مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۲
۰ نفر

معاون طب سنتی وزیر بهداشت گفت: برای ساماندهی فعالیت در زمینه طب سنتی، وزارت بهداشت دستورالعمل صدور مجوز را ابلاغ کرده و مسئولیت آن را به انجمن علمی طب سنتی ایران سپرده است.

طب سنتی-عطاری

 محمود خدادوست پيش‌بيني كرد كه فرايند اعطاي مجوز به 6هزار پزشك متقاضي فعاليت در طب سنتي از اسفندماه آغاز شود و 6‌ماه طول بكشد.

ارديبهشت سال 90بود كه عباس حاجي‌آخوندي، مشاور طب سنتي وزير بهداشت گفت كه مهم‌ترين اولويت وزارت بهداشت در سال 90در حوزه طب سنتي، ساماندهي مطب‌ها و درمانگاه‌هايي است كه اين خدمات طب سنتي را به مردم ارائه مي‌كنند. حاجي‌آخوندي وعده داده بود كه آيين‌نامه جديد طب سنتي تا پاييز همان سال تدوين و تصويب شود. قرار بود پس از ابلاغ آيين‌نامه جديد همه كساني كه مي‌خواهند در زمينه طب سنتي فعاليت كنند، از وزارت بهداشت مجوز بگيرند. با اين حساب به‌نظر مي‌رسد تدوين اين آيين‌نامه و دستورالعمل‌هاي اجرايي آن بيش از 4سال طول كشيده است.

  • دستور‌العمل صدور مجوز مطب

اكنون و با گذشت 4سال، به گفته خدادوست دستورالعمل صدور مجوز ابلاغ شده و قرار است پس از اسفندماه كه زمان ثبت نام متقاضيان است، دانشگاه‌هاي علوم پزشكي با افراد فاقد مجوز، برخورد جدي‌تري داشته باشند و فعاليت آنان را متوقف كنند. به گفته خدادوست، اكنون برخورد با متخلفين در زمينه طب سنتي به‌صورت سليقه‌اي انجام مي‌شود. تنها درصورتي كه بر اثر دخالت پزشكان طب سنتي، مشكلي براي فردي به‌وجود بيايد و شكايتي صورت گيرد، موضوع از طريق دانشگاه علوم پزشكي، نظام پزشكي يا دستگاه قضايي پيگيري مي‌شود.

فرايند اعطاي مجوز يك‌بار هم قرار بود در سال 92انجام شود. در آن زمان از متقاضيان فعاليت در طب سنتي ثبت‌نام به عمل آمد و به گفته مسئولان، 6هزار نفر در آن مقطع ثبت نام كردند. برخي از فعالان طب سنتي نسبت به فرايند اعطاي مجوز نگاه مثبتي ندارند. حسين روازاده يكي از اطباي مشهور بر اين باور است كه چون طب سنتي با طب مدرن تفاوت ساختاري دارد، نظارت بر آن نمي‌تواند به سيستم پزشكي رايج سپرده شود. از نظر او، سيستم طب مدرن صلاحيت اظهارنظر در مورد حكما و اطباي طب سنتي را ندارد. از طرفي چون پزشكان مدرن، طب سنتي را قبول ندارند تا حد ممكن تلاش مي‌كنند آن را محدود سازند.

  • سطح‌بندي پزشكان سنتي

براساس آيين‌نامه‌هاي جديد قرار است پزشكان طب سنتي با توجه به توانايي‌هايشان در 6سطح طبقه‌بندي شوند و به هر يك مجوز فعاليت خاص خود داده شود.

  • 6 هزار پزشك سنتي مشغول فعاليت

هم‌اكنون تنها مراكزي كه با مجوز وزارت بهداشت به ارائه خدمت در زمينه طب سنتي مي‌پردازند، سلامتكده‌ها هستند. تعداد اين سلامتكده‌ها كه زيرنظر دانشگاه‌هاي علوم پزشكي فعاليت مي‌كنند، به 20عدد رسيده است. طبق برآورد وزارت بهداشت 5تا 6هزار پزشك سنتي در مطب‌هاي خود مشغول فعاليت هستند.

كندي روند ساماندهي و گسترش طب سنتي در حالي است كه توجه به طب سنتي، هم در سياست‌هاي كلي سلامت و هم از سوي سازمان بهداشت جهاني مورد تأكيد جدي قرار گرفته است. سازمان بهداشت جهاني به‌خاطر ويژگي‌هايي ازجمله نگاه كل‌نگر و داشتن توجيه اقتصادي، توسعه طب سنتي را به كشورها توصيه كرده است. گران‌بودن هزينه‌هاي پزشكي مدرن، بسياري از كشورها را به اين سمت سوق داده كه طب سنتي را به‌عنوان مكمل نظام پزشكي مدرن به‌كار گيرند.

در كشور ما نيز به همين منظور از سال 90معاونت طب سنتي در وزارت بهداشت به‌وجود آمد. يكي از فعاليت‌هاي اين معاونت راه‌اندازي رشته طب سنتي در دانشگاه‌هاست. به گفته خدادوست معاون طب سنتي وزير بهداشت، ظرفيت پذيرش اين رشته در سال تحصيلي جاري به 120نفر افزايش يافته است.

  • تا يك بچه‌عطار وزير است، استفاده كنيد

دكتر فهيمي مدير يك مؤسسه طب سنتي: وزير بهداشت شخصا به من گفتند قدر فرصت را بدانيد و تا يك بچه‌عطار وزير است كارتان را انجام دهيد. من گفتم با دكتر خدادوست ارتباط بيشتري داشته باشيد. وزير جواب داد كه دكتر خدادوست خودش خيلي پيگير نيست. اما دكتر خدادوست مي‌گويد كه وزير بهداشت از طب سنتي حمايت مي‌كند ولي معاونان وي همراهي نمي‌كنند. به‌نظر من سيستم وزارت بهداشت خيلي با طب سنتي موافق نيست.

  • دعوت به مناظره

يكي از زمينه‌هاي مخالفت پزشكي مدرن با طب سنتي، مسئله حجامت است. پزشكان معمولا به خطرات انتقال بيماري از طريق حجامت توجه مي‌دهند و به جاي حجامت اهداي خون را توصيه مي‌كنند. اطباي سنتي در مقابل معتقدند اهداي خون اگرچه مفيد است ولي به هيچ وجه فوايد حجامت را ندارد. مديرعامل سازمان انتقال خون در گفت‌وگو با همشهري طرفداران حجامت را به مناظره دعوت كرد.

کد خبر 324658

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha