شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

سید جلال ملکی: در روزهای پایانی هر سال، فعالیت کارگاه‌های تولیدی و صنعتی به‌طور محسوسی افزایش می‌یابد؛ مخصوصا کارگاه‌هایی نظیر تولید پوشاک، کیف و کفش، مبلمان و مصنوعات چوبی و... گسترش فعالیت و افزایش ساعات کاری کارگاه‌های تولیدی می‌تواند ضریب خطر را در این اماکن بالاتر برده و احتمال وقوع حوادث را افزایش دهد.

سید جلال ملکی

 حال آنكه كاهش حوادث در اين كارگاه‌ها جز با تلاش و همت مالكان و كارگران ميسر نيست. در اين راستا عمل كردن به توصيه‌هايي كه كارشناسان سازمان آتش‌نشاني در بازديدهاي دائمي خود از كارگاه‌ها به آنها ارائه مي‌كنند، مي‌تواند باعث كاهش چشمگير چنين حوادثي شود. برخي از اين توصيه‌ها را در ادامه مرور مي‌كنيم.

متأسفانه برخي افراد بدون اخذ مجوز لازم با بي‌احتياطي تمام يك انبار، زيرزمين، پاركينگ يا حتي واحدي در يك ساختمان مسكوني را به يك كارگاه تبديل كرده و مشغول كار مي‌شوند، حال آنكه يك كارگاه نياز به برق فشار قوي (سه فاز) دارد و در نتيجه افراد يكسري تغييرات در سيم كشي‌هاي برق واحد يا دستگاه‌هاي مورد نياز انجام مي‌دهند يا تغييراتي را در سيستم لوله كشي گاز ايجاد مي‌كنند. حتي در مواردي تغييراتي در ساختار فيزيكي واحد انجام مي‌دهند كه قطعاً غيراستاندارد و غيراصولي بوده و ريسك خطر را به‌شدت بالا مي‌برد.

در كارگاه‌هاي توليدي هميشه مقدار زيادي مواد قابل اشتعال و مواداوليه مثل نخ، پارچه، كاغذ و مقوا، جعبه و حتي مواد نفتي مانند پلاستيك يا كالاهاي توليد شده وجود دارد كه بعضي از اين مواد با حرارت كمي دچار آتش‌سوزي مي‌شوند. بايد اين اجناس به‌صورت اصولي و با رعايت اصول انبارداري و به دور از وسايل پرخطر چيده شود.

بهتر است كه از وسايل گرمايشي و گازسوز مناسب‌تر كه شعله آنها داخل محفظه بوده و قابل دسترسي نيست استفاده كنند.

در برخي از كارگاه‌هاي توليدي مانند كارگاه‌هاي توليد كيف و كفش و محصولات چرمي مواد قابل اشتعال ديگري نيز وجود دارد كه ضريب وقوع حوادث را چند برابر مي‌كند. در اين كارگاه‌ها هميشه مقدار زيادي چسب كفاشي، بنزين و تينر وجود دارد كه برخي آنها را كنار بخاري مي‌گذارند و همين باعث مي‌شود كه با كوچك‌ترين حرارت و شعله، بخارات اين مواد شعله‌ور شده و آتش‌سوزي رخ دهد.

سيم كشي‌هاي برق بسياري از كارگاه‌ها به‌ويژه كارگاه‌هايي كه در محدوده بازار تهران و بخش مركزي شهر قرار دارند نامناسب، فرسوده و غيراستاندارد است. سيم كشي‌ها حداقل بايد سالي يك‌بار مورد بازديد قرار بگيرند.

در پايان هر روز قبل از تعطيلي كارگاه و ترك محل از خاموش بودن وسايل برقي و گازسوز اضافه اطمينان حاصل كنيدو بهتر است كليد مينياتوري برق و شير اصلي گاز واحد را نيز قطع كنيد.

کد خبر 327142

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha