دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۳
۰ نفر

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از آغاز طرح جدید دولت برای سهمیه‌بندی آب با کد ملی تا ۳سال آینده خبر داد و گفت: پیشنهاد جریمه پرمصرف‌کنندگان آب به تصویب نرسیده است.

سهمیه بندی آب

  به گزارش همشهري، حميد رضا جانباز روز گذشته در يك نشست خبري همچنين از عزم وزارت نيرو براي تفكيك آب شرب از آب بهداشتي در برخي شهرهاي ايران خبر داد و افزود: از مجموع 1130شهر كشور در تابستان سال‌جاري 547شهر با تنش آبي مواجه بودند، كه پيش‌بيني مي‌شود تعداد شهرهاي با تنش آبي در تابستان سال آينده به 392شهر كاهش يابد. مديرعامل شركت آب و فاضلاب ايران درباره جزئيات ايده اين وزارتخانه براي تعيين ميزان استفاده هر نفر از آب شرب خبر داد وگفت: طرح جديدي را با همكاري وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي آغاز كرده‌ايم كه آب مورد نياز هر فرد را در هر اشتراك تعيين كرده و با استفاده از كد ملي، اين سهم را مشخص كرده و به فرد اعلام كنيم. به گفته وي، در نقاط مختلف جهان، وقتي يك خانوار جابه‌جا مي‌شود، نقطه جديد سكونت وي در شهرداري‌ها ثبت مي‌شود و بين يك خانوار دونفره با يك خانوار 4 يا 5 نفره تفاوت وجود دارد اما در ايران بين يك اشتراكي كه يك خانواده دونفره در شمال شهر از آب استفاده مي‌كنند با يك اشتراكي كه در جنوب شهر همزمان 2خانوار پرجمعيت از آن استفاده مي‌كنند هيچ تفاوتي قائل نيستيم.

اين مقام مسئول تصريح كرد: در اين طرح كه رسيدن به مرحله اجراي آن 2 تا 3سال زمان نياز دارد، با استفاده از كد ملي نياز آبي هر فرد مشخص و به آن اعلام مي‌شود، اگر بتوانيم اين كار را عملياتي كنيم مي‌توان يارانه آب را هدفمند كرد و براساس نياز روزانه هر فرد يك سهم خاصي به فرد اختصاص دهيم.

  • تابستان شايد بدون جيره‌بندي

جانباز با اشاره به كاهش 5درصدي ميزان بارش‌ها در سال آبي جاري نسبت به ميزان بلندمدت گفت: سعي مي‌كنيم با مديريت مصرف و مديريت فشار در شهرهاي كشور به‌جاي جيره بندي، بتوانيم پيك مصرف آب سال آينده در تابستان95 را بدون مشكل سپري كنيم. وي تصريح كرد: از مجموع مراكز استان‌هاي كشور، در تابستان95 شهرهاي بندرعباس، بوشهر، شيراز، كرمان، مشهد و همدان با مشكل در تأمين آب و تنش‌هاي آبي مواجه خواهند بود.

او درخصوص آخرين وضعيت آب بهداشتي از آب شرب اذعان داشت: در شهرهايي كه با مشكلات كيفيت آب مواجهند ازجمله شهرهاي ساوه، قم، شهرهاي استان خراسان رضوي، شهرهاي استان سمنان و شهرهاي استان سيستان و بلوچستان، ايجاد سامانه‌اي جدا از سامانه لوله‌كشي شهري براي تأمين آب شرب درنظر گرفته شده كه در بسياري از اين شهرها اجرايي شده است. وي افزود: همه نقاط دنيا آب شرب باكيفيت را از طريق سامانه‌اي جدا از سامانه لوله‌كشي منازل تأمين مي‌كنند و اين مسئله در ايران با اولويت شهرهاي داراي مشكل در كيفيت آب در حال پيگيري است.

  • نيترات در آب برخي شهرها

مديرعامل شركت آب و فاضلاب كشور تاييد كرد: برخي روستاها و شهرهاي كشور شناسايي شده‌اند كه با مشكل فلزات سنگين مواجهند، اسامي اين شهرها و روستاها به استانداري‌ها اعلام شده و اين مشكل در استان‌هاي كم‌بارش رخ داده است.جانباز افزود: در روستاهاي اطراف تهران در پاكدشت و ورامين مشكل نيترات آب داريم كه با اتصال آب اين روستاها به آب سد ماملو اين آب رفته رفته با ارتقاي كيفيت همراه مي‌شود. وي با اعلام اينكه قيمت تمام شده آب به ازاي هر ليتر 1000تومان است كه نصف آن از مردم گرفته مي‌شود، اعلام كرد: تا امروز هيچ پيشنهادي براي افزايش نرخ آب در سال95 به دولت ارائه نكرده‌ايم اما تصميم‌گير اصلي در اين خصوص شوراي‌عالي اقتصاد است. اين مقام وزارت نيرو درخصوص فرجام طرح جريمه كردن پرمصرف‌هاي آب هم گفت: متأسفانه بررسي اين طرح در زمان انتخابات صورت گرفت و در فضاي انتخاباتي بحث جريمه مشتركان پرمصرف از اين طرح حذف شد اما برخورد با مشتركان پرمصرف به‌صورت قطع آب يا قطع انشعاب در اين طرح ديده شده كه درصورتي‌كه به‌صورت قانون در‌آيد در تابستان95 اجرايي خواهد شد.

کد خبر 327401

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha