پس از آنکه وزیر راه و شهرسازی از عرضه بین‌المللی سهام ایران‌ایر خبر داد سازمان خصوصی‌سازی‌ نیز اعلام کرد به غیراز هما شرکت‌های بزرگ دیگری نیز برای فروش به خارجی‌ها روی میز فروش است.

به گزارش همشهري، رئيس هيأت عامل سازمان خصوصي‌سازي كه‌ماه پيش به ژاپن سفركرد فهرستي شامل 42شركت را براي فروش سهامشان همراه خود به ژاپن برد. در كنار اين فهرست چند شركت مهم ديگر نيز در ليست واگذاري بودند كه نامشان در فهرست درج نشده بود؛ يكي از اين شركت‌ها ايران‌اير بود.

هنوز از نتايج عملي اين سفر مهم اقتصادي كه در راس هيأت بلند پايه‌اي از ايران انجام شده بود خبري در دست نيست اما كمتر از يك‌ماه پس از اين سفر عباس آخوندي وزير راه و شهر‌سازي‌ كه در مراسم پنجاه‌وپنجمين سالگرد تاسيس هما صحبت مي‌كرد به‌صورت تلويحي از عرضه سهام ايران‌اير به خارجي‌ها در قالب يك عرضه بين‌المللي خبر داد و گفت:درنظر است تا سهام اين شركت در سطح جهاني دادوستد و خصوصي‌سازي‌ آن بين‌المللي شود.

در عين حال فرهاد پرورش مديرعامل ايران‌اير هم كه با بلومبرگ گفت‌وگو مي‌كرد از قصد ايران‌اير براي ورود به بورس تهران خبر داد و گفت: دوره زماني خاصي براي اين موضوع تعيين نشده است به اين ترتيب با اين سخنان به‌نظر مي‌رسد ايران‌اير نخستين شركت ايراني باشد كه به سرمايه‌گذاراني از كشور‌هاي ديگر فروخته مي‌شود.

براي دريافت جزئيات بيشتر از سيدجعفر سبحاني مشاور سازمان خصوصي‌سازي‌ پرسيديم قرار است سهام ايران‌اير به سرمايه‌گذاران كدام كشور فروخته شود او گفت:سهام شركت ايران‌اير ازجمله سهام جذابي است كه در فهرست واگذاري‌ها قرار دارد و سرمايه‌گذاران خارجي براي خريد بخشي از سهام اين شركت ابراز تمايل كرده‌اند.او با اشاره به استقبال سرمايه‌گذاران خارجي براي خريد سهام هما تأكيد كرد: شركت ايران‌اير فعلا در دوره اصلاح ساختار به سر مي‌برد و بهتر است بعد ازطي شدن اين دوره سهام آن فروخته شود.

او با بيان اينكه ما از حضور سرمايه‌گذاران خارجي استقبال مي‌كنيم، گفت: ماجراي فروش سهام به سرمايه‌گذاران خارجي فقط منحصر به شركت ايران‌اير نيست بلكه سازمان خصوصي‌سازي‌ به‌طور كل از حضور سرمايه‌گذاران خارجي استقبال مي‌كند.

  • ساير شركت‌ها

از مشاور سازمان خصوصي‌سازي‌ پرسيديم تاكنون از چه كشور‌هايي براي خريد سهام شركت‌هاي ايراني ابراز تمايل شده است كه او گفت: تاكنون درخواست مكتوب نداشته‌ايم اما سرمايه‌گذاراني از آسيا و اروپا در جريان نشست‌هايي كه در جزيره كيش برگزار شد به‌صورت شفاهي براي سرمايه‌گذاري در سهام شركت‌ها ابراز تمايل كرده‌اند. سبحاني در پاسخ به اين پرسش كه آيا بايد اهليت سرمايه‌گذاران خارجي براي خريد سهام شركت‌هاي ايراني تأييد شود، گفت: تأييد اهليت وجود ندارد اما سرمايه‌گذاران خارجي بايد مطابق با قوانين سرمايه‌گذاري خارجي و همچنين مقررات مربوط به سازمان سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي رفتار كنند.
مشاور سازمان خصوصي‌سازي‌ درباره جزئيات سفر رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌ گفت: ژاپني‌ها بيشتر علاقه دارند كه كار را از ابتدا خودشان شروع كنند و عمدتا به‌دنبال اين نوع سرمايه‌گذاري در ايران هستند.

  • شركت‌هاي جذاب هنوز در فهرست هستند

همچنين يك عضو هيأت عامل سازمان خصوصي‌سازي‌ ضمن ابراز علاقه‌مندي سازمان خصوصي‌سازي‌ به سرمايه‌گذاران خارجي و همچنين ايرانيان مقيم خارج گفت: خريداراني از كشورهاي مختلف در شرايط پس از برجام براي بازديد، مذاكره و سرمايه‌گذاري به اين سازمان مراجعه كرده‌اند و سازمان خصوصي‌سازي‌ در زمينه فعاليت و علاقه‌مندي آنها، شركت‌هايي را معرفي و پيشنهاد كرده است.

داوود خاني گفت:سازمان خصوصي‌سازي‌ با اينكه در سال‌هاي تحريم كشور حجم زيادي از واگذاري‌هاي خود را انجام داد اما با وجود اين در فهرست واگذاري‌هاي اين سازمان شركت‌هاي جذابي براي سرمايه‌گذاران خارجي وجود دارد. او افزود: در چند ‌ماه اخير با همراهي سازمان بورس و سازمان سرمايه‌گذاري و كمك‌هاي فني و اقتصادي ايران توانسته‌ايم امكاناتي را فراهم بياوريم كه خريداران خارجي از لحاظ فرايند سرمايه‌گذاري مشكلي نداشته باشند.

کد خبر 326349

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha