یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۹
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمدصالحی: ممکن است برای گروهی از والدین ترس از رختخواب خیس کودک‌شان، کابوسی تمام‌نشدنی باشد.

چالش شب ادراري اغلب در بچه‌هاي زير 5سال ديده مي‌شود و يك فاجعه حل‌نشدني نيست. پدر و مادرهايي كه بتوانند يك برنامه تغيير رفتار را به همراه پيگيري پزشكي دنبال كنند به‌خوبي مي‌توانند از پس اختلال شب ادراري فرزندشان برآيند و همه‌‌چيز را عادي كنند. توصيه‌هاي ما را هم جدي بگيريد تا بتوانيد با اين معضل روبه‌رو شويد:

  • چرا رختخواب خيس؟

از بين بچه‌هايي كه به اختلال شب ادراري دچار هستند، بخشي كمي ممكن است نياز به كمك پزشكي مثلا براي درمان اختلالات مثانه، هورمون‌ها و... داشته باشند اما اغلب دلايل رفتاري دارند. شب‌ادراري به معني خيس كردن گاه‌گاه رختخواب نيست. اگر كودك طي يك هفته 2بار و براي حداقل 3ماه پي در پي دچار شب ادراري باشد دچار اين اختلال شده است. از طرف ديگر كودكان زير 3سال ممكن است هنوز نتوانسته باشند توانايي جسمي كنترل خود در خواب را پيدا كنند از اين جهت بچه‌هاي زير 3سال هم از اين اختلال كنار گذاشته مي‌شوند. از دلايل شب ادراري، اغلب مي‌توان به روحيه عصبي، فشارهاي روحي طول روز، تجربه يك اتفاق ترسناك يا دردناك، اضطراب و... اشاره كرد.

  • زمينه‌ها‌يي كه دردسرساز است

بخش اولي كه به سامان دادن وضعيت شب ادراري كمك مي‌كند، كاهش زمينه‌هاي ابتلاست: تلاش براي خانه‌اي بدون كشمكش‌هاي دائمي، توبيخ‌ها و توهين به كودك از يك طرف و بازي، تكريم و تشويق از طرف ديگر، آرامش و عزت نفس كودك را قوي مي‌كند. هرچه بچه‌ها روز شاد و با آرامشي را بگذرانند شب راحت‌تري هم خواهند داشت. محبت كردن به بچه‌ها در شب‌ها كه لازم است بچه‌ها گاه بيدار و به سرويس بهداشتي بروند هم كمك‌كننده است. توجه به لباس بچه‌ها و گرم بودن محل كليه‌ها يكي از عوامل پيشگيري از شب ادراري است. مي‌‌توانيد از كليه‌بندها يا لباس‌هاي گرم‌تر براي فرزندتان كمك بگيريد تا اگر كودك شب دچار سرما شد، بتواند دفع ادرار خود را كنترل كند. بازي‌هايي هم كه ترس از تاريكي بچه‌ها را كاهش مي‌دهد و وجود چراغ‌هاي روشنايي مي‌تواند بر كاهش ترس كودك در دستشويي‌رفتن شبانه و پيشگيري از شب ادراري اثر داشته باشد.

  • درمان‌هاي خانگي شب ادراري

درمان خانگي براي كودكاني كه مشكل پزشكي ندارند مي‌تواند مفيد باشد اما مراجعه به يك روانشناس يا مشاور، سرعت بهبود كودك را قطعي مي‌كند.

1- قبل از خواب، از دادن مايعات به كودكتان پرهيز و او را براي رفتن به دستشويي همراهي كنيد.

2- مي‌‌توانيد با كمك كودك، يك نمودار تشويقي درست كنيد كه هرشب قبل از خواب، نمودار را ببيند و به اين فكر كند كه اگر تا صبح خود را كنترل كند مي‌تواند در نمودار ستاره بگيرد و شما به آن جايزه دهيد. توجه كنيد كه اگر جايزه بي‌ارزش باشد، براي كودك قدرت كنترل مي‌آورد.

3- با كودك، ساعت زنگدار براي نيمه شب تنظيم كنيد تا او به سرويس بهداشتي برود.

4- روي تخت او تشكي نيندازيد كه دائم خش خش كند و همه متوجه شوند. هرچه كودك كمتر خجالت‌زده شود قدرت كنترل بر خود را بيشتر پيدا مي‌كند.

5- هيچ وقت با داد و تحقير كودك را به خاطر رختخواب خيس‌اش سرزنش نكنيد.

6- اجازه دهيد هربار كه لباس‌اش را خيس مي‌‌كند بدون سرزنش خودش هم روز بعد در شست‌وشوي آن به شما كمك كند. اين مسئوليت‌پذيري براي بهبود اين كودكان لازم است.

کد خبر 325817

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha