یکشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵
۰ نفر

قربانعلی تنگ‌شیر*: بعد از انقلاب اسلامی جنگ هشت ساله، تحریم و تحولات بنیادینی در کشور اتفاق افتاد و با این همه اکنون ۳۴ سال است که جشنواره فیلم فجر به طور پیوسته در کشور برگزار می‌شود.

قربانعلی تنگ شیر

و این نشان دهنده این است که کشور به رغم همه گرفتاری‌ها، مسائل و مشکلات، از ثبات، آرامش، امنیت و فرهنگ و تمدنی ریشه‌دار نیز برخوردار است البته با تكيه به تجربه سالیان گذشته و مشورت با افرادی که در این عرصه حرفی برای گفتن دارند از اهالی رسانه و منتقدان گرفته تا سینماگران.

سینمای سال گذشته ایران را می‌توان سینماي جوانان و سینماي مستند نام‌گذاری کرد. زیرا هم بسیاری از چهره‌های جوان فیلمساز ما خوش درخشیدند و هم مستند سازان ما فیلم‌های مستند خوبی ارائه کردند که حتی بهتر از فیلم‌های بلند فیلمسازان حرفه‌ای ما بود. امسال نو آوری و ابتکار به خوبی در سینماي ایران دیده شد و خود را نشان داد و نمونه آن استقبال مردمی از فیلم‌های خوب جشنواره فیلم فجر بود که در جدول نمایش آن همه اسامی برای اولین بار دیده می‌شد و شاید بدون دیدن فیلم‌ها نمی‌شد درباره آن قضاوت کرد. باید فیلم‌ها را کامل مي‌دیديد تا بتوانيد تشخیص دهيد کدام فیلم خوب یا بد بود.

در همين حال در فاصله گرفتن از سنت‌های همیشگی و حضور افراد جدید در عرصه سینماي کشور، اداره جشنواره فیلم فجر به یک فرد تئاتری داده شد که ایشان نیز با دوستان تئاتری خود جشنواره را اداره کردند.

با توجه به فیلم‌های نمایش داده شد در جشنواره فیلم فجر امسال که تعداد 44 فیلم در طی ده روز دیده شد می‌توان امیدوار بود که سال سینمای ایران سالی پر تنوع و گوناگون بود با سوژه‌های متفاوت و دیدنی و شاید هم تماشاگر پسند. البته فیلم‌های امسال را شاید بتوان گفت در نوع خود بی‌نظیر خواهند بود. از همه نظر سوژه و داستان و هم بازی‌ها چه خوب و چه بد و نباید فقط به نام وسابقه افراد فیلمساز توجه کرد بلکه باید فقط خود فیلم را دید و لذت برد.

سال آینده سینماي ایران سال شگفتی‌ها‌ست زیرا مردم پشتوانه اصلي سینما هستند. و این نشان از قدرت سینما دارد. چراغ سینما خاموش شدنی نیست. سکانس‌های خاطره انگیز از ذهن‌ها پاک نمی‌شوند و موسیقی‌های دوست داشتنی سر سختانه در حافظه ما حک شده  و سینما نفس خواهد کشيد.

همه باید در سینما صبوری، همراهی و همدلی را داشته باشیم تا بتوانیم آشتی مردم با سینما را شاهد باشیم که ثمره آن نوگرایی، روزآمدی و دست برداشتن از عادات کهنه و منسوخ باشد.

رویش جوانه‌های امید را می‌توان حس کرد زیرا سینما علم و هنر و مهر است. 74 فیلم سینمایی از سوی بنیاد سینمایی فاراربی در قالب وام و مشارکت مورد مشارکت قرار گرفته که 37 فیلم از آنها مورد انتخاب داوران جشنواره فیلم فجر واقع شد، كه در جشنواره فیلم حضور داشتند و 19 فیلم در حوزه‌های سودای سیمرغ و نگاه نو و هنرو تجربه به نمایش گذاشته شد. با نگاهی به صنعت سینمای جهان مباحث مربوط به فیلمنامه، پشتیبانی سینما، انتشارات سینمایی و آموزشی در سینما ایران باید بطور جدی برنامه ریزی شود.

حتی حفظ میراث ملی سینماي ایران باید با تبدیل آثار سینمایی به دیجیتال برای به روز رسانی حفظ آثار ملی و بین‌الملل عملی شود. باید از تجارب خوب و موفق بخش خصوصی سینما که به ندرت معرفی شده به طور شایسته استفاده کرد متاسفانه در رسانه‌ها بیشتر به حواشی سینما  و نه به  متن آن مي‌پردازند و حتی ظرفیت‌های بخش خصوصی ایران در سینما به درستی به اعضای صنوف سینمایی هم منعکس نمی‌شود. باید بانک اطلاعات جامع سینمای ایران را با هدف به روز رسانی شیوه‌گردآوری، مرتب‌سازی، ذخیره سازی و تسهیل در شیوه‌های اطلاع رسانی و مدیریت اطلاعات در حوزه حرفه‌ای سینمای ایران در معاونت سینمایی توسط گروهی از خبرگان سینما تدوین شود.

به سینما ایران باید امیدواربود. سینمای ملی ایران با بضاعت فعلی، کلید پیشرفت کشور است.

فیلم تنها هنر رسانه‌ای است که امکان تجسم تمامی تخیلات بشر را فراهم کرده و از ابتدای تاریخ در ذهن خود داشته است. با فیلم می‌توان ذهنیات و قوه تخیل را به همان صورتی که وجود دارد بیان کرد.

* مدرس دانشگاه و منتقد فیلم

کد خبر 327939

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha