همشهری آنلاین: رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: طی سال‌های گذشته، نوروز در خانه‌ها محصور شده بود و در جامعه حضور نداشت، اما حالا نوروز علاوه‌بر خانه‌ها در جامعه نیز حضوری پررنگ دارد و آیین‌های نوروزی در مجامع عمومی نیز اجرا می‌شود.

beheshti

به گزارش ايسنا؛ محمد بهشتی با اشاره به اهمیت برگزاری بازارچه‌های نوروزی در ترویج فرهنگ و تاریخ ایران اسلامی بیان کرد: برگزاری بازارچه‌های نوروزی صنایع دستی و نوروزگاه‌ها با ارج نهادن بر دست آفریده‌هایی که ریشه در تاریخ ما دارند، آیین‌های نوروزی و فرهنگ و هنر اصیل ایرانی را به مردم نشان داده و یادآوری می‌کند.

وی افزود: ما در سنت خود به مناسبت‌های مختلف اقدامی را برای اجرای یک رویداد، بهانه قرار می‌دهیم و آن مناسبت را گرامی می‌داریم، در اینجا هم برای ارج نهادن به امر داد و ستد به ویژه آثاری که برآمده از فرهنگ و هنر اصیل ایران است. برگزاری این بازارچه‌ها بهانه‌ای بسیار خوبی است تا به آیین‌ها نوروزی و هنر اصیل ایرانی بیشتر توجه کنیم.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی با اشاره به پیشینه فعالیت‌هایی از این دست بیان کرد: به یاد دارم که در گذشته این اقدام در قالب برگزاری جشنواره‌های نوروزی اجرا می‌شد، اما در چند سال اخیر انجام این رویداد مهم فرهنگی - هنری به صورتی منسجم‌تر و برنامه ریزی شده درآمده و می‌تواند به معرفی بهتر صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران کمک کند و امیدوارم این اقدام در آینده گسترش بیشتری پیدا کند.

بهشتی گفت: برگزاری این بازارچه‌ها در اکثر استان‌های کشور موجب استمرار و توسعه صنایع‌دستی در بلندمدت خواهد شد. اکنون خوشحالیم که این سنت در حال احیا شدن است و علاوه بر دید و بازدیدها و آیین‌های نوروزی، صنایع دستی هم به طور فراگیر به مردم ارائه می‌شود.

او تاکید کرد: برگزاری بازارچه‌های عرضه صنایع دستی و نوروزگاه‌ها به تعامل بیشتر مردم و تحکیم معاشرت‌های اجتماعی در جامعه کمک می‌کند و همانطور که گفته شد نوروز و آیین‌های زیبایش را به درون جامعه آورده و سبب غنی‌تر شدن فرهنگ جامعه می‌شود.

بهشتی با بیان این که هر اقدامی نتایج مختلفی در پی خواهد داشت، گفت: برگزاری بازارچه‌های صنایع‌دستی و نوروزگاه‌ها به بازار و اقتصاد صنایع دستی رونق بیشتری می‌دهد و موجب تشویق تولیدکنندگان و استادکاران رشته‌های مختلف این حوزه برای تولید بهتر و بیشتر و در نهایت رونق صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور می‌شود.

کد خبر 328893

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha