآيد. اگر قرار باشد در اين موقعيت رد پاي بيصداقتي مشخص شود احتمالا با يكي از اين مسائل روبهرو ميشويد: 1- فردي كه زياد روي نيت صادقش تكيه ميكند نميتواند اهل بداخلاقيهايي مثل برچسبزدن به ديگران، ناديده گرفتن خوبيهاي ديگران و معرفي قوتها بهعنوان ضعف باشد 2- افرادي كه صداقت ندارند خودشان را بيش از آنچه هستند معرفي ميكنند 3- اغلب، زمان حرف زدنشان به آينده اختصاص دارد تا بيان روشن عملكرد گذشتهشان 4- زياد حرفهاي قبلي خود را تكذيب ميكنند چراكه به قول معروف، دروغگو كمحافظه است.
- چه چيزهايي را خرج خود ميكند؟
آدمهايي كه صادق نيستند هدف برايشان مهم تر از وسيله رسيدن به آن است؛ مثلا اگر ميخواهند به قدرت برسند و مسئوليتي را قبول كنندتا احساس بزرگي كنند، از هر گروه، ثروت درست و نادرست و... دست ياري ميگيرند. بيصداقتها ميتوانند به راحتي زير بار منت افراد زيادي بروند تا از آنها طرفداري كنند بدون اينكه باور كنند در ازاي اين تعهد بايد خواستههاي آنها را برآورده كنند. اگر وعدههاي اين افراد را با دقت گوش كنيد متوجه دامنه وسيع آن ميشويد تا جايي كه حتي به آنها مربوط نيست و قدرت انجامش را ندارند.
اگر حجم زياد و گران تبليغات يك داوطلب انتخابات يا هر فردي كه در موقعيت معرفي خود است را ديديد، تحقيق كنيد كه دوستان و حاميان او چه افرادياند؟ اين گروه ممكن است بهراحتي قانونهاي بالادستي و ارزشهاي محيط خود را زير سؤال ببرند.
نظر شما