یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

جمال شورجه: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در سینمای ایران نمود یافته است.

جمال شورجه:

قبل از پيروزي انقلاب سينما همچون ديگر رسانه‌هاي ارتباطي تحت كنترل رژيم قرار داشت و به‌صورت پنهان و آشكار از سوي سردمداران حكومت پهلوي هدايت مي‌شد. حكومت از طريق وزارت فرهنگ و هنر سينما را تحت كنترل خود داشت و از آن، جهت اهداف خود بهره مي‌گرفت. نمي‌توان انكار كرد كه سينماي ايران در 4دهه اخير، به بركت انقلاب اسلامي پيشرفت‌هاي گسترده‌اي كرده و چه به لحاظ مضمون و چه از نظر ساختار اصلا قابل مقايسه با سينماي قبل از انقلاب نيست. هرچند معتقدم سينماي ما به لحاظ محتوا نتوانسته چنان كه بايد پا به پاي انقلاب حركت كند.

از نظر تكنيكي ما پيشرفت‌هاي زيادي كرده‌ايم، ولي وقتي قرار است كاركرد سينما را در انتقال پيام فرهنگي انقلاب و انعكاس نداي ظلم‌ستيزي و عدالت‌گستري بررسي كنيم مي‌بينيم كه متأسفانه هنوز كار زيادي انجام نداده‌ايم. سينماي ايران براي اينكه منادي ارزش‌هاي انقلاب باشد، نياز به تحولات گسترده‌اي دارد.

قبلا هم عنوان كرده‌ام و همچنان بر اين عقيده هستم كه متأسفانه ما در حال حاضر سينمايي به‌نام سينماي انقلاب اسلامي نداريم؛ يعني سينمايي كه براساس ارزش‌ها و آرمان‌هاي انقلاب شكل گرفته باشد، اگر هم تلاش‌هايي در اين زمينه صورت گرفته حاصل كوشش‌هاي برخي فيلمسازان و نهادها بوده و ما با جريان پيوسته و مداومي سروكار نداريم. براي ايجاد تحول در سينما بايد سياستگذاري‌ها و نگاه مديريتي‌مان نيز متحول شود. همسويي و همراهي سينماي ايران با آرمان‌هاي انقلاب، نيازمند مجموعه‌اي از عوامل است و يك نهاد يا چند فيلمساز منفرد نمي‌توانند به‌تنهايي به توفيق برسند.

هرچند كه ما همواره و در همه اين سال‌ها از حضور مغتنم سينماگران وفادار به آرمان‌هاي انقلاب بهره برده‌ايم. حيف است سينمايي كه با پيروزي انقلاب رشد فراوان كرده هويت ملي و آرمان‌هاي انقلاب را به فراموشي بسپرد.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 324978

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha